مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

سیستم کنترل تایم پلکانی یا STC


سیستم کنترل تایم پلکانی یا STC


مترجم: سلمان معظمی گودرزی

منبع : سایت http://transportation.centennialcollege.ca/oduffy/fuels


Step timing control system


 سیستم PT :PT مخفف فشار و زمان (Time-Pressure) می باشد.این نوع سیستم سوخت نامش را از دو عامل متغیر کسب کرذه است که تأثیر گذار بر مقدار سوخت در هر سیکل موتورمیباشد. 

P،نشان دهنده فشار در ورودی انژکتور است ،این فشار توسط پمپ انژکتور تنظیم می گردد.

T،نشان دهنده زمانی است که سوخت در انژکتور جریان می یابد و به وسیله دور موتور و از طریق میل سوپاپ و سیستم تزریق سوخت حاصل می گردد.

سیستم  STC یا کنترل تایم پلکانی این سیستم تایم موتور را به شکلی کنترل میکند تا از دور سیستم در زمان روشن شدن در موتور سرد جلوگیری نماید.این سیستم H.V.T (Hydraulic Variable Timing) نیز خوانده می شود.



این سیستم سوخت زمانی دارای اجراء کلی زیر نیز می باشد.
-    انژکتور STC
-    کنترل کننده روغن STC
-    لوله شیر یکطرفه STC
این اقلام زمان تزریق سوخت را در دمای فشار پمپ انژکتور کنترل می کند.
 
 
 Step timing control system در موتورهای کامینز NH/NT 855 که دارای سیستم سوخت رسانی PT هستند استفاده می شود این سیستم به موتور اجازه می دهد تا در هنگام پایین بودن بار روی موتور همچنین هنگام روشن شدن موتور تایمینگ موتور تغییر پیدا کند (آوانس داده شود) و بعد از بار دادن به  موتور به حالت عادی بر می گردد. در موتوهای کامینزی که از سیستم برقی تزیق سوخت (NVT) استفاده می شود این کار توسط سلونوئید برقی انجام می شود. سیستم STC از فشار روغن موتور برای این کار استفاده می کند.
مزایای سیستم STC :
1-      سهولت روشن شدن موتور در هوای سرد
2-      بهبود کارکرد موتور در حالت دور درجا
3-      بهینه سوختن سوخت و کاهش مصرف سوخت
4-      کاهش دوده سر سوزن های انژکتور

 

 
در موتور هایی که از سیستم تزریق مستقیم سوخت استفاده می کنند یک تاپت که به وسیله فشار روغن موتور کنترل می شود بالای سوزن انژکتور وجود دارد. آوانس سوزن انژکتور زمانی رخ می دهد که تاپت STC توسط روغن موتو پر می شود این عمل در درازای پلانجر سوزن انژکتور تاثیر می گذارد.بطوریه نیروی بادامک میل سوپاپ نسبت به حالت عادی زودتر به پلانجر می رسد .

 

 
در حالت تایمینگ عادی فشار روغن روی تاپت STC وجود ندارد این به این معنی است که میل سوپاپ باید از حالت قبل بیشتر بچرخد تا پلانجر به سمت پایین حرکت کند و این باعث می شود که سوزن انژکتور دیرتر سوخت را تزریق کند.
در حالت آوانس پلانجر زودتر سوخت را تزریق می کند و به ته سوزن انژکتور می رسد در حالی که هنوز بادامک میل سوپاپ به پیک کاری خود نرسیده است بنابراین سعی می کند پلانجر را بیشتر به پایین فشار دهد ( در حالی که پلانجر پایینتر نمی رود). اما تاپت STC به شیر فشار شکن مجهز شده. وقتی پلانجر به ته سوزن انژکتور رسید فشار روغن درون تاپت افزایش پیدا می کند و زمانی که این فشار به حدود 1100psi تا 1500psi رسید شیر فشار شکن عمل می کند و اجازه می دهد روغن به سر سیلندر نشت پیدا کند.
 
سیستم STC دارای یک حسگر فشار سوخت می باشد که ازی طریق یک شیر هیدرولیکی می تواند جریان روغن را به تاپت قطع و وصل کند. شیر کنترلی در سر سیلندر وجود دارد که توسط فشار روغن موتور تغذیه می کند. برای عملکرد صحیح سیستم فشار روغن موتور باید به 10Psi برسد.

 

 

در بیشتر موتور های که از این سیستم استفاده می کنند وقتی فشار روغن از 53 Psi کمتر می شود شیر کنترل به روغن اجازه می دهد تا به تاپت جریان پیدا کرده و موتور را در حالت آوانس قرار دهد. و وقتی دوباره فشار روغن از از  53 Psi بالاتر می رود شیر کنترل جلوی روغن را میگیرد و موتور به حالت کارکرد عادی بر می گردد. 


دیفرانسیل چیست؟


دیفرانسیل چیست؟

دیفرانسیل وسیله‌ای است که گشتاور انتقالی از موتور را دو قسمت می‌کند تا هر قسمت جداگانه چرخی را به گردش درآورد.



دیفرانسیل روی تمام اتومبیل‌ها و کامیون‌های جدید یافت می‌شود . همچنین روی بسیاری از اتومبیل‌هایی که قدرت به چهار چرخ منتقل می‌شود. در اتومبیل‌هایی که نیرو بطور مداوم به چهار چرخ منتقل می‌شود، بین هر دو چرخ به یک دیفرانسیل نیاز است و همچنین باید یک دیفرانسیل بین چرخهای عقب و جلو وجود داشته باشد. چرا که چرخهای جلو ضمن پیچیدن اتومبیل مسیر متفاوتی را نسبت به چرخهای عقب طی می‌کنند.


دانلود کامل



تورک کانورتر (توربین)

تورک کانورتر (توربین)


 
در گیربکس های اتوماتیک مبدل گشتاور قسمتی از وظیفه کلاچ را به عهده گرفته است. این سیستم به راننده اجازه می دهد که در حالی که اتومبیل متحرک و در دنده است، بدون افت ناگهانی دور موتور توقف کند. اصو کارکرد مبدل گشتاور همانند دو پنکه است که یکی از آن ها متصل به برق است و در حال دمش هوا در پنکه ی دیگر استاگر یکی از پره های پنکه ی دوم را با دست بگیرید، متوقف می شود و پس از رها کردن سرعت می گیرد تا تقریبا معادل سرعت پنکه ی دوم شود. تنها تفاوت موجود در مبدل گشتاور و پنکه این است که مبدل گشتاور برای دقت بیشتر از جریان روغن به جای جریان هوا استفاده می کند.
 
 
 
مبدل گشتاور قطعه ی کلوچه شکلی است به قطر 10 تا 15 اینچ که بین موتور و سیستم انتقال نیرو قرار می گیرد و شامل 3 عنصر داخلی است که با هم کار می کنند تا نیروی موتور را به سیستم انتقال قدرت برسانند. این سه قسمت پمپ (pump)، توربین (turbine) و هسته (stator) هستند. پمپ روغن مستقیما به محفظه ی مبدل و از سمت دیگر به میل لنگ متصل است و با دوری برابر با دور موتور در گردش است. توربین درون محفظه ی مبدل قرار دارد و مستقیما به ورودی سیستم انتقال نیرو متصل است که قدرت لازم برای حرکت وسیله ی نقلیه را فراهم می کند. استاتور به یک کاج تک سو متصل است ، بنا براین می تواند آزادانه در یک سو حرکت کند؛ ولی نمی تواند به سمت دیگر گردش کند. هر سه قطعه دارای پره ها و روزنه هایی هستند تا جریان روغن درون مبدل به درستی به گردش در آید. 
 
 
 
 
 زمانی که موتور در گردش است، جریان روغن با فشار وارد محفظه ی مبدل که در حال گردش با سرعت موتور است، می شود و تحت نیروی گریز از مرکز به دیواره های محفظه فشرده می شود. سپس به توربین برخورد می کند و باعث گردش آن می شود.روغن به حرکت چرخشی خود ادامه می دهد تا در مرکز توربین به استاتور می رسد و وارد آن می شود.در صورتی که دور توربین به صورت قابل ملاحظه ای آرام تر از دور پمپ باشد، روغن با پره های جلوی استاتور تماس می یابد و آن را به سمت کلاج تک سو می فشارد و با در گیر شدن کلاچ مانع از حرکت استاتور می شود. استاتور ثابت جریان روغن را توسط پره هایی با زاویه ای به پمپ برمی گرداند که باعث افزایش گشتاور می شود. زمانی که سرعت گردش توربین با پمپ برابر شود، شار روغن ضمن برخورد با پره های استاتور موجب گردش آن در جهت موافق پمپ و توربین می شود. با افزایش سرعت اتومبیل هر سه عنصر با سرعتی برابر به گردش در می آیند.

 از دهه ی 80 میلادی به بعد به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت یک کلاچ قفل کننده (luck up clutch) به ساختار مبدل های گشتاور اضافه شده که در سرعت های بالاتر از MPH45-50توربین و پمپ را به هم قفل می کند. این کلاچ توسط کامپیوتر کنترل می شود و اصولا در دنده های 3 به بالا فعال می گردد.