مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

تنظیم لقی سوپاپ دامپتراک HD325 - Komatsu و HD405


تنظیم لقی سوپاپ دامپتراک HD325 - Komatsu و HD405


1-  سرپوش سیلندر را بردارید.

برای سیلندر شماره 3 ، سوکت ورودی 1 را بردارید

برای سیلندر شماره 4، ترمز سیلندر 2 را بردارید

2- میل لنگ را در جهت عادی بچرخانید تا خط 106 بر روی تسمه میل لنگ با نشانگر زمانی که سیلندر شمکاره 1 در نقطه مرگ بالا است هم تراز شود. به هنگام چرخش حرکت سوپاپ ها را بررسی کنید.

3- زمانی که سیلندر شماره 1 در نقطه مرگ بالا قرار دارد سوپاپ های که در جدول زیر با علامت گذاری شده اند را تنظیم کنید و سپس در حالتی که سیلندر شماره 6 در نقطه مرگ بالا قرار دارد لقی سوپاپ هایی که با O علامت گذاری     شده اند را تنظیم کنید.


6

5

4

3

2

1

شماره سیلندر

O

 

 

 

O

 

 

 

O

 

 

 

سوپاپ ورودی

 

O

 

O

 

 

 

O

 

 

 

 

سوپاپ اگزوز

 

4- برای تنظیم لقی سوپاپ مهره و پیچ تنظیم را شل کنید و سپس ابزار F را بین لوله انتهای میل لنگ (4) و اسبک (5 ) قرار دهید  و پیچ تنظیم را تا زمانی که لقی به حد مناسب برسد بچرخانید و سپس مهره 7 را جهت استحکام موقعیت پیچ تنظیم سفت نمائید.

 

58.3±4.9 Nm (6.0±0.5 kgm)

5- سپس میل لنگ را یک دور در جهت نرمال بچرخانید و لقی سوپاپ های باقی مانده علامت گذاری شده O را انجام دهید.

پس از تنظیم سیلندر شماره 1 در نقطه مرگ بالا این امکان نیز وجود دارد که هر بار میل لنگ را 120 درجه بچرخانید و لقی سوپاپ های ورودی اگزوز هرسیلندر را براسا ترتیب انفجار آنها تنظیم کنید و ترتیب انفجار در سیلندر بدین شکل است:

←1←5←3←6←2←4

پس از سفت کردن مهره مجدداً لقی سوپاپ را بررسی کنید.

 

HD325-6 Serial No :6001 and up

HD325-6W serial No:6001 and up

HD405-6  serial No :2001 and up

1-  سرپوش سیلندر را بردارید .

2- میل لنگ را در جهت نرمال را بچرخانید تا سیلندر شماره 1 در نقطه مرگ بالا قرار گیرد و نشانگر 2 را با خط 1.6 روی ضربه گیر هم تراز کند. میل لنگ را با چرخ دنده های که در میله محرک آب هست بچرخانید . در نقطه مرگ بالا قرار گیرد  و نشانگر 2 را با خط 1.6 روی ضربه گیر هم تراز کنید. در نقطه مرگ بالا اسبک سوپاپ را می توان با دست (جهت تنظیم لقی سوپاپ ) تنظیم کرد. اگر اسبک حرکت نکرد میل لنگ در نقطه مرگ بالا نیست در نتیجه میل لنگ را یک دور بچرخانید.

3-  برای تنظیم لقی سوپاپ گاج پرکننده رادر b بین اسبک 3 و لوله انتهای میل لنگ 4 قرار دهید و لقی سوپاپ را با پیچ تنظیم s ، تنظیم کنید.

گاج پر کننده را نصب کنید و پیچ تنظیم را بچرخانید تا لقی به حد مناسب برسد .

 لقی سوپاپ :

 سوپاپ ورودی :0.35mm

سوپاپ اگزوز :0.57mm

4- مهره 6 را در جهت حفظ موقعیت پیچ تنظیم 5 سفت کنید و پس از سفت کردن مهره لقی را مجدد چک کنید.

5- میل لنگ راهر بار 120 درجه بچرخانید و مراحل 4-2 را برای هر سیلندر با توجه به ترتیب انفجار آنها انجام دهید ترتیب انفجار: 1←5←3←6←2←4

6-  پس از اتمام اندازه گیری به شرایط عادی بازگردید

پیچ نگه دارنده سرپوش سر سیلندر :29.4-34.3Nm(3.0-3.5kgm)

اندازه گیری فشار کمپرسور :

HD325-6 Serial No:5680-6000

HD325-6W Serial No: 5706-6000

HD405-6 Serial No: 1055-2000

 به هنگام اندازه گیری فشار کمپرسور از تماس منیفولد اگزوز یا نمد انبار لوله اگزوز خودداری کنید و مراقب قطعات چرخنده نیز باشید .

1-  لقی سوپاپ را تنظیم کنید (به بخش لقی سوپاپ مراجعه کنید)

2-  موتور را گرم کنید (درجه حرارت روغنموتور 40-60 درجه سانتی گراد)

3-  نگه دارنده سوزن نازل را بردارید

* برای جزئیات به بخش جداسازی نگهدارنده سوزن نازل مراجه کنید.

4-  ابزار D2 را برپایه نگهدارنده نازل نصب کنید و D1 را وصل کنید.

5-  سیم های قطع موتور را جدا کنید (قطع کنید).

6- موتور را به وسیله موتور استارت بچرخانید و فشار کمپرسی را اندازه بگیرید.

7- فشار کمپرسی را در نقطه ای که اندیکاتور فشار ثابت است اندازه گیری کنید.

8- در هنگام اندازه گیری فشار کمپرسی دور موتور را اندازه بگیرید تا قرار داشتن دور موتور در محدوده معین شده را تأیید کنید .

9-  پس از اندازه گیری فشار کمپرسی نگه دارنده نازل سوزن را نصب کنید.

برای جزئیات به بخش نصب نگهدارنده نازل مراجعه کنید.

HD325-6 Serial No: 6001 and up

HD325-6W Serial No: 6001 and up

HD405-6 Serial No : 2001 and up

SHOP MANUAL موتور را ببندید به بخش جداسازی انژکتور سوخت مراجعه کنید.

پیش ازآغاز کار از قطعی سوکت های J11 و J10 اطمینان حاصل کنید.

اندازه گیری  BLOW-BY

مراحل اندازه گیری  BLOW-BY

1- موتور را کامل گرم کنید تا درجه حرارت آب پیش از اندازه گیری در محدوده عملیاتی قرار گیرد.

2-  موتور را متوقف کنید و آداپتور E2 را به ابزار E1 وصل کنید.

3- لوله E3 را به ابزار E1 وصل کنید و سپس به E5 نصب کنید 0-500 mmH2O

4- موتور را در حالت استال توربین روشن کنید و فشارBLOW-BY را اندازه گیری کنید. برای اطلاعات بیشتر به بخش تست سرعت استال توربین مراجعه کنید.

BLOW-BY تنها درخروجی مجاز باید اندازه گیری کنید

. به هنگام اندازه گیری در کارگاه مقدار مشابهی در سرعت استال توربین بدست می آید.

. اگر امکان اندازه گیری در خروجی مجاز یا سرعت استال توربین وجود نداشته باشد در دور موتور بالا اندازه گیری کنید.

در این حالت مقدار BLOW-BYدر حدود 80% مقداری است که در خروجی مجاز گرفته میشد.

BLOW-BY با تغییر شرایط موتور به شدت تغییر می کند در نتیجه اگر مقدار BLOW-BY غیر عادی تشخیص داده شد مشکلات مربوط به BLOW-BY از جمله مصرف بالای روغن ، رنگ دود اگزوز غیر عادی و یا کثیفی یا خرابی روغن را بررسی کنید.

تنظیم کشش تسمه آلترناتور

اگر خمش تسمه زمانی که با نیروی انگشت معادل 6kg  در نقطه میانی بین آلترناتور و قرقره / فلکه تسمه محدوده مقدار استاندارد نباشد تنظیم کشش تسمه را به ترتیب زیر انجام دهید.

1- پیچ های نگهدارنده پیچ های قفل و مهره های 3 و 4 آلترناتور را شل کنید

2-  کشش تسمه را به وسیله مهره های 3 و 4 تنظیم کنید.

*پس از تنظیم پیچ های نگهدارنده آلترناتور را سفت کنید.

3- از قرار داشتن کشش تسمه در محدوده مقدار استاندارد اطمینان حاصل کنید. در صورت قرارداشتن در مقدار استاندارد مهره های 3 و 4 را سفت کنید.

تنظیم کشش تسمه فن :

 

HD325-6 Serial No: 6001 and up

HD325-6W Serial No: 6001 and up

HD405-6 Serial No : 2001 and up

بررسی :

عادی بودن خم شدگی را در زمانی که تسمه بوسیله انگشت در نقطه میانی بین فلکه تسمه فن و فلکه تسمه میل حرکت فشار داده می شد چک کنید.

هر تسمه را جداگانه چک کنید.

نیروی فشار : تقریباً 98Nm (تقریباً 10kg)

خم شدگی : 13-15mm (قطعه جدید)

               17-19mm (کشش تنظیم شده است)


منبع : پارس نوین گستر


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد