مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

برنامه زمان بندی تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل – پنتا ولوو



 برنامه زمان بندی تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل – پنتا ولوو


Maintenance Schedule for Volvo PENTA diesel generator – 2009

طراحی موتورهای ولوو پنتا و تجهیزات آنها به گونه ای که قابلیت اطمینان بالا و عمر طولانی دارند . به شکلی طراحی شده اند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کنند . اگر تعمیر و نگهداری آن بر اساس برنامه زمان بندی شده انجام گیرد واگر قطعات یدکی که مورد استفاده قرار می گیرد اصلی باشند این دستگاهها سالم باقی می مانند و دچار خرابی نمی شوند .

دقت : CAUTION !

قبل از اینکه کار بر روی دیزل را انجام دهید فصل مربوط به تعمیر و نگهداری را مطالعه کنید که شامل دستورالعمل هایی است که در مورد چگونگی انجام تعمیر و نگهداری به شیوه ای ایمن و صحیح می باشد .


  


هنگامی که میزان کار دستگاه و نیز تقویم زمانی  آن مشخص باشد ، می توان تعمیرو نگهداری را برا اساس فاصله زمانی یا ساعت کاری هر کدام زودتر اتفاق بیفتد انجام داد :

عبارت و مخفف ها :

FSI= First service inspection   = اولین سرویس بازرسی

S2= first time service = اولین زمان سرویس

L= lubrication service = سرویس روغنکاری

A-F= type of service (regular service) = نوع سرویس (سرویس های معمول)

C= clean = تمیز

R= replace = تعویض

A=advancement = تنظیم

L= lubrication = روانکاری

I= inspect (clean ‘adjust’ lubricate or replace if necessary) = بازرسی ( تمیزکاری ؛ تنظیم ؛ روانکاری , روغنکاری و در صورت لزون تعویض )

FS = بعد از 100 تا 200 ساعت کاری

پیش فیلتر سوخت , تخلیه آب های چگالیده شده در مخزن

I

کنترل سطح آب رادیاتور

I

تسمه ها

I

روشن کردن و گرم کردن موتور

نشتی روغن ؛ آب رادیاتور ؛ سوخت

I

بازرسی با استفاده از VODIA ( ابزار تشخیص )

I

بررسی صذلی غیرعادی در موتور و سیستم انتقال

I

خاموش کردن موتور

روغن و فیلتر موتور؟ فیلتر باس پاس

R

روشن کردن مجدد موتور

فشار روغن نشتی روغن

I

 

S2 = بعد از 1000 ساعت

لقی سوپاپها

A

 

هر 50 تا 600 ساعت/ حداقل هر 6 ماه

روغن موتور و فیلتر روغن / فیلتر بای پاس

R

 

A= هر 500 ساعت / حدقل هر 12 ماه

تخلیه رسوبات مخزن سوخت

I

بازرسی از طریق VODIA ( ابزاری برای تشخیص )

I

پیش فیلتر سوخت و تخلیه آب های جمع شده در آن

I

فیلتر هوا

I

رادیاتور

I

تسمه ها

I

سطح الکترولیت باتری ها

I

 

B = هر 1000 ساعت و یا حداقل هر 12 ماه

پیش فیلتر سوخت

R

فیلتر هوای موتور

R

فیلتر سوخت

R

فیلتر آب خنک کننده

R

 

C = هر 2000 ساعت

لقی سوپاپها

I

 

D = هر 2000 ساعت / حداقل هر 24 ماه

توربوشارژر

I

توربوشارژر TWD1643GE

I

 موتور و بررسی نشتی های آن

I

موتور و بررسی شلنگ ها و گیره های آنها

I

موتور و بررسی شلنگ ها  و گیره های آنها

I

فیلتر هوا – سوراخ تنفسی مخزن

R

فیلتر هوا – کمپرسور

R

 

E = هر 4000 ساعت / یا حداقل هر 24 ماه

میزان کشیدگی تسمه

I

تسمه ها

R

 

F = هر 8000 ساعت / یا حداقل هر 48 ماه

مایع خنک کننده

R

 

 

 سیستم خنک کننده cooling system

 وجود سیستم خنک کننده باعث می شود که  موتور همواره در دمای مناسبی کار کند . سیستم خنک کننده یک مدار بسته است که همواره باید با ترکیب مناسبی از آب و مواد افزودنی پر شود تا موتور را در برابر خوردگی داخلی , حفره زایی = کاویتاسیون =capitation  و ترکیدن بدنه موتور در اثر یخ زدن آب درون آن محافظت کند .

توصیه ما این است که از مایع خنک کننده آماده مخصوص موتورهای ولوو و پنتا که به مقدار مناسب آب و مواد افزودنی ترکیب شده است فقط این نوع مایع خنک کننده که مجاز و مورد تائید است برای موتورهای ولوو مناسب است . هیچگاه از آب خالی برای پر کردن رادیاتور و سیستم خنک کننده استفاده نکنید .

نکته مهم :

آب رادیاتور ( یا همان مایع خنک کننده = coolant ) ترکیب شیمیایی مناسبی است که برای یکسال می تواند مورد  استفاده قرار گیرد . حتی اگر در مناطقی زندگی می کنید که خطر یخ زدن وجود ندارد ( مثل ماهشهر ) استفاده از این مایع خنک کننده می تواند موتور را از خوردگی حفظ نماید . در صورتی که از مایعی غیر از آن استفاده کنید یا ترکیب آب رادیاتور بر اساس دستورالعمل توصیه شده نباشد  ضمانتی که برای قطعات و لوازم جانبی موتور وجود دارد ممکن است از ارزش ساقط شود .

ولی مواد شیمیایی که در آب رادیاتور وجود دارند و مانع از خوردگی موتور می شوند به مرور زمان خاصیت خود را از دست می دهند به همین جهت در فواصل زمانی معین باید این آب رادیاتور عوض شود .

در این حالت باید آب رادیاتور کاملاً تخلیه شود و سیستم شستشو داده شود و دوباره با آب رادیاتور تازه پر شود .

محلول آب رادیاتور ولوو پنتا بصورت 40% محلول پنتا ( یا همان ضد یخ – ضد جوش و ضد خوردگی ) و 60% آب است . چنین مخلوطی می تواند موتور و سیستم خنک کننده را در برابر خوردگی و حفره دار شدن Capitation ونیز ترکیدن در دمای پائین تا 28- درجه سانتی گراد  ( 18- فارنهایت ) محافظت نماید .


.ترجمه از محمد توکلی


نظرات 2 + ارسال نظر
hamed یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 20:16

سلام میخوام برای ولوو f h فیلر گیری کنم ولی نمیدونم چند بگیرم مثل بنز 30 40 یا فرق میکنه اگه راهنمایی کنی ممنون میشم

احمد ضرابمنش سه‌شنبه 9 تیر 1394 ساعت 22:04

سلام من دنبال افزایش و ارتقا علم خودم در زمینه مکانیک ماشین الات راه سازی هستم لطفا کمک کنید09173370518

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد