مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

اصول ایمنی حمل نفر با بسکت بوسیله جرثقیل


اصول ایمنی حمل نفر با بسکت بوسیله جرثقیل


منبع: پارسیان تجارت

www.wirerope-co.com


در فعالیتهای صنعتی ، گاهی دسترسی به مکانهای بلند و مرتفع در شرایط عادی امری خطرناک و بعضا غیرممکن می شود ، خصوصا اگر لازم باشد که در این مکانها کار خاصی نیز انجام شود. جرثقیل ها برای جابه جایی بار ساخته شده اند ولی در بعضی موارد ناگزیر هستیم که برای حمل نفر نیز، از جرثقیل استفاده کنیم. این روش فقط در شرایطی قابل قبول است که سایر روش ها مانند استفاده از بالابرهای هیدرولیکی یا داربست و ... امکان نداشته باشد و یا خطر بیشتری افراد را تهدید کند و تمامی شرایط ایمن را برای جابه جایی نفر رعایت کرده باشیم .برای مثال قبل از شروع کار باید یک ارزیابی خطر کامل از شرایط و عملیات مذکور به عمل آید وتمام نفرات با خطرات احتمالی موجود آشنا شده و روشهای کنترل آن را نیز بدانند .

در زیر توصیه های ایمنی در خصوص حمل نفر با بسکت را خواهید خواند که شرایط استاندارد و حداقل شرایط موجود را بیان می کند . توجه داشته باشید که موارد زیر در خصوص بسکت های ثابت و متصل به بوم جرثقیل (سکوهای کاری هوایی) نیست.


 

 

اصول ایمنی حمل نفر با بسکت

هنگام حمل نفر با بسکت نباید از جرثقیل استفاده دیگری شودمثلا بلند کردن همزمان سبد جابه جایی نفر به همراه حمل بار.

حمل نفر در نزدیکی خطوط برق بسیار خطرناک است و باید ابتدا خطوط برق را از مدار خارج و اتصال زمین را برقرار کرد.

جرثقیل حمل نفر باید دارای گواهی نامه ی بازرسی فنی و تأییدیه از مراجع ذیصلاح باشد.

قبل از شروع کار باید مجوز لازم توسط واحد ایمنی صادر شود.

ارتباط افراد داخل بسکت و افراد مستقر روی زمین توسط بی سیم یا وسیله ی ارتباطی دیگر برقرار می شود.

راننده ی جرثقیل باید از عملکرد ایمن سیستم های کنترلی جرثقیل اطمینان حاصل نماید .

محل و نحوه ی استقرار جرثقیل بایدبه گونه ای باشد که وزن بار از 50% حداکثر میزان مجازبار در آن زاویه بیشتر نباشد .

در هر شیفت قبل از اقدام به حمل نفر ، وزن بسکت را با افزودن بار ، به وزن پیش بینی شده رسانده و سپس توسط جرثقیل به طور آزمایشی تا محل مورد نظر حمل شودو پس از آن به حمل نفر اقدام شود هر زمان که جرثقیل تغییر مکان داده ، یا مسیر حرکت بسکت تغییر کند و یا جرثقیل تعویض شود باید حمل آزمایشی مجددا انجام گیرد .

هنگام ترک بسکت ، ابتدا قلاب کمربند ایمنی را به جای محکمی ببندید و آنگاه از بسکت خارج شوید .

بهتر است یکی از افراد داخل بسکت ، حتما با علائم استاندارد ریگری آشنا باشد.

افراد داخل بسکت باید مجهز به کلاه و کمربند ایمنی باشند. کمربند ایمنی باید به قلاب جرثقیل مستقیما یا توسط یک تسمه ی مصنوعی بسته شود . مگر این که امکان آن وجود نداشته باشد که در آن صورت باید به محل مناسب دیگری بسته شود.

وظایف راننده ی جرثقیل هنگام جابه جایی بسکت

در تمام مدت کار باید در دستگاه نشسته و مراقب کار باشد.

گوش کردن به رادیو ، ضبط صوت و استفاده از تلفن همراه در حین کار ممنوع است و راننده باید کاملا مراقب کار باشد.

هنگامی که راننده ی جرثقیل نسبت به موردی شک دارد سریعا باید با ناظرعملیات مشورت کند.

حرکت بسکت به آرامی صورت پذیرد و از جابه جایی سریع بسکت خودداری نماید . ماکزیمم سرعت جابه جایی بسکت حامل نفر در هنگام بالا رفتن نباید از 100 فوت در دقیقه بیشتر شود.

در زمان حمل نفر با بسکت ، جرثقیل نباید جابه جا و یا حرکت کند .

حمل نفربا بسکت ، زمانی که شرایط جوی کار نامناسب است مانند باد شدید (بیش از 25 کیلومتر در ساعت) گردو غبار شدید ، هوای بارانی ، تگرگی و برفی ، ممنوع بوده و کار بایدمتوقف شود.

هنگام کار نفرات داخل بسکت ، جرثقیل باید قفل و حرکات آن باید کاملا مهار شود.

جک های تعادلی جرثقیل کاملا باز و در جای محکمی مستقر شود.

راننده باید بتواند سبد را هنگام کار ببیند ، در غیر اینصورت از ریگر یا علامت ده استفاده شود.

راننده نحوه ی استفاده از جدول بار را در زوایا و وضعیت های مختلف کاری بداند .

راننده هنگام کار باید مراقب موانع اطراف مانند کابل برق هوایی، گودال ها ، و تأسیسات باشد و از زدن جک در مکان های خطرناک و زمین های سست و شل خودداری کند.

راننده باید مطمئن باشد جایی که برای فرود بسکت انتخاب شده توانایی فشار وارده از طرف بسکت را دارد. اگر محل فرود در لبه ی یک سازه واقع شده ، حداکثر فاصله بین بسکت و محل فرود نباید از 10 سانتی متر بیشتر شود .

افراد داخل بسکت باید از ایجاد شوک و حرکات ناگهانی که پایداری بسکت را به خطر می اندازد بپرهیزند.

راننده باید از ایجاد برخورد شدید بین بسکت و ساختمان و تجهیزات جلوگیری نماید.


مشخصات جرثقیل حامل بسکت

جرثقیل باید توسط افراد مجازو مورد تأیید ایمنی بازرسی شود .

میزان بار مجاز روی جرثقیل نوشته شده باشد .

جرثقیل مجهز به نشانگرهای هوشمند وضیت بار باشد.

حداقل دارای دو نوع سیستم ترمز اظطراری باشد.

تمام تجهیزات مربوط به سقوط آزاد جرثقیل هنگام کار با بسکت باید قفل شوند تا اهرم سقوط آزاد به هیچ عنوان عمل نکند.

زاویه سنج بوم ، سالم و کالیبره باشد.

دستگاه در جای سفت و محکم قرار داشته و تراز شده باشد .

جرثقیلی که در حال جابه جایی بسکت است نباید کار دیگری انجام دهد.

سیستم هیدرولیک جرثقیل باید دارای check valve و سایر سیستم های ایمنی باشد تا در صورت وجود نقص از حرکت خودرو جلوگیری شود .

قلاب جرثقیل باید دارای ضامن ایمنی باشد .

جرثقیل حامل بسکت حتما باید دارای قطع کن الکتریکی باشد تا بسکت بیش از حد بالا برده نشده و به قرقره ی انتهای بوم برخورد نکند.


طراحی بسکت

طراحی بسکت از آن جایی که با جان و سلامتی افراد رابطه ی مستقیم دارد ، باید توسط مهندس طراح تجهیزات باربرداری طراحی و با نظارت افراد آگاه ساخته شود .تمام بسکت های ساخته شده با توجه به شرایط محیط کار و ماهیت عملیات باید به طور منظم و مرتب مورد بازرسی قرار گیرند .

استانداردها ، موارد زیر را برای بسکت جابه جایی نفر توصیه کرده اند :

حداقل فاکتور ایمنی جهت بسکت حمل نفر، 5 است.

نباید از منسوجات مصنوعی ، الیاف طبیعی و مصنوعی مانند طناب های پلاستیکی یا کنفی برای اسلینگ بسکت استفاده شود.

استفاده از بلت یا تسمه باربرداری در بسکت جابه جایی نفر ، ممنوع است.

تمام تجهیزات به کار رفته در بسکت مانند سیم بکسل ، قلاب ، شگل و... نباید برای عملیات دیگر باربرداری به کار گرفته شود.

برای توزیع یکنواخت نیروی فشاری بر سیم بکسل ها باید از (shackle , master link) در قلاب جرثقیل استفاده کرد.

استفاده از (thimble) در انتهای بکسل برای جلوگیری از آسیب دیدگی و زدگی سیم بکسل الزامی است.

گوشواره های بسکت باید طورب نصب شوند که از تاب خوردگی و شکستگی سیم بکسل جلوگیری شود.

آزمایش های غیر مخرب در محل های جوشکاری انجام گیرد.

SWL و پلاک شناسایی بسکت ( شامل : وزن بسکت خالی ، حداکثر ظرفیت مجاز ، تاریخ تست ، تاریخ اعتبار ، نام بازرس و نام شرکت ) نصب شود.

بسکت در حالت عادی تعادل داشته و کمترین میزان انحراف و کج شدگی را داشته باشد.

برای جلوگیری از سقوط اشیاء سقف و قرنیز در نظر گرفته شود.

فلز به کار رفته در بسکت باید فاقد زنگ زدگی ، خمیدگی ، شکستگی و ...باشد.

برای جلوگیری از سرخوردن افراد ، کف بسکت بهتر است برجستگی و آج داشته باشد .

بهتر است از رنگ های خاصی که به راحتی دیده می شوند در نقاطی از بدنه بسکت به منظور سهولت در دید استفاده شود.

برای جلوگیری از آسیب دیدن دست افراد ، دستگیره ی داخلی برای بسکت تعبیه شود.

در بسکت حتما به سمت داخل باز شود و قفل داشته باشد .

برای کنترل حرکات بسکت از طناب مهار استفاده کنید . مگر آنکه استفاده از آن شرایط ناایمن دیگری را ایجاد کند.

طبق قوانین OSHA سیم بکسل به کاررفته در بسکت از نوع نتاب با فاکتور ایمنی 10 توصیه شده است.

سیم بکسل  جرثقیل کاملا در درام و قرقره قرار گیرد .

سیم بکسل بسکت حمل نفر ، در جای مناسب و جدا از سایر بکسل ها نگهداری شود.

سیم بکسل شکستگی ، خمیدگی ، زدگی ، خوردگی و به طور کلی هیچ گونه آسیب دیدگی نداشته باشد.

سیم بکسل های مورد استفاده در بالابرهای حامل نفر مانند بسکت ، براساس سرعت حرکت سیم بکسل ، دارای یک حداقل فاکتور ایمنی هستند .


بازرسی و نگهداری بسکت

علاوه بر بازرسی های بسکت و بررسی های آن در هر شیفت ، بازرسی های زیر نیز به عمل آید :

حداقل هرسال بسکت و کلیه ی متعلقات آن با احتساب 125درصد ظرفیت مجاز آن تست شده و سوابق آن نیز نگهداری شود . لازم به ذکر است که طبق قوانین OSHA تمام بسکت های نو ، تازه تعمیر شده ، تغییر شکل یافته باید مورد تست قرار گیرند.

بسکت باید  به مدت 5 دقیقه تست بار شود و در صورت مشاهده ی هرگونه نقص و عیب فورا نسبت به رفع آن اقدام شود . پس از هرگونه تغییر در بسکت و متعلقات آن باید تست مجددا تکرار شود.

برنامه تعمیرات و نگهداری پیش گیرانه براساس پیشنهادات سازنده ی بسکت درنظر گرفته شود.

تعویض یا اضافه کردن هر بخشی از متعلقات ، براساس پیشنهادهای سازنده صورت گیرد.

تعمیرات و انجام جوشکاری بر روی بسکت، توسط افراد ماهر و مجاز که مورد تأیید باشند انجام شود.

تنها تغییرات شرکت سازنده ی بسکت به مرحله ی اجرا درآید.

کلیه ی سوابق مربوط به تعمیر ، تعویض و تغییر در ساختار بسکت و متعلقات آن در جای مناسب نگهداری شود.


سایر موارد ایمنی

افراد حق ندارند قبل از آنکه کمربند خود را به ای محکمی ببندند از بسکت بیرون بیایند .

استفاده از بار و نفرات بیش از حد مجاز ، در بسکت ممنوع است .

بهتر است مواد آتش گیر ، کپسول های اکسیژن و گازهای قابل انفجار با بسکت جابه جا نشود. در غیر این صورت از بسکت هایی که برای جا به جایی این مواد طراحی شده اند استفاده شود. کپسول ها باید به طور ایمن داخل بسکت کاملا مهار و محکم شوند . داخل بسکت باید یک خاموش کننده ی دستی نیز قرار گیرد .

بسکت همیشه باید هنگام کار افراد در محل مستقر باشد.

ابزار و وسایل کار در جعبه ابزار نگهداری شوند و از پراکندگی آنها در داخل بسکت خودداری شود.

ابزار و وسایل در داخل بسکت به خوبی مهار شوند.

افراد از حرکت های بی مورد در داخل بسکت و ایجاد شوک به بسکت خودداری کنند.

قبل از شروع کار موارد ایمنی که باید در حین کار رعایت شود توسط فرد ماهر ویا ناظر مربوطه به راننده جرثقیل ، ریگر و افراد داخل بسکت آموزش داده شود.

هنگام کار در ارتفاع روی آب ( سدها – سکوهای حفاری در دریا – پل ها و ... )

یک قایق نجات باید در محل حضور دائم داشته باشد.

تیوپ نجات با 90 فوت طناب و در فاصله 200 فوتی از یکدیگر در محل کار در نظر گرفته شود.

افراد باید جلیقه ی نجات نیز بپوشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد