برنامه سرویس نگهداری بلدوزر CATERPILLAR D8N
بلدوزر CATERPILLAR D8N |
موتور |
CATERPILLAR 3408 |
||
|
شرح چک لیست |
|
نوع |
مقدار |
1 |
تمیز کردن هواکش(فیلتر هواکش کابین و موتور) |
50 |
|
|
2 |
گریسکاری اتصالات(گریس کاری بوش جک واتصالات ریپر) |
50 |
|
|
3 |
بازدید کامل دستگاه(روغنهای موتور ،گیربکس، هیدرولیک، آب رادیاتور - بازدید زنجیرها و) |
50 |
|
|
4 |
تعویض روغن موتور |
150 |
روغن موتور 15W40 CI-4/SL |
38 |
5 |
تعویض فیلتر روغن موتور |
150 |
فیلتر روغن موتور |
1 |
6 |
بازدید کامل دستگاه(بازدید و تنظیم تسمه پروانه و آلترناتور و آزمایش ترمزها) |
150 |
|
|
7 |
گریسکاری اتصالات(بوشهای رام شاسی - پولی پروانه موتور - بازوی قابل تنظیم تیغه بلدوزر - محفظه اسپراکت) |
150 |
گریس EP2 |
|
8 |
تعویض فیلتر سوخت |
300 |
فیلتر سوخت |
1 |
9 |
بازدید کامل دستگاه(بازدید پیچهای کفشک - تسمه آلترناتور) |
300 |
|
|
10 |
تعویض فیلتر هیدرولیک |
600 |
فیلتر هیدرولیک |
1 |
11 |
تعویض فیلتر پاورترین |
600 |
فیلتر پاورترین |
1 |
12 |
تمیز کردن فیلتر بخار کش موتور |
600 |
|
|
13 |
بازدید کامل دستگاه(شستشوی درپوش و توری مخزن سوخت و بازدید سطح روغن محفظه فنر زنجیر) |
600 |
|
|
14 |
تعویض روغن پاورترین |
1200 |
روغن دنده CF/CD 30W (تابستان 40W زمستان 30W) |
184 |
15 |
تمیز کردن بخارکش پاورترین |
1200 |
|
|
16 |
گریسکاری اتصالات(اتصال جک بالابر تیغه به بدنه) |
1200 |
|
|
17 |
آچار کشی(مهره های اسکلت محافظ کابین) |
1200 |
|
|
18 |
تعویض روغن هیدرولیک |
2400 |
روغن هیدرولیک ISO 68H |
98 |
19 |
تعویض روغن فاینال درایو(هر طرف 65) |
2400 |
روغن دنده CF/CD 30W (تابستان 50W زمستان 30W) |
130 |
20 |
تعویض آب رادیاتور |
2400 |
آب رادیاتور |
81 |
21 |
تنظیم فیلر سوپاپ ها |
2400 |
|
|
برنامه سرویس نگهداری لودر Volvo BM 4400
لودر Volvo BM 4400 |
موتور |
Volvo TD60B-881 |
||
ردیف |
شرح چک لیست |
دوره |
منابع مصرف شده |
|
نوع |
مقدار |
|||
1 |
تمیز کردن فیلتر هوا کابین |
50 |
|
|
2 |
بازدید کامل دستگاه(روغنهای موتور ،گیربکس، هیدرولیک، آب رادیاتور - بازدید لامپها - بازدید باد تایرها) |
50 |
|
|
3 |
بازدید میزان آب باطری |
50 |
|
|
4 |
گریسکاری اتصالات(بوش بالایی کمرشکن - جک فرمان - بوش الاکلنگی - گریس خورهای بوم) |
50 |
|
|
5 |
تعویض روغن موتور |
150 |
روغن موتور 15W40 CI-4/SL |
|
6 |
تعویض فیلتر روغن موتور |
150 |
فیلتر روغن موتور |
|
7 |
بازدید کامل دستگاه(سطح روغن توپی چرخها و سطح روغن اکسلهای جلو و عقب وکشش تسمه پروانه ها) |
150 |
|
|
8 |
تعویض فیلتر کمپرسور باد |
300 |
فیلتر کمپرسور باد |
1 |
9 |
گریسکاری اتصالات(گاردان عقب - لولاهای درب و پنجره کابین) |
300 |
|
|
10 |
تعویض فیلتر سوخت |
600 |
فیلتر سوخت |
1 |
11 |
تعویض بخارکش تانک هیدرولیک |
600 |
بخارکش |
1 |
12 |
تعویض روغن گیربکس |
1200 |
روغن اتوماتیک ATFIII |
24 |
13 |
تعویض روغن گیربکس تقسیم |
1200 |
روغن اتوماتیک ATFIII |
|
14 |
تعویض فیلتر هواکش |
1200 |
فیلتر هواکش (بیرونی) |
1 |
15 |
تعویض بخارکش گیربکس |
1200 |
بخارکش |
1 |
16 |
تعویض فیلتر هیدرولیک(برگشتی) |
1200 |
فیلتر هیدرولیک |
1 |
17 |
تعویض فیلتر کابین |
1200 |
فیلتر کابین |
1 |
18 |
تعویض روغن اکسل |
1200 |
واسکازین GL-5 85W140 (اکسل جلو 32.5 و اکسل عقب 27.5) |
60 |
19 |
تعویض واسکازین توپی چرخها |
1200 |
واسکازین GL-5 85W140 |
8 |
20 |
تعویض فیلتر گیربکس |
1200 |
فیلتر گیربکس |
1 |
21 |
تمیز کردن استرینر گیربکس |
1200 |
|
|
22 |
تعویض روغن هیدرولیک |
2400 |
روغن هیدرولیک ISO 68H |
105 |
23 |
تعویض فیلتر هواکش(ثانویه) |
2400 |
فیلتر هواکش |
1 |
24 |
تعویض آب رادیاتور |
2400 |
آب رادیاتور |
|
25 |
تعویض روغن ترمز |
2400 |
|
|
مزایای استفاده از موتورهای دیزل
در اروپا هم اکنون استفاده از سواری های دیزلی در بخش حمل و نقل شهری و تاکسی ها عمومیت یافته است و به به طرف خودروهای لوکسی مانند :
BMW و AUDI و MERCEDES BENZ و SAAB و VOLVO نیز کشیده شد ه است و خودروهای دیزلی با عملکرد بالاو دوام زیاد دراین شرکت ها در حال ساخته شدن می باشند .
مزیت افزایش عملکرد خودرو:
موتورهای دیزل از یک مزیت ذاتی نسبت به خودروهای بنزینی برخوردار هستند که عبارت است از عملکرد بالادر راندمان سوخت ، دوام بیشتر ، و آلایندگی کمتر .
مزیتهایی که موتورهای دیزل داشته است باعث شده است تا سالها به عنوان موتوری مناسب برای نصب در وسائل نقلیه سنگین و کامیونها مورد استفاده قرار بگیرد و در سراسر دنیا و از جمله در امریکا کاربرد گسترده ای داشته باشد . هم اکنون با پیشرفتهایی که در زمینه موتور دیزل صورت گرفته است همان مزیت ها را برای استفاده در خودروها سبک و سواری که در اروپا تولید می شوند نیز بکار گرفته اند .
کارآیی بهتر از نظر مصرف سوخت :
دیزل های مورد استفاده در خودروها ی سبک نسبت به خودروهای بنزینی مشابه و با توجه به نوع رانندگی و نوع خودرو بین 20تا 25% سوخت کمتری مصرف می کنند . تاکسی های دیزلی لندن که مدل آنها مربوط با سالهای 2002/2003 بوده است در شهربه ازای هر 25تا 27 مایل یک گالن گازوئیل مصرف کرده اند که این رقم برای سفر های بیرون از شهر 32تا 34 مایل به ازای هر یک گالن گازوئیل بوده است .
توان بیشتر :
موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی ، نیروی رانشی ( گشتا ور ) بیشتری را در دور پائین تری از موتور ایجاد می کنند . این مزیت گشتارو بالاتر باعث می شود که فرآیند احتراق که بنام احتراق تراکمی نامیده می شود در این موتورها بهتر صورت بگیرد .
دوام بیشتر :
موتورهای دیزل نسبت به موتورهای جرقه ای و بنزینی از دوام بیشتری برخوردار هستند . موتورهای دیزل مورد استفاده در خودروها سبک هر گاه بخوبی تحت تعمیر و نگهداری قرار بگیرند معمولا بیش از 500 هزار مایل می توانند کار کنند . فواصل تعمیر و نگهداری آنها نیز طولانی تر است . مثلا سازندگان موتور دیزلی مدل : فورد 4/2 لیتری توربو توصیه می کنند که هر 9000 مایل یک باربازدید و سرویس معمول موتور انجام گیرد در صورتیکه این رقم برای خودروهای بنزینی هر 3000 مایل یکبار باید انجام گیرد .
حتی در این عصر جهانی سازی که ما در آن رندگی میکنیم بازارهای خودروهای سبک دیزلی در اروپا و ایالات متحده از یکدیگر جدا مانده است . در حالیکه رانندگان تاکسی در اروپا به اهمیت استفاده از خودروهای سبک دیزلی پی برده اند و با تکنولوژی جدید دیزل وضعیت عملکرد خودروهای خود را بهبود بخشیده اند و از ان بعنوان یک جایگزنی قدرتمند برای خودروهای بنزیتنی قدیمی استفاده می کنند در آمریکا این گستردگی هنوز بوجود نیامده است و همچنان شاهد بالا بودن مصرف سوخت و واردات مواد نفتی و افزایش آلاینده های محیط زیستی هستیم .
کاهش انتشار آلاینده ها :
فنآوری جدید موتورهای دیزل باعث شده است که به میزان بسیار وسیعی از انتشار آلاینده های : اکسید نیتروژن NOx و PM کاسته شود . درحال حاضر با راه پیدا کردن بازارهای آمریکای شمالی به اروپا رانندگان تاکسی در لندن از موتورهای فورد دیزلی 4/2 لیتری که بصورت تزریق مستقیم سوخت و با استفاده از توربوشارژر، اینترکولر کار می کند. استفاده می کنند تعداد زیادی از تاکسی ها و ماشینهای حمل زباله از مزایای زیست محیطی و صرفه اقتصادی که اینگونه دیزل های دارند بهره می گیرند .
چگونه سیستم های نت باعث کاهش هزینه ها می شوند
1- هزینه توقف تولید و فرصت از دست رفته
توقف ناگهانی تولید به دلیل از کار افتادن تجهیز باعث از دست رفتن سود ناشی از تولید و نیز بیکاری نیروی انسانی و هزینه های آن می گردد.
2- هزینه تعمیر بعد از خرابی
زمانی که یک تجهیز به مرحله توقف و از کارافتادگی می رسد، خرابی آن به مرحله عمده تری رسیده است، بنابراین تعمیر آن نیز سنگین تر، پر هزینه تر و با مدت زمان طولانی تری نسبت به یک تعمبر اصلاحی می باشد.همچنین از آنجا که این نوع تعمیرها پیش بینی نشده هستند مدت زمانی که صرف شناسایی کار و کشف عیب، تدارک نیروی متخصص جهت انجام تعمیر و تهیه مواد و قطعات مورد نیاز آن می گردد به مدت زمان توقف ناشی از آن خرابی اضافه می کند.عمدتاً تعمیرات در این مرحله از خرابی نیاز به نیروی تعمیر با تخصص بالاتر و یا به پیمان گذاشتن کار را ایجاب می نماید که باعث تحمیل هزینه های بالاتر می گردد.
3- هزینه راه اندازی مجدد خط تولید
از آنجا که خط تولید در حالت نرمال برای کار پیوسته در مدت زمان معینی طراحی می شود، توقف مکرر و راه
اندازی مجدد خط علاوه بر آنکه بر طول عمر و شرائط فنی مجموعه تجهیزات درگیر در خط اثر می گذارد باعث
صرف زمان جهت دستیابی به کمیت و راندمان مورد نظر تولید می گردد و از سوای اثرگذار بر کیفیت محصول است(باعث افت کیفیت محصول می گردد).
4- هزینه نکرار خرابی
هرینه دیگری که در اثر فقدان سیستم نت تحمیل می گردد هزینه تکرار خرابی بدلیل عدم ریشه یابی و تحلیل مساله است و تا زمانی که با تحلیل سیستمی علل خرابی، عیب و ریشه خرابی مشخص نشده، مشکل به حالت خود باقی مانده و خرابی تکرار می گردد.
اکنون با فرض استقرار و راه اندازی سیستم نت پیشگیرانه تجهیزات به بررسی هزینه های ذکر شده می پردازیم :
1- هزینه توقف تولید و فرصت از دست رفته کاهش می یابد
به دلیل آنکه تجهیزات متناوباً سرویس و نگهداری می شوند درصد ساعات آماده بکاری تجهیزات بالا می رود. سیستم بازرسی مستمر باعث کشف خرابی در مراحل اولیه و در پی آن تعمیر پیش بینی شده اصلاحی و با برنامه ریزی قبلی می گردد، در نتیجه خط تولید برای مدت زمان کمتری جهت رفع و اصلاح خرابی ( که در این مرحله خرابی عمده نیست)متوقف می گردد. در این نوع تعمیر نیروی انسانی تعمیرکار، مواد و قطعات مورد نیاز و شرائط مورد نـاز انجام کار پیش از درخواست توقف فراهم می شود و زمان توقف کمتراست.
جدول 1 – مقایسه فاکتورهای فنی / هزینه ای پیش و پس از استقرار سیستم نت
فاکتورهای سنجش سیستم |
پیش از استقرار سیستم نت |
پس از استقرار سیستم نت |
MTBF(متوسط زمان بین خرابی دستگاه) |
پایین |
بالا |
MTTR(متوسط زمان صرف شده جهت تعمیر دستگاه) |
بالا |
پایین |
درصد آماده بکاری تجهیزات |
پایین |
بالا |
2- هزینه تعمیرات کاهش می یابد
سرویس و بازرسی های متناوب و نظامند در سیستم نت، کارکرد نرمال و پیوسته تجهیزات را باعث می گردد.کشف عیب در مراحل اولبه و در نتیجه ، تعمیرات اصلاحی و برنامه ریزی شده به جای تعمیرات اضطرای و پیش بینی نشده کاهش قابل ملاحظه هزینه تعمیرات را در پی خواهد داشت.
جدول 2 – مقایسه مشخصه های تعمیر اضطراری با تعمیر اصلاحی و اثرگذاری بر هزینه ها.
تعمیر پیش نشده (اضطراری) |
هزینه تعمیر |
تعمیر پیش بینی شده (اصلاحی) |
هزینه تعمیر |
خرابی سنگین تر و در مراحل عمده تر |
بالا است |
خرابی در مراحل اولیه و ساده تر |
کم است |
نیاز به نیروی متخصص و با مهارت بالاتر(ممکن است منجر به واگذاری کار به پیمانکار گردد) |
بالا است |
رفع خرابی با نیروی ها و مهارتهای در دسترس |
کم است |
قطعات و مواد تعویضی یشتر و گران تر |
بالا است |
بدون نیاز به تعویض فطعه و یا تعویض قطعات کمتر |
کم است |
مدت زمان توقف جهت تعمیر بیشتر است |
بالا است |
مدت زمان توقف جهت تعمیر کمتر است |
کم است |
3- هزینه راه اندازی مجدد خط تولید کاهش می یابد
به دلیل افزایش آماده بکاری تجهیزات، توقفات اضطراری کم و فعالیتهای تعمیر بصورت پیش بینی شده و با برنامه ریزی انجام می شوند پیامد آن کاهش دفعات توقف در نتیجه کاهش دفعات راه اندازی مجدد و بهره برداری پیوسته خواهد بود.(از آنجا که در ماهیت تعمیرات اصلاحی فرصت زمانی لازم وجود دارد معمولاً مجموعه ای از آنها را بگونه ای برنامه ریزی می کنند تا در توقف مطلوب بهره بردار و یا در توقفی پیش بینی شده، صورت پذیرند)
سیستم انتقال قدرت لودر
WA470-3
سیستم انتقال قدرت در لودرهای WA470-3 به صورت هیدرودینامیکی می باشد.
گیربگس مجهز به 6 کلاچ هیدرولیکی می باشد و آنها چهار محدوده سرعتی را برای حرکت به جلو و عقب ارائه می دهند.
برای دانلود کامل این مقاله کلیک کنید