مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

معرفی قطعات تاور کرین به زبان ساده



معرفی قطعات تاور کرین به زبان ساده


نویسنده و گردآوری : سلمان معظمی گودرزی



در این بخش به طور خلاصه قطعات تاور کرین شرح داده می شود.  البته در تاورهای مختلف با توجه به نوع کاربری آنها قطعات مختلفی به کار می رود. مثلا با توجه به اینکه تاوری خود رونده یا ریلی یا با استراکچر ثابت باشد قطعات پایه آن با هم متفاوت می باشد. اما در حالت کلی تاورهای مختلف دارای قطعات مشترکی زیادی با هم می باشند.


  


قطعات پایه (استراکچر پایه) :

معمولا با توجه به اینکه پایه های تاور کرین از چه نوعی باشد این قطعات متفاوت می باشد. در حالت فیکس این قطعات شامل پایه هایی می باشد که در بتن جایگذاری می شوند:


 

در نوعی دیگر این پایه های می تواند به صورت یک چهار وجهی باشد که بلوکهای بتنی بر روی آن قرار داده می شود. مزیت این نوع تاورها جابه جایی راحت تاور می باشد.

 


در انواع دیگر ممکن است پایه ها دارای چرخ هایی ( بوجی ) باشند که بر روی ریل حرکت میکند. یا ممکن است اصلا تاور خودرو باشد و بر روی یک سیستم حرکت چرخ زنجیری مانند بلدوزر حرکت کند.

 

سکشن های ارتفاعی :

این قطعات جهت ارتفاع دادن تاور استفاده می شوند و ممکن است دو قطعه اولی به خاطر ارتباط با پایه با سایر قطعات تفاوت داشته باشد:


 

قطعه ارتفاع دهنده یا کاج :

از این قطعه جهت ارتفاع دادن تاور استفاده می شود. این قطعه با واسطه قرار گرفتن بین قطعات ارتفاعی جای یکی قطعه ارتفاعی دیگر را باز می کند و در این حالت می توان قطعه ارتفاعی جدید اضافه کرد. این قطعه طبیعتا از قطعات ارتفاعی بزرگتر می باشد. معمولا در چون جهت ارتفاع دادن تاور نیاز است که متصدی این کار تسلط کافی بر موقیت خود داشته باشد اطراف این قطعه نرده و راهرو نصب می گردد.


 

گردان :

این قسمت واسط بین کله قندی ، جیب ، کانتر جیب و قطعات ارتفاعی می باشد. و از طرف دیگر امکان گردش تاور را توسط یک یا دو الکتروموتور فراهم می آورد.

 


تاج تاور یا کله قندی:

از این قسمت جهت نگه داشتن جیب و کانتر جیب استفاده می شود همچنین از این قسمت سیم بکسل سیستم قلاب نیز عبود داده می شود. این قسمت که شکلی مخروطی دارد توسط چند سیم بکسل یا میله آهنی جیب و کانتر جیب تاور را نگه می دارد. این قطعه در بالای سیستم گردان نصب می گردد.




 

جیب یا فلش :

این قسمت از مجموعه استراکچر های فلزی تشکیل شده است که توسط پین به هم دیگر متصل می گردند. این بخش از یک طرف به گردان و از طرف دیگر آزاد می باشد و توسط کابل یا  میله های فلزی به تاج دستگاه متصل شده است. وظیفه اصلی این بخش ایجاد مسیر ریلی جهت حرکت افقی قلاب می باشد. بسته به ظرفیت و نوع تاور طول این بخش متغییر می باشد.




 

کانتر جیب یا کن فلش :

این بخش درست در مقابل جیب قرار می گیرد و کار اصلی آن حفظ تعادل تاور می باشد. این بخش نیست از یک طرف آزاد و از طرف دیگر به گردان متصل است و توسط کابل یا میله های فلز که به تاج وصل می شوند نگه داشته می شود. با توجه به کوتاه و سبک بودن طول این قسمت از دستگاه جهت تعادل طرفین تاور (یعنی کانتر جیب و جیب) از وزنه های بتی استفاده می کنند بسته به نوع تاور معمولا سیستم قلاب یا هویست نیز در این قسمت قرار می گیرد. معمولا جهت عملیات مونتاژ و سرویس نگهداری در این بخش راهرو و نرده نیز نصب می شود.


 

 

کابین اپراتور:

این قسمت معمولا کنار گردان نصب می شود و برای تسلط اپراتور همراه گردش دستگاه می چرخد. در این بخش اجزای کنترلی ماننده دستگیره های کار و تابلو برق کنترل قرار داده میشود.




 

 

ترولی یا کالسکه حرکت :

این قسمت شامل استراکچر فلزی به همراه چند رولیک می باشد که جهت حرکت ریلی قلاب روی جیب استفاده می شود. این مجموع توسط یک الکتروگیربکس به همراه سیم بکسل و درام بر روی جیب حرکت افقی دارد. این قسمت دارای چند پولی جهت نصب سیم بکسل قلاب نیز می باشد.


 

 

سیستم حرکت ترولی :

این قسمت جهت حرکت ترولی روی جیب استفاده می شود. این سیستم معمولا شامل یک الکتروگیربکس ، درام سیم بکسل ، سیم بکسل ، سنسور ترولی می باشد. سنسور ترولی مقدار حرکت ترولی را اندازه گرفته و در نمایشگر جلوی کاربر نمایش می دهد.


 

 

سیستم قلاب یا هوک :

این قسمت از تاور دارای چند پولی و یک قلاب می باشد که جهت بلند کردن بار از آن استفاده می شود. بسته به نوع استفاده مکانیزیم این سیستم ممکن است به صورت دو وایر یا چهار وایر باشد.

 

 



سیستم هویست یا الکترو موتور قلاب:

این قسمت شامل یک الکتروگیربکس می باشد که به درام سیم بکسل قلاب وصل شده است و معمولای یک تابلوی برق نیز بالای آن قرار دارد. از این سیستم جهت بالا و پایین بردن قلاب استفاده می شود و محل نصب آن روی کانتر جیب می باشد. بسته به نوع سیستم این بخش جهت کنترل حرکت رو به پایین قلاب یا از ترمز مکانیکی استفاده می شود یا از تبدیل الکتروموترو به ژنراتور استفاده می شود که در این حالت معمولا قسمتی به نام ریزستور نیز نصب می شود که جهت مستهلک کردن انرژی تولید شده توسط این سیستم استفاده می شود .


 

تابلوی کنترل :

این قسمت معمولا در کابین اپراتور قرار دارد و کلیه اجزای برقی کنترل تاور در آن قرار دارد.


 

 

سنسورها :

معمولا جهت بالا بردن امنیت کار با تاور ها سنسورهای متعددی استفاده می شود که مهمترین آنها به شرح زیر است:

سنسور ترولی : حرکت افقی ترولی را کنترل و اندازه میگرد.

سنسور گردان: میزان گردش تاور را اندازه گیری می کند.

سنسور قلاب: جهت اندازه گیری ارتفاع قلاب استفاده می شود.

سنسور گشتاور : محل نصب این سنسور معمولا بر روی تاج تاور می باشد و میزان خمش تاج را اندازه گیری میکند.

سنسور تناژ : جهت اندازه گیری وزن بار به کار می ورد.

سنسور باد سنج : سرعت وزش باد را اندازه میگیرد.

کل سنسور های بالا اطلاعات خود را به پی ال سی تابلو برق اصلی میفرستند و  پی ال سی بعد از پردازش آنها اگر وضعیت هر یک از پارمترها خارج از حد مجاز باشد به اپراتور اطلاع می دهد و یا سیستم را قطع می کند.


 

 

 

نظرات 12 + ارسال نظر
بهبود نوری سه‌شنبه 20 خرداد 1399 ساعت 13:48

با عرض سلام و خسته نباشید
ممنون بابت اطلاعات مفیدی که گذاشتین .
اگه نقشه تابلوبرق رو هم بزارین خیلی عالی میشه .

باتشکر.

احمد محمدی شنبه 1 دی 1397 ساعت 20:35

سلام مختصر ومفید سپاس

حسن چهارشنبه 12 اردیبهشت 1397 ساعت 10:07

علت کند شدن سرعت قلاب تاورکرین ۱۶ تن هم بالا هم پائین چی میتونه باشه
مچکرم

ramin سه‌شنبه 17 اسفند 1395 ساعت 11:47

سلام .
میخواستم بدونم کار کردن با دنده یک به صورت جابه جایی سبک ( جابه جایی نفرات ) به گیربکس تاور آسیب وارد میکند ؟؟؟
ممنون میشم کامل توضیح بدین

با سلام
منظور شما فشار اومدن به بوجی های تاوره باید باشه
من توصیه نمی کنم این کار رو انجام بدید
چون معمولا این بوجی ها برای حرکتهای محدود طراحی شدن

علی سه‌شنبه 10 اسفند 1395 ساعت 11:29

بسیار عالی بود . ان شاءالله در معرفی سایر ابزار و ماشین آلات فنی دیگر به همین شیوه سلیس و روان ادامه دهید .
دست مریزاد

محمد یکشنبه 24 بهمن 1395 ساعت 13:58

خیلی عالی بود ممنون

خواهش میکنم

جمال پنج‌شنبه 14 مرداد 1395 ساعت 09:47 http://potainmahan.com

مطلب کامل و جامعی بود ممنون

اسدی یکشنبه 6 تیر 1395 ساعت 15:54

جالب و راه گشا بود شاید سایت زیر هم بتونه به علاقه مندان کمک کنه http://www.sazian-co.ir/

مهدی چهارشنبه 3 تیر 1394 ساعت 12:49

با سلام
مطالب بسیار خوب و راهگشایی بود
مخصوصا عکس هر قطعه
ممنون و آرزوی موفقیت

مهدی چهارشنبه 3 تیر 1394 ساعت 12:48

با سلام
مطالب بسیار خوب و راه گشایی بود
مخصوصا عکس های هر قطعه
ممنون و آرزوی موفقیت

جواد سدیدی جمعه 29 خرداد 1394 ساعت 22:58

سلام همکار گرامی
مطالبتون عالی بود.فقط من دارم روی پایان نامم کار میکنم میخاستم خواهش کنم منبع اطلاعاتتون رو برام ارسال کنید ممنون میشم

ابراهیم نوری چهارشنبه 3 دی 1393 ساعت 14:05

من یک برقکارو اپراتور تاورکرین هستم ومشتاق کار با اشخاص مختلفم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد