مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

پمپهای بتن


پمپهای بتن


 

استفاده از پمپهای بتن روش بسیار مناسبی برای بتن ریزی در فضاهای محدود مانند تونلها و یا خارج از دسترس مانند بتن ریزی در ارتفاع نظیر ساختما نهای مرتفع محسوب می شود. برای این منظور بتن باید از کارایی و روانی بالا با اسلامپ 75 (مقدار توصیه شده) تا 125 میلی متر برخوردار باشد . در این ارتباط معمولاً استفاده از مواد افزودنی کندگیر کننده برای به تأخیر انداختن زمان گیرش بتن توصیه می شود. ضمناً برای جل وگیری از جدا شدن آب مخلوط در اثر فشار و در نتیجه انسداد خط لوله انتقال بتن، دانه بندی سنگدانه ها حائز اهمیت است . بتنی که با پمپ ریخته می شود مشکلی به نام تفکیک دانه بندی نخواهد داشت، زیرا پمپ توانایی جابجایی بتنی را که دچار جداشدگی شده ندارد . ضمناً باید از به کار بردن آب بیش از اندازه در مخلوط و همچنین سنگدانه های درشت با لبه های تیز نیز اجتناب کرد . در جدول پایین می توان برخی مشخصات عمومی پمپهای بتن را بررسی کرد .


 

 


اغلب پمپهای بتن برای انتقال سنگدانه های تا اندازه 38 میلی متر طراحی می شوند، اگر چه حداک ثر اندازه سنگدانه توصیه شده تا 25 میلی متر در عمل محدود م یشود. با این همه پمپهایی نیز ساخته می شوند که توانایی انتقال سنگدانه تا 75 میلی متر را نیز داشته باشند.

 

از پمپهای بتن همچنین برای ساختن رویه بتنی جاده ها نیز استفاده می شود. عمر غلاف و پوششهای داخلی پمپ از 4000 تا 12000 متر مکعب متفاوت است و این عمر برای لوله های انتقال 75000 متر مکعب تخمین زده می شود .(در آمریکا عمر لوله 40000 متر مکعب برآورد میشود)

 

پمپ ها بطور کلی در سه اندازه، تک سیلندر و دو سیلندر موجود می باشند. امروزه کاربرد انواع تک سیلندر بسیار محدود بوده واغلب پمپها دو سیلندر می باشند. قطر لوله ها معمولاً 12.5 و 15 و 17.5 و 20 سانتیمتر می باشد و حداکثر اندازه شن و ماسه که می تواند پمپاژ شود 75 میلی متر است . بتن را به طور کلی با پمپهای متداول می توان تا حدود فاصله افقی 360 متر پمپاژ کرد که بستگی به اندازه پمپ، لوله و درجه روانی بتن دارد . البته بتن با درجه روانی بیشتر بهتر می تواند پمپاژ شود، لذا تجربه نشان داده است اسلامپ اینچ نتیجه خوبی میدهد. برخی افتهای موجود در مسیر انتقال بتن به قرار زیر هستند.

1.     یک متر مسیر قائم معادل 8 متر مسیر افقی

2.     خم 90 درجه معادل 12 متر مسیر افقی

3.     خم 45 درجه معادل 6 متر مسیر افقی

4.     خم 35 درجه معادل 4 متر مسیر افقی

 

  


انواع پمپ بتن و مشخصات فنی آنها

1-    پمپ کامیونی تیرک ( بوم دار )

در این دسته از پمپها یک پمپ بتن بر روی شاسی کامیون که ممکن است به دلیل تحمل وزن دارای محورهای بیشتری از کامیون های معمول باشد، نصب می گردد. به همین دلیل اصطلاحاً به آنها پمپ هوایی نیز گفته می شود. همچنین به منظور انتقال بتن تا محل مصرف از بازوهای تاشو که تعداد آنها بین 3 تا 4 بازو متغیر است، بهره گرفته می شود . این بازوهای به کمک جک هیدرولیک باز شده و در راستاها و زوایای مختلف قرار می گیرند. به موازات هر بازو لوله انتقال بتن با اتصالهای انعطاف پذیر تعبیه شده که می تواند بتن را به محل مصرف انتقال دهد . معمولاً این کامیونها مجهز به جکهای کناری تعادل (Outrigger ) هستند، زیرا در اثر باز شدن بازوها ممکن است کامیون از حالت تعادل خارج شده و واژگون گردد . در صورتیکه قابلیت مانور بالا و شعاع چرخش حداقل مورد نیاز باشد، از کامیونهایی با دو محور جلو و سه محور عقب استفاده می شود. این دستگاهها به گونه ای طراحی شد ه اند که بوم آنها می تواند به ورودی های خیلی باریک ساختمانها یا در کارگاههای سازه های فولادی دسترسی داشته باشد . انتقال بتن و بتن ریزی می تواند در هر دو راستای افقی و قائم انجام شود . معمولاً این دستگاهها توانایی بتن ریزی در سطوح بالاتر و پائینتر از تراز قرارگیری ماشین را توأماً دارا م ی باشد. این پمپها معمولاً تا راندمان اسمی مترمکعب در ساعت و با فشار بتن 96 بار موجود هستند و تا قطر سنگدانه 64 میلی متر را انتقال می دهند، ولی در عمل پمپهای مرسوم راندمان 70 مترمکعب در ساعت با تحمل فشار 70 بار داشته و تا قطر 25 میلی متر را م یتوانند انتقال دهند.

 

 

 

 

 

 

پمپ کامیونی متداول تیرک دار دارای سه بازو مجهز به جک

 

 

 

مشخصات فنی و ظرفیت پمپ کامیونی بوم دار

 

 

2-    تراک میکسر پمپ بتن:

معمولاً این دستگاهها در مواردی که حجم کمتر بتن ریزی یا جابجایی زیاد در محل بتن ریزی لازم است، اقتصادی تر می باشند . این ماشینها نیز عموماً با بوم هیدرولیکی همانطور که در شکل دیده می شود، تجهیز شده اند که سوار بر تراک میکسرهای استاندارد می باشد. چرخش میکسر از طریق موتور محرک ماشین و یا با توجه به اینکه بتن تولید شده توسط میکسر باید در جا استفاده شده و پمپ شود باید در چگونگی چرخش آن دقت لازم شود و انحنای درونی آن مناسب باشد تا بتن مناسبی به پمپ تحویل داده شود. در حال حاضر به دلیل اشکالات بهره برداری از این دستگاه استفاده چندانی به عمل نمی آید.

 

 

تراک میکسر پمپ دار

 

مشخصات فنی و ظرفیت تراک میکسر پمپ بتن:

1.     ظرفیت اسمی میکسر  : 6000 تا 9000 لیتر

2.     سرعت چرخش میکسر : حدود 14(rpm)

3.     مخزن آب میکسر : حدود 450 لیتر

4.     بتن خروجی اسمی : 40 تا 48 مترمکعب در ساعت در عمل این مقدار به 24 تا 36 مترمکعب کاهش می یابد.

5.     فشار بتن : 65 تا 40 بار

6.     حداکثر تعداد ضربه پمپ: 40 تا 50 ضربه در دقیقه

7.     ابعاد سیلندر پمپ (قطرXطول): 630*180 میلی متر

8.     ظرفیت قیف : حدود 250 لیتر

9.     قطر لوله بالابرنده : معمولاً 100 میلی متر

10. طول لوله انتهایی : حدود 3 متر

 

3-    پمپ بتن قابل حمل

این پمپ ها قدرت بیشتری نسبت به انواع دیگر پمپ های بتن معرفی شده تا کنون دارند . مورد استفاده این نوع پمپ ها در کارگاههایی که حجم بتن ریزی زیاد دارند یا در برج هایی که نیاز به بتن ریزی در ارتفاع بالا دارند

 (ارتفاع تا 480 متر اسمی ولی در عمل و متداول 200 متر ) و یا در پروژه هایی مثل تون لها و پلهای طولانی (تا 2000 متر طول) می باشد. این پمپها با لوله های به قطر125 میلیمتر می توانند بتنهای با سنگدانه های به قطر حداکثر 63 میلیمتر را پمپ کنند. این پمپها یا بر روی شاسی کامیونی نصب می شوند یا در مواردی به صورت خودکششی تولید می گردند، ولی در اغ لب موارد باید توسط کشنده دیگری یدک کشیده می شوند که اصطلاحاً پمپ زمینی نامیده می شوند. توان این پمپها عموماً از دیزل تامین شده و در موارد معدودی دارای موتور برقی نیز مشاهده می شود.

1.     بتن خروجی : از 19 تا 77 متر مکعب در ساعت

2.     فشار بتن : تا 160 بار، معمولاً حدود 75 بار

3.     تعداد ضربه : 19 تا 32 ضربه در دقیقه

4.     ظرفیت قیف بتن (hopper)) : 300 تا 600 لیتر

5.     طول سیلندر پمپ : از 1200 تا 2000 میلی متر

6.     قطر سیلندر پمپ : از 160 تا 200 میلی متر

7.     وزن : از 3 تا 10 تن

8.     توان موتور دیزل : از 46 تا 419 کیلووات (62 تا 560 اسب بخار)

9.     قطر لوله بالابرنده : 100 تا 120 میلی متر از جنس فولاد

10. طول لوله انتهایی : 3 تا 4 متر از جنس پلاستیک

 

 

 

پمپ بتن تونل :

از این پمپ ها در بتن ریزی سطوح داخلی تونلها و گالری ها استفاده می شود و می تواند تا 50 % از مخارج بتن ریزی تونل را کاهش دهد . همانطور که در شکل 7 مشاهده می شود ساختار فیزیکی این ماشین ها به گونه ای طراحی شده که بتن ریزی در سقف و دیواره گالری ها را ساده تر و بهینه تر م ی کند. ظرفیت خروجی این پمپ ها حدود 32 تا 87 مترمکعب در ساعت و فشار بتن در حدود 55-100 بار می باشد. توان موتور این پمپ ها معمولاً 30-130 کیلووات و تعداد ضربات سیلندرها 17-30 ضربه در دقیقه است . ابعاد سیلندر این پمپ ها از 150*1000 میلی متر تا 1600*200 میلی متر (قطرXطول) تغییر می کند.

 

نظرات 5 + ارسال نظر
اسمعیل ابراهیمی چهارشنبه 9 اسفند 1396 ساعت 19:45

با سلام خدمت دوستان
دوستان بنده به دنبال یک کتاب آموزشی کامل تعمیرات پمپ هوایی انتقال دهنده بتن (شوئینگ )هستم اگر کسی سراغ چنین کتابی را دارد آدرس را برام به آدرسebrahimi.s999@gmail.comبفرستد
متشکرم

مسعود محمدی یکشنبه 29 فروردین 1395 ساعت 20:45

با سلام
بنده در مورد اثرات افزایش اسلامپ بتن ومخرب بودن ان و تاثیر مستقیم روی خوردگی لوله های پمپ درحال تحقیقم و از دوستان اگر کسی میتونه کمکم کنه

سیامک ترکاشون دوشنبه 2 آذر 1394 ساعت 20:46

با سلام :
همکار گرامی ومحترم بسیار ممنون از سایت عالی شما واطلاعات جالب فنی.

خواجه علی شنبه 18 مهر 1394 ساعت 22:19

سلام . متشکرم از وب لاگ بسیار خوب (عالی) شما. من اطلاعات از ساختمان مکانیکی پمپ بتون ( فقط پمپ ) و نحوه ارتباط دیگر اجزاء در پمپ کامل ( با محرک و سایر ملزومات می خواستم ) .

مهندس حسنی جمعه 18 اردیبهشت 1394 ساعت 10:16

با سلام
لطفا از تکنولوژی جدید بتن و پمپها اطلاع رسانی کنید.
با سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد