مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

تصفیه روغنهای کار کرده


تصفیه روغنهای کار کرده

منبع: سیال پیشرو ایرانیان

روغن کارکرده


روغن های معدنی در حین کار، در اثر واکنش با اکسیژن و تجزیه بر اثر حرارت، تولید ترکیبات سیر نشده ی قطبی و آسفالتی می کنند. همچنین با مواد خارجی دیگر مانند گرد و خاک، انواع سوخت، کربن و ذرات فلز آغشته و مخلوط می شوند و کارایی خود را از دست می دهند. به چنین روغنی، روغن کارکرده می گویند. به عبارت دیگر، بخش عمده ای از روغن مورد استفاده جهت روغن کاری ماشین ها پس از مدتی خواص مورد نیاز خود را از دست می دهد (همه مواد افزودنی شیمیایی مصرف می شود و مواد جانبی حاصل از کهنه شدن در روغن به وجود می آید) و می بایست از چرخه ی مصرف خارج گردد. به این روغن ها، روغن های کارکرده گفته می شود.
 
روغن های کارکرده شامل انواع زیر می شوند:
 - روغن کارکرده صنعتی (روغن دنده، ...)
 - روغن کارکرده موتور
 - امولسیون ها (روغن برش، روغن های حل شونده، ...)
 - روغن های روشن و شفاف و روغن های ترانسفورماتور، ...

روغن کارکرده صنعتی و موتور را روغن سیاه نیز می نامند که در ایران به روغن سوخته مشهور شده است. روغن کارکرده موتور قسمت عمده ی این روغن ها را تشکیل می دهد. نوع سوخت و کیفیت آن، همچنین وضع مکانیکی موتور در میزان آلودگی روغن موثر است. گازهای حاصل از سوخت که وارد روغن می شود موجب اسیدی شدن روغن می گردد، ذرات فلز در حرارت زیاد و در مجاورت اکسیژن به عنوان کاتالیزور عمل می کند و موجب تشکیل مواد آسفالتی و لجن می شود که به نوبه ی خود گرانروی روغن را افزایش می دهد.
روغن موتور کارکرده مرکب از مولکول های روغن پایه (که بدون تغییر مانده اند و می باید بازیافت شوند)، مولکول های اکسیده شده و بسپارها (هم چون پلی الفین ها و پلی متاکریلات، که به عنوان مواد افزودنی برای بهبود بخشیدن به شاخص گرانروی (VI) و نقطه ی ریزش به روغن اضافه می شود) می باشد. شکل شماره 1 مواد تشکیل دهنده و منشاء آنها را در روغن کارکرده ی موتور نشان می دهد.

شکل شماره 1 (مواد تشکیل دهنده و منشاء آنها را در روغن کارکرده)

روغن کار کرده چون دارای مواد افزودنی مضر است، آب و خاک را آلوده می کند. هر گالن روغن کار کرده می تواند 250 هزار گالن از آب های زیرزمینی را آلوده کند و رسوب آن در خاک مانع نشو و نمو گیاهان شود. بنابراین دور ریختن آن در کشورهای صنعتی به طور قانونی ممنوع شده است. سوزاندن آن نیز خطرناک و مضر است. زیرا روغن کارکرده مخلوطی ناهمگن از اجزایی با نقطه ی اشتعال پایین مانند بنزین و حلال های سبکی است که سوختن آنها می تواند با انفجار توام باشد. از طرفی، هر چند سوزاندن روغن ها مانع از آلوده شدن آب و خاک است ولی این عمل موجبات آلودگی هوا را پدید می آورد. زیرا دارای فلزاتی است که در اثر سوختن همراه با دود وارد هوا می شوند. 
این نوع روغن ها ممکن است از اتومبیل ها، کامیون ها، لوکوموتیوها، کشتی ها و سایر ماشین آلات صنعتی و کشاورزی به دست آید. بخش اصلی این روغن ها را هیدروکربن های معدنی و یا سنتزی تشکیل می دهند. برای برخی از انواع روغن های به کار رفته جهت روانکاری امکان بازیافت وجود ندارد، که انواع گریس ها و روغن های به کار رفته درموتور‌های دوزمانه از این نوع می باشند.

به دو دلیل اصلی روغن خاصیت روغن کاری خود را از دست می دهد:
 - آلودگی از منابع داخلی یا خارجی
 - کاهش خصوصیات ایجاد شده در روغن توسط افزودنی های شیمیایی
 
ادامه مطلب ...

دو پاور پوینت در مورد آنالیز روغن


دو پاور پوینت در مورد آنالیز روغن 


مقدمه :

امروزه در بسیاری از شرکت ها، تلاش بر این است تا اطلاعات جامع تری از تجهیزات را بصورت طبقه بندی شده در اختیار داشته باشند و با کنترل اطلاعات و شرایط لازم از بوجود آمدن توقف های غیر منتظره جلوگیری کنند.

با توسعه تکنولوژی  و پیشرفت صنایع، کنترل تجهیزات ماشین آلات و روانکارها به یک برنامه مدرن آنالیز روغن تبدیل شده که نتیجه آن مراقبت و نگهداری بهینه تجهیزات،‌ صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش عمر ماشین آلات خواهد بود.


تعریف آنالیز روغن 

" آنالیز روغن" از خانواده برنامه های PM، یک برنامه اجرایی نگهداری و تعمیرات بر پایه مراقبت وضعیت شرایط روانکار است که با تمرکز بر وضعیت روانکار و انجام آزمایش های گوناگون در محل کار با استفاده از تجهیزات و آزمایشگاه های معتبر صورت می گیرد.

در کل، اساس کار آنالیز روغن عبارتست از: انعکاس وضعیت دقیق ماشین برای یک دوره زمانی معین از طریق نشان دادن وضعیت دستگاههای مکانیکی در حال کار. 


دانلود پاورپوینت اول

گرد اورندگان:    هادی عبدالهی --  محمد کرم فر   



 دانلود پاورپوینت دوم

گرد اورندگان:  زینب سعیدی  --- طیبه علی اکبری 

روغن کاری موتور‌های با سوخت گاز طبیعی ثابت


روغن کاری موتور‌های با سوخت گاز طبیعی ثابت 

منبع : سایت سایال


روغن مورد نیاز موتور‌هایی که با گاز طبیعی کار می کنند، با روغن های مورد استفاده در موتور‌های بنزینی و دیزلی فرق می کند. این موتور‌ها می توانند دارای تا 9000 اسب بخار قدرت و تا 16 سیلندر باشند. ظرفیت روغن این موتور‌ها 100 تا 600 لیتر می باشد. سرعت آنها نیز از 300 تا 2000 دور در دقیقه است. گاز طبیعی مورد استفاده در این موتور‌ها دارای یک دامنه وسیع تغییرات کیفی می باشد. این گازها می توانند گاز طبیعی شیرین (بدون H2S) و یا گاز طبیعی ترش (دارای H2S) همراه با منواکسید کربن، نیتروژن و یا حتی گازهای با کیفیت بسیار پایین حاصل از تجزیه فضولات در زیر زمین باشد.

بیشتر این موتور‌ها توربوشارژ دوزمانه یا چهارزمانه هستند. این موتور‌ها اغلب برای کارکرد کمپرسور‌های گاز و ژنراتور‌های تولید برق در نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.
موتور و کمپرسور به وسیله یک شفت به یکدیگر متصل می شوند. موتور‌های گاز طبیعی سوز، دارای نیازهای مخصوص به خود هستند که با نیازهای موتور‌های دیزلی و بنزینی تفاوت دارد. این مساله به علت عوامل زیر است:
1- بیشتر این موتور‌ها در فضاهای بسته کار می کنند در نتیجه درجه حرارت محیط اطراف این موتور‌ها بسیار بالا است.
2- فرآیند احتراق در این موتور‌ها خیلی تمیز است. بنابراین مقدار ذرات کربن تولیدی در این موتور‌ها بسیار کم است و در نتیجه نیاز به درصد بالایی از مواد افزودنی پاک کننده نمی باشد.
3- از آن جایی که در این موتور‌ها از سوخت متان استفاده می شود، بنابراین مشکل رقیق شدن روغن توسط سوخت وجود ندارد. ولی چون درجه حرارت احتراق بالاتر از درجه حرارت احتراق در موتور‌های بنزینی و دیزلی است، مشکل رقیق شدن روغن در اثر ازدیاد درجه حرارت خیلی جدی است و باید حتما این موضوع در نظر گرفته شود.
4- درجه حرارت بالای احتراق در این موتور‌ها باعث اکسیده و نیتره شدن روغن می شود.
5- معمولا سرعت کارکرد این موتور‌ها ثابت است. بنابراین مستعد تشکیل رسوب می باشند.
6- سایش محل نشست سوپاپ دود و یا سوختن این سوپاپ ها از مسائل مهم در موتور‌های گاز طبیعی سوز است.
سایش محل نشست سوپاپ، عبارت است از سایش تدریجی محلی که سوپاپ روی سر سیلندر می نشیند و این عمل به علت روغن کاری نامناسب و یا رسوب خاکستر نرم ناکافی در محل نشست سوپاپ ایجاد می شود. وجود خاکستر نرم به اندازه کافی در محل نشست سوپاپ، به مقدار زیادی از این سایش جلوگیری می کند. در بعضی مواقع سایش ممکن است به اندازه ای زیاد باشد که روی سطح و یا داخل محل نشست سوپاپ شیار ایجاد شود. بسته به طراحی موتور، عوامل متعددی می توانند باعث این موضوع شوند. فرمولاسیون روغن (که در میزان رسوب خاکستر اثر دارد)، گرانروی روغن، درجه حرارت کارکرد، درجه حرارت گازهای خروجی از اگزوز، کیفیت گاز طبیعی، خصوصیات طراحی موتور و نسبت هوا به سوخت از عواملی هستند که در بررسی صدمه دیدن محل نشست سوپاپ باید مورد نظر قرار گیرند. 
برای کسانی که با این موتور‌ها بیشتر سر و کار دارند، رسوب خاکستر بیشتر از موارد دیگر مورد نظر است.
رسوب خاکستر1 : رسوب خاکستر عبارت است از باقیمانده ای که پس از سوختن روغن و در حین عملکرد موتور، روی قطعات باقی می ماند. این خاکستر از سوختن پاک کننده های فلزی (ترکیبات کلسیم، باریم و منیزیم) موجود در روغن ایجاد می شود. اگر مقدار این رسوبات به اندازه کافی باشد، از سایش محل نشست سوپاپ جلوگیری می کند. از طرف دیگر اگر مقدار این رسوبات بیش از حد باشد، مضر خواهد بود. بنابراین فرمولاتورها و سازندگان روغن باید دقت زیادی در تعیین نوع مواد افزودنی پاک کننده و ضدسایش و همچنین مقدار آنها در روغن مورد استفاده در موتور‌های گاز طبیعی سوز، بنمایند.
در انتخاب و کاربرد مواد افزودنی حتما باید توصیه های سازندگان موتور را نیز مد نظر قرار داد. به هر حال، طبقه بندی کیفی API برای روغن های مورد استفاده در موتور‌های گاز طبیعی سوز وجود ندارد.
جدول زیر روغن های مورد استفاده در این موتور‌ها را از نظر مقدار خاکستری که تولید می کنند، طبقه بندی می نماید.
جدول شماره 1 (طبقه بندی روغن موتور‌های گاز طبیعی سوز بر اساس مقدار خاکستر تولیدشده)


 

ادامه مطلب ...

تجزیه و تحلیل عدم موفقیت فرآیند نگهداری و تعمیرات در شرکتهای عمرانی در ایران


تجزیه و تحلیل عدم موفقیت فرآیند نگهداری و تعمیرات در شرکتهای عمرانی در ایران



 پوریا عابدینی  کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، شرکت تکنیک

سمانه رستمی خنار، کارشناس ارشد مهندسـی مکانیـک، شـرکت تکنیـک


چکیده

در شرکتهای عمرانی، نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات، منابع انسانی و منابع مالی نقش مهمی ایفا میکنند. در شرکتهایی که اغلب فعالیتهایشان راهسازی، استخراج معادن و احداث سدها و ... میباشد، نقش ماشینآلات راهسازی و ساختمانی به عنوان بخشی از ابزار و تجهیزات شرکت، بسیار کلیدی میباشد. با توجه به رشد فزاینده قیمت ماشینآلات راهسازی، سالهاست در شرکتهای عمرانی، سعی در ارائه راهکارهایی جهت تقویت سیستم نگهداری و استفاده بهینه از ماشین آلات عمرانی شده است که غالباً این سیستمها در حد استانداردهای بینالمللی نمیباشد. در این مقاله هر یک از این راهکارها و نقاط ضعف و قوتشان مورد بررسی قرار گرفته و سعی شده است با توجه به تجربیات شرکتهای مختلف، علل اصلی ناتوانی شرکتهای عمرانی در این زمینه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با توجه به استانداردهای روز دنیا و شرایط بومی ایران، راهکار مناسبی جهت برونرفت از این مشکل ارائه گردد.


 دانلود کامل مقاله 



تاثیر و کاربرد سیستم اطلاعاتی در بهینه سازی فرآیند نت


تاثیر و کاربرد سیستم اطلاعاتی در بهینه سازی فرآیند نت
نویسنده : داود غفاری
شرکت ناورود

 

در عصر حاضر با گسترش فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات ، نگرش و رویکرد مدیران ماشین آلات و متولیان فعال در این عرصه در سازمان ها در حال بازنگری و تغییر و تحول است . ماشین آلات جزء سرمایه های اصلی شرکتهای عمرانی ، معدنی ، حمل و نقل و خدمات بندری می باشد . لذا راهبری ، حفظ و صیانت از این منابع از اهم وظایف مدیران ماشین آلات بوده و نشان دهنده نقش بسیار حیاتی و کلیدی آنان در شرکت هاست . بنابراین سیستم های مکانیزه نگهداری و تعمیرات (نت) و تاثیر و کاربرد سیستم اطلاعاتی در بهینه سازی فرآیند نت بر هیچ کس پوشیده نیست .

 

لزوم سیستم مدیریت ماشین آلات  (CMMS)  System Management Maintenance Computerize به منظور کنترل مستمر و اطلاع کامل از اوضاع و احوال و چگونگی عملکرد ماشین آلات و تجهیزات و ارائه مطلوب ترین روش ها برای تداوم کار با حداکثر بازدهی و صرف حداقل هزینه در سازمان ها پیش از پیش احساس می گردد. سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات دارای قابلیت ها و توانایی های فراوانی بوده که در این مقاله بصورت گزیده و کوتاه به چگونگی انتخاب یک سیستم مناسب و نوع توانمندی ها و قابلیت های آن اشاره خواهیم کرد. قطعا با آگاهی از این موارد به تاثیر و کاربرد سیستم اطلاعاتی در بهینه سازی فرآیند نت معتقد خواهید شد.


دانلود کامل مقاله