مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

مقدمه بر طراحی نرم افزار جهت مدیریت ماشین آلات


نویسنده: سلمان معظمی گودرزی


مقدمه بر طراحی نرم افزار جهت مدیریت ماشین آلات

افزایش حجم اطلاعات در واحد‌های نگهداری و تعمیرات و لزوم یکپارچه سازی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به منظور تصمیم گیری مناسب، نیاز به اتوماسیون را در امر نگهداری و تعمیرات بیش از پیش نمایان می‌سازد. نیاز به انواع نمودارهای  تحلیلی، فیلتراسیون اطلاعات و نیاز به دسته بندی اطلاعات از مهمترین عواملی هستند که نیاز به این موضوع را در واحدهای ماشین آلات بیشتر ملموس می‌نمایند از این لحاظ وجود اتوماسیون در بخش ماشین آلات پیوسته ذهن مسئولین این بخش را به خود معطوف ساخته است و همیشه دنبال راه حلی می گردند که نیازهای اطلاعاتی آنها را بخش های مختلف ماشین آلات برآورده سازد. این نیاز آنها را بیشتر به سمت شرکتهای نرم افزاری می کشاند که دارای محصولاتی در این زمینه می باشند. ولی عمدتا این نرم افزارها ایرادات زیادی در هنگام اجرایی کردن دارند که علت عمده این ایرادات را می توان به شرح زیر بیان کرد:

 

 ·         طراحان نرم افزار اصولا مهندسین کامپیوتر می باشند که درک درستی از ماشین آلات ندارند.

·         نحوه دسته بندی بخش های مختلف و همچنین چارت سازمانی ماشین آلات در شرکت های مختلف با هم متفاوت می باشد لذا برنامه ای که برای یک شرکت می تواند بسیار کاربردی و  عملی باشد ممکن است برای شرکت دیگری اجرایی نباشد.

·         وجود تنوع و سلیقه بسیار زیاد در اطلاعات بخش ماشین آلات ساخت برنامه ای یکپارچه را برای برنامه نویسان سخت می کند.

با توجه به مسائل بیان شده برنامه های ساخته شده  توسط این شرکتها دارای مشکلاتی همچون:

·         عدم داشتن ساختار یکپارچه برای همه بخش های ماشین آلات.

·         عدم همخوانی با ساختار سازمانی در شرکتهای مختلف.

·         سختی کار با برنامه چه در ورود اطلاعات چه در استخراج اطلاعات.

·         ضعف در ساختار دیتابیس برنامه.

·         ناتوانی در دادن کلیه گزارشات مورد نیاز مسئولین ماشین آلات.

·         تمرکز روی بخش خاصی از برنامه و عدم توجه به سایر بخشها ( مثلا در بعضی برنامه ها توجه زیادی به بخش تراسپورت شده ولی در بخش تعمیرگاه و سرویس نگهداری بسیار ضعیف عمل کرده است)

·         ساختارهای خشک و غیر قابل انعطاف در برنامه ها.

هستند که استفاده از این نرم افزارها را در شرکتهای گوناگون  با شکست مواجهه کرده است . شاید تمامی این موارد بیانگر این مسأله باشد که نیاز نرم افزاری ماشین آلات باید از درون سازمان و با توجه به نیازهای آن طراحی شود. طراحی درون سازمانی برنامه نیاز به افراد متخصص در علوم کامپیوتر دارد که شرکتهای متوسط و کوچک استخدام چنین افرادی را بصرفه و منطقی نمی دانند ولی شرکتهای بزرگ گاها دارای چنین افرادی هستند. این شرکتها معمولا دارای اتوماسیون ماشین آلات مخصوص به خود می باشند که به طور سفارشی و بر اساس نیاز آنها ساخته شده است. اما راه دیگر، استفاده از برنامه های عمومی و ساده تر جهت مدیریت اطلاعات می باشد که مهمترین آنها برنامه اکسل است که تقریبا همگی مهندسین ماشین آلات با آن آشنایی دارند و اکنون نیز در شرکتهای مختلف به طور وسیعی از آن استفاده میشود. این برنامه با تمام مزایای که دارد برنامه مناسبی برای مدیریت اطلاعات نمی باشد. از جمله معایب استفاده از این برنامه جهت مدیریت اطلاعات می توام موارد زیر را نام برد.:

·         نداشتن ساختار جهت دسته بندی اطلاعات می باشد به عنوان مهمترین عیب برنامه

·         زیاد شدن حجم برنامه با افزایش اطلاعات و در نتیجه کند شدن آن

·         امکان از دست رفتن در صورت قطع ناگهانی برق

·         عدم توانایی در جمع بندی اطلاعات و دادن گزارش های تجمعی.

·         عدم توانایی به اشتراک گذاری داده ها

·         عدم توانایی کافی در اعتبار سنجی صحت اطلاعات ورودی

·         عدم توانایی کافی در پردازش اطلاعات

·         و ...

البته به کار بردن معایب برای این برنامه شاید کم لطفی نسبت به آن باشد چون استفاده از این برنامه به جای خود بسیار سودمند و کارآمد است. برنامه دیگری که در این زمینه موجود می باشد و توجه کمتری به آن شده است برنامه اکسس می باشد. این برنامه در عین حال که دارای ساختاری منسجم و منظم جهت مدیریت اطلاعات می باشد، ساده و در دسترس همگان می باشد. فقط مشکل استفاده از این برنامه کمی پیچیدگی در قسمت کد نویسی برنامه می باشد لذا همیشه کاربران با تردید به این برنامه نزدیک شده اند.

 با توجه به نوشتن سه برنامه مختلف در بخش ماشین آلات جهت سه شرکت مختلف این امر به نگارنده ثابت شده است که این برنامه تا حدود زیادی قابلیت پاسخگویی به  نیاز مدیریت اطلاعات در بخش ماشین آلات را داراست. ولی همیشه اجرایی کردن نرم افزارهای این برنامه با مسائل و حاشیه های زیادی همراه بوده است و عمدتا ماشین آلات کارگاه ها در شروع امر زیر بار استفاده از آن نمی رفتند ولی به تدریج با برگزاری جلسات مختلف و توضیح برنامه و قابلیتهای آن به استفاده از آن علاقه نشان می دادند به طوری که بعد از مدتی با درخواست اجرایی کردن سایر بخش های برنامه مواجه می شدیم. دلیل اصلی مقاوت در برابر اجرایی شدن برنامه ناشناخته بودن برنامه اکسس برای استفاده کنندگان از آن بود زیرا اکثر آنها تمایل داشتند همانند برنامه های اکسل در ساختار برنامه دخل تصرف داشته باشند. ولی به دلیل کدنویسی شدن بخش وسیعی از برنامه توانایی این کار را نداشتن که می توان این مشکل را با برگزاری کلاسهای آموزشی اکسس در کارگاه ها مرتفع نمود به طوری که کاربران با یادگیری این برنامه بتوانند به صورت مستقل تغییرات مد نظر خود را روی برنامه اعمال کنند.



نظرات 1 + ارسال نظر
اردشیر نوری چهارشنبه 28 خرداد 1393 ساعت 18:33

سلام خوبی
ممنون از مطالب مفید شما نهایت استفاده را کردم تشکر
من مسئول ماشین آلات ی شرکت هستم
خودم کامپیوتر خوندم ولی به علت علاقه به ماشین آلات تو این شاخه فعالیت میکنم
برنامه نویسی و بانک اطلاعاتی هم بلدم خودمم یه نرم افزار کوچولو موچولو نوشتم
علاقه مند به آشنای با جنابعالی هستم شاید بتونیم ی نرم افزار جامه تولید کنیم
اگه شما هم با من هم نظر باشید متونید به جی میلم پیام بفرستید
باز هم تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد