مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

موارد ایمنی در حین کار با جرثقیل متحرک


موارد ایمنی در حین کار با جرثقیل متحرک



منبع: پارسیان تجارت

www.wirerope-co.com



1.       هرگز بار را با سرعت نگردانید .

2.       برای جلوگیری از شکستن یا بریدن سیم بکسل و مطمئن شدن از اینکه بالابر میتواند بار را بصورت ایمن بلند کند ، قلاب باید با حداقل سیم بکسل مورد نیاز درگیر شود . بدین معنی که اگر قرقره قلاب شما دارای یک شیار است ، حداقل سیم بکسل مورد نیاز 2 رشته سیم بکسل میباشد و اگر قلاب شما دارای دو شیار است ، حداقل سیم بکسل مورد نیاز شما ، 4 رشته سیم بکسل میباشد.

3.       چنانچه درگیری سیم بکسل با قرقره نا متقارن باشد سبب کج شدگی بار خواهد شد .

4.       تلسکوپ های جرثقیل باید به شکل مساوی باز شوند .

5.       باز شدن قسمت های اول ودوم بوم تلسکوپ به شکل خودکار بوده و قسمت های بعدی بصورت دستی میباشد . بهتر است تا حد ممکن به دلیل استحکام بیشتر از قسمت های اول و دوم بوم استفاده شود .

6.       سیم بکسل نمی بایست دچار گره خوردگی ، پیچ خوردگی ، ساییدگی ، کشیدگی و یا خوردگی و زنگ زدگی باشند .

7.       سیم بکسل ها به درستی روی درام و قرقره ها قرار گرفته باشند .

8.       از هر گونه حرکت شتابزده و سریع هنگام بیرون دادن یا جمع کردن تلسکوپ خودداری کنید .

9.       زمانی که قلاب در پایین ترین سطح قرار دارد ، سیم بکسل ها حداقل باید دو دور روی درام باقی بمانند .

10.   به یاد داشته باشید تمام حرکت های جرثقیل باید به آرامی انجام شود .

11.   از تماس یافتن قلاب جرثقیل با انتهای بوم جلوگیری کنید که به آن اصطلاحا TWO BLOCKING گویند .

12.   هنگامی که بار را بیش از اندازه بالا برده و یا تلسکوپ را بدون توجه به قلاب بیرون میدهید ، امکان پاره شدن سیم بکسل ها بسیار بالا خواهد رفت .

13.   قطع کن الکتریکی ، وسیله ای بسیار مهم برای پبشگیری از حادثه است .

14.   جرثقیل برای کشیدن بار نیست . هرگز برای کشیدن بار از جرثقیل استفاده نکنید .

15.   هنگام حرکت با بار ، در صورت امکان برای جلوگیری از نوسان بار ، آن را مهار کنید .

16.   هرگز با باری که وزنش نزدیک به ظرفیت جرثقیل ( SWL) است حرکت نکنید .

17.   هرگز با بارهای بیرون زده از طرفین لاستیکها حرکت نکنید .

18.   در شیبها اگر موقع حرکت به چرخش نیاز است پیش از آزاد کردن ترمزها ، کلاچ های مکانیکی را بگیرید .

19.   هرگز تا زمانی که مطمئن نشدید کسی پشت دستگاه قرار ندارد عقب نروید .

20.   برای حرکت در مسافتهای طولانی ، بوم جرثقیل های بوم خشک را متناسب با مسیر حرکت مستقر کنید به این معنی که در سراشیبی ها ، بوم به سمت عقب و در سر بالایی بوم به سمت جلو قرار گیرد .


 

 

21.   هنگام حرکت در جاده ها ( در مواقع ضروری ) سینی گردان دستگاه را قفل کنید ، ترمز چرخش را بکشید و بوم را به طور کامل پایین آورده و ببندید .

22.   هنگام کار با جرثقیل از دست زدن به قسمتهای گردنده خودداری کنید .

23.   شعاع بار یا شعاع عملیاتی از مرکز چرخش دستگاه محاسبه شود نه از پین پایه بوم .

24.   همیشه در محدوده ی ظرفیت مجاز دستگاه ( SWL) کار کنید .

25.   پیش از باربرداری های سنگین ، پایداری و ثبات دستگاه را بررسی کنید به این صورت که بار را کمی از زمین به آرامی بلند کرده و متوقف کنید سپس ترمزها را بررسی کنید . در صورت فقدان مشکل ، کار را ادامه دهید .

26.   هرگز از ثبات و پایداری دستگاه برای تعیین ظرفبت آن استفاده نکنید ، به عبارت دیگر هرگز از نقطه ی واژگونی برای نشان دادن توانایی جرثقیل برای بلند کردن بار استفاده نکنید .

27.   اگر آثار و نشانه های واژگونی وجود دارد ( مانند بلند کردن جک های تعادلی ) بدین معناست که در آن شعاع کاری ، باری بیش از حد مجاز به دستگاه اعمال شده است .

28.   جک های تعادلی را تا جایی پایین بیاورید که لاستیک ها  از سطح زمین جدا شوند .

29.   همیشه در حین کار مخصوصا پس از باربرداری سنگین ، موقعیت جک ها را بررسی کنید و آنها را مجددا تنظیم نمایید .

30.   همیشه از تراز بودن دستگاه خود مطمئن باشید .

31.   تا حد ممکن از بوم با طول کوتاه تر استفاده کنید .

32.   در صورت استفاده از بوم کمکی ( Jib) یا بوم افزایشی )  Extention) کاملا دقت کنید زیرا احتمال واژگونی و شکست بوم بسیار زیاد است . سعی کنید در این موارد از جدول بار مخصوص به آنها استفاده کنید .

33.   حرکت جرثقیل با بوم کمکی یل بوم افزایشی باز ، باید بسیار با احتیاط صورت گیرد .

34.   اجازه ندهید که بار با , به بوم یا جک های تعادلی برخورد کند . در صورت برخورد بار به بوم ، حتما باید توسط کارشناس مربوطه ، بازرسی شود .

35.   بارهایی که وزن آنها بسیار نزدیک به ظرفیت مجاز دستگاه ( SWL) هستند تا امکان نزدیک به زمین جابجا کنید .

36.  بار کاملا متقارن در سیم بکسل قرار گیرد .

1.      قلاب جرثقیل دقیقا در مرکز بار باشد .

2.      بر خلاف باور همگانی ، نگهدارنده بوم (Boom Stops) برای جلوگیری از برگشتن بوم طراحی نشده است ، قبل از تماس بوم با نگهدارنده بوم ، مطمئن شوید که سیم بکسل بالا برنده ی بوم غیر فعال شده است .

3.      یکی دیگر از مواقعی که برگشت رو به عقب بوم اتفاق می افتد زمانی است که زاویه ی بوم و سیم بکسل  به زاویه ی سیم بالابر با بوم نزدیک شود . معمولا زمانی که از تک وایر برای بلند کردن بار استفاده میشود ، وزش باد و بارگذاری ضربه ای وضعیت را خطرناک تر و نا ایمن تر میکند . اگر از دو یا چند رشته سیم بکسل استفاده شود معمولا مشکلی بوجود نمی آید .

4.      تمام سیم بکسل ها باید سفت و کاملا صاف و به طور صحیح روی درام جمع کننده پیچیده شوند . غلط و ناصاف پیچیده شدن سیم بکسل میتواند باعث بریدگی آن شود .

5.      ناهموار جمع شدن سیم بکسل میتواند بر اثر تنظیم نبودن زاویه ی قرقره ی پاشنه بوجود آید . هنگام نصب سیم بکسل روی درام جمع کننده برای ثابت ماندن زاویه همیشه میله ی راهنما را در نظر داشته باشید .

6.      نحوه اتصال سیم بکسل به درام جمع کننده باید مطابق با توصیه سازنده باشد .

7.      نا هموار جمع شدن سیم بکسل میتواند بر اثر ایست ناگهانی بار بوجود آید .

8.      نا هموار جمع شدن سیم بکسل میتواند بر اثر سبک بودن وزن قلاب اتفاق بیفتد . زمانی که بوم بالا میرود به علت نداشتن نیروی کافی قلاب ، سیم بکسل ناهموار جمع میشود . نحوه اتصال سیم بکسل به گوه ی نگهدارنده اهمیت زیادی در جلوگیری از دررفتن سیم بکسل دارد . هیچگاه قسمت مرده یا Dead End سیم بکسل به قمست اصلی سیم بکسل یا وایر زنده وصل نمی شود

9.      طول سیم بکسل آزاد بیرون آمده از گوه حداقل باید 6 برابر قطر سیم بکسل باشد.کج شدن گوه باعث آسیب دیدگی سیم بکسل میشود .اجزای گوه شامل سوکت ، محور ، اشپیل و گوه  میباشد .

10.  همیشه گوه را به صورت مستقیم به گوی فلزی قلاب وصل کنید و از شگل (Shackle) برای اینکار استفاده نکنید .

11.  برخورد بوم جرثقیل با اجسام ثابت و یا برخورد بار با بوم میتواند باعث ضعیف شدن بوم و حتی شکستن آن شود . توانایی بوم در بالا بری به صاف بودن همیشگی بوم و اجزای آن بستگی دارد .

12.  مطمئن شوید که جرثقیل میتواند به طور ایمن بار را از حالت افقی به حالت عمودی بلند کند . وقتی بار بلند میشود فاصله افزایش یافته و ظرفیت جرثقیل کم خواهد شد .

13.  هنگام پایین آوردن بار مراقب باشید که سیم بکسل انداز یا ریگر و یا افراد دیگر ، زیر و نزدیک بار قرار نگرقته باشند و همیشه به علامتهای ، علامت ده خود توجه داشته باشید .

14.  تمام حرکات جرثقیل را تحت کنترل خود داشته باشید ، مخصوصا هنگام بالابردن و پایین آوردن بار ، دستگاه را به دقت و به آرامی کنترل کنید . شکسته شدن بوم حوادث شدیدی را به دنبال دارد .

15.  در جرثقیل های بوم تلسکوپی راننده باید نوسان بوم ، افتادگی بوم ، کجی و گودی روی بوم ، خوردگی کفشکهای زیر بوم را به دقت بررسی کند .

16.  در صورت نا متعادل بودن جرثقیل و تراز نبودن ، بار به یک سمت کشیده میشود . همیشه به کمک تراز سنج خود از تراز بودن دستگاه جرثقیل مطمئن شوید .

17.  هنگام حرکت در سراشیبی ، افزایش فاصله بوجود آمده بین بار و جرثقیل ، موجب کاهش ظرفیت جرثقیل میشود .

18.  کشیده شدن بار به یک سمت زمانی اتفاق میافتد که دستگاه جرثقیل تراز نباشد یا بوم جرثقیل گردش سریع کرده و یا هنگام گردش بار ، ترمز ناگهانی زده شود .

19.  گردش سریع بار نیز میتواند باعث افزایش فاصله شده و ظرفیت دستگاه را به مقدار زیادی کاهش دهد .

20.  گاهی نزدیک شدن به بار به دلایلی مقدور نیست و فاصله دسترسی زیاد است . در این حالت هرگز بار را بلند نکنید ، این کار موجب کشیده شدن بوم به سمت بیرون و کاهش ظرفیت میشود .

21.  همیشه قلاب و بار باید در یک راستا و به حالت عمودی باشند . اگر بار در سمت داخل قرار گرفته باشد ، پس از بلند کردن ، بار به سمت جلو حرکت کرده و باعث افزایش فاصله و کاهش ظرفیت میشود .

22.  ایست ناگهانی بار معلق ، باعث افزایش وزن بار و در نتیجه کاهش ظرفیت جرثقیل میشود .

23.  بیرون کشیدن بار به وسیله تکانهای شدید و مکرر میتواند باعث کاهش ظرفیت جرثقیل شود .

24.  اگر سیم بکسل بالابر در مرکز بوم قرار نگرفته باشد ، هنگامی که بار وصل شود بوم تاپ بر میدارد .

25.  قلابهایی که سیم بکسل به صورت نا متقارن از آنها رد شده باشد در زیر بار سنگین کج میشوند اما زمانی که سیم بکسل ها به صورت متقارن از قلاب عبور کرده باشند میتوان به صورت صحیح از قلاب استفاده نمود .





نظرات 1 + ارسال نظر
LLLooVVVeee سه‌شنبه 30 شهریور 1395 ساعت 13:58 http://lovee24.us.to

عید را بهانه کنیم تا به همه کسانی که دوستشان داریم سلامی بکنیم!
از ته دل عیدتون مبارک
باعث افتخاره به منم سر بزنید
9518

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد