مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

برنامه سرویس نگهداری بلدوزر CATERPILLAR D8N


برنامه سرویس نگهداری بلدوزر  CATERPILLAR  D8N


بلدوزر  CATERPILLAR  D8N

موتور

CATERPILLAR 3408

 

شرح چک لیست

 

نوع

مقدار

1

تمیز کردن هواکش(فیلتر هواکش کابین و موتور)

50

 

 

2

گریسکاری  اتصالات(گریس کاری بوش جک واتصالات ریپر)

50

 

 

3

بازدید کامل دستگاه(روغنهای موتور ،گیربکس، هیدرولیک، آب رادیاتور - بازدید زنجیرها و)

50

 

 

4

تعویض روغن موتور

150

روغن موتور   15W40 CI-4/SL

38

5

تعویض فیلتر روغن موتور

150

فیلتر روغن موتور 

1

6

بازدید کامل دستگاه(بازدید و تنظیم تسمه پروانه و آلترناتور  و آزمایش ترمزها)

150

 

 

7

گریسکاری  اتصالات(بوشهای رام شاسی - پولی پروانه موتور - بازوی قابل تنظیم تیغه بلدوزر - محفظه اسپراکت)

150

گریس  EP2

 

8

تعویض فیلتر سوخت

300

فیلتر سوخت 

1

9

بازدید کامل دستگاه(بازدید پیچهای کفشک - تسمه آلترناتور)

300

 

 

10

تعویض فیلتر هیدرولیک

600

فیلتر هیدرولیک 

1

11

تعویض فیلتر پاورترین

600

فیلتر پاورترین 

1

12

تمیز کردن فیلتر بخار کش موتور

600

 

 

13

بازدید کامل دستگاه(شستشوی درپوش و توری مخزن سوخت و بازدید سطح روغن محفظه فنر زنجیر)

600

 

 

14

تعویض روغن پاورترین

1200

روغن دنده  CF/CD 30W (تابستان 40W زمستان 30W)

184

15

تمیز کردن بخارکش پاورترین

1200

 

 

16

گریسکاری  اتصالات(اتصال جک بالابر تیغه به بدنه)

1200

 

 

17

آچار کشی(مهره های اسکلت محافظ کابین)

1200

 

 

18

تعویض روغن هیدرولیک

2400

روغن هیدرولیک  ISO 68H

98

19

تعویض روغن فاینال درایو(هر طرف 65)

2400

روغن دنده  CF/CD 30W (تابستان 50W زمستان 30W)

130

20

تعویض آب رادیاتور

2400

آب رادیاتور 

81

21

تنظیم فیلر سوپاپ ها

2400

 

 

برنامه سرویس نگهداری لودر Volvo BM 4400


برنامه سرویس نگهداری لودر  Volvo  BM 4400



لودر  Volvo  BM 4400

موتور

Volvo TD60B-881

ردیف

شرح چک لیست

دوره

منابع مصرف شده

نوع

مقدار

1

تمیز کردن فیلتر هوا کابین

50

 

 

2

بازدید کامل دستگاه(روغنهای موتور ،گیربکس، هیدرولیک، آب رادیاتور - بازدید لامپها - بازدید باد تایرها)

50

 

 

3

بازدید میزان آب باطری

50

 

 

4

گریسکاری  اتصالات(بوش بالایی کمرشکن - جک فرمان - بوش الاکلنگی - گریس خورهای بوم)

50

 

 

5

تعویض روغن موتور

150

روغن موتور   15W40 CI-4/SL

 

6

تعویض فیلتر روغن موتور

150

فیلتر روغن موتور 

 

7

بازدید کامل دستگاه(سطح روغن توپی چرخها و سطح روغن اکسلهای جلو و عقب وکشش تسمه پروانه ها)

150

 

 

8

تعویض فیلتر کمپرسور باد

300

فیلتر کمپرسور باد 

1

9

گریسکاری  اتصالات(گاردان عقب - لولاهای درب و پنجره کابین)

300

 

 

10

تعویض فیلتر سوخت

600

فیلتر سوخت 

1

11

تعویض بخارکش تانک هیدرولیک

600

بخارکش 

1

12

تعویض روغن گیربکس

1200

روغن اتوماتیک  ATFIII

24

13

تعویض روغن گیربکس تقسیم

1200

روغن اتوماتیک  ATFIII

 

14

تعویض فیلتر هواکش

1200

فیلتر  هواکش   (بیرونی)

1

15

تعویض بخارکش گیربکس

1200

بخارکش 

1

16

تعویض فیلتر هیدرولیک(برگشتی)

1200

فیلتر هیدرولیک 

1

17

تعویض فیلتر کابین

1200

فیلتر کابین 

1

18

تعویض روغن اکسل

1200

واسکازین  GL-5 85W140 (اکسل جلو 32.5 و اکسل عقب 27.5)

60

19

تعویض واسکازین توپی چرخها

1200

واسکازین  GL-5 85W140

8

20

تعویض فیلتر گیربکس

1200

فیلتر گیربکس 

1

21

تمیز کردن استرینر گیربکس

1200

 

 

22

تعویض روغن هیدرولیک

2400

روغن هیدرولیک  ISO 68H

105

23

تعویض فیلتر هواکش(ثانویه)

2400

فیلتر  هواکش 

1

24

تعویض آب رادیاتور

2400

آب رادیاتور 

 

25

تعویض روغن ترمز

2400

 

 


مزایای استفاده از موتورهای دیزل


مزایای استفاده از موتورهای دیزل 


در اروپا هم اکنون استفاده از سواری های دیزلی در  بخش حمل و نقل شهری و تاکسی ها عمومیت یافته است و به به طرف خودروهای لوکسی مانند  :

BMW  و AUDI و MERCEDES BENZ  و SAAB و VOLVO نیز کشیده شد ه است و خودروهای دیزلی با عملکرد بالاو دوام زیاد دراین شرکت ها در  حال ساخته شدن می باشند .

مزیت افزایش عملکرد خودرو:

موتورهای دیزل از یک مزیت ذاتی نسبت به خودروهای بنزینی  برخوردار هستند که عبارت است از عملکرد بالادر راندمان سوخت  ، دوام بیشتر ، و آلایندگی کمتر .

مزیتهایی که موتورهای دیزل داشته است باعث شده است تا سالها به عنوان موتوری مناسب برای نصب در  وسائل نقلیه سنگین و کامیونها مورد استفاده قرار بگیرد و در سراسر دنیا و از جمله در امریکا کاربرد گسترده ای داشته باشد . هم اکنون با پیشرفتهایی که در زمینه موتور دیزل صورت گرفته است  همان مزیت ها را برای  استفاده در خودروها سبک و سواری  که  در  اروپا  تولید می شوند نیز بکار گرفته اند .

کارآیی بهتر از نظر مصرف سوخت :

دیزل های مورد استفاده در خودروها ی سبک نسبت به خودروهای بنزینی مشابه و با توجه به نوع رانندگی و نوع خودرو   بین 20تا 25% سوخت کمتری مصرف می کنند . تاکسی های دیزلی لندن که مدل آنها مربوط با سالهای 2002/2003 بوده است در شهربه ازای هر 25تا 27 مایل یک گالن گازوئیل مصرف کرده اند که این رقم برای سفر های بیرون از شهر 32تا 34 مایل به ازای هر یک گالن گازوئیل بوده است .

 توان بیشتر :

موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی ،  نیروی رانشی ( گشتا ور ) بیشتری را در دور پائین تری از موتور ایجاد می کنند . این مزیت گشتارو  بالاتر باعث می شود که فرآیند احتراق که بنام احتراق تراکمی نامیده می شود در این موتورها بهتر صورت بگیرد .

دوام بیشتر :

موتورهای دیزل نسبت به موتورهای جرقه ای و بنزینی از دوام بیشتری برخوردار هستند . موتورهای دیزل مورد استفاده در خودروها سبک هر گاه بخوبی تحت تعمیر و نگهداری قرار بگیرند معمولا بیش از 500 هزار مایل می توانند کار کنند . فواصل تعمیر و نگهداری آنها نیز طولانی تر است . مثلا سازندگان موتور دیزلی مدل : فورد 4/2 لیتری توربو توصیه می کنند که هر 9000 مایل یک باربازدید و سرویس معمول  موتور انجام گیرد در صورتیکه این رقم برای خودروهای بنزینی هر 3000 مایل  یکبار باید انجام گیرد .

حتی در این عصر جهانی سازی که ما در آن رندگی میکنیم بازارهای خودروهای سبک دیزلی در اروپا و ایالات متحده از یکدیگر  جدا مانده است . در حالیکه رانندگان تاکسی در اروپا به اهمیت استفاده از خودروهای سبک دیزلی پی برده اند و با تکنولوژی جدید دیزل وضعیت عملکرد خودروهای خود را بهبود بخشیده اند و از ان بعنوان یک جایگزنی قدرتمند برای خودروهای بنزیتنی قدیمی استفاده می کنند  در آمریکا این گستردگی هنوز بوجود نیامده است و همچنان شاهد بالا بودن مصرف سوخت و واردات مواد نفتی و افزایش آلاینده های محیط زیستی  هستیم .

کاهش انتشار آلاینده ها :

فنآوری جدید موتورهای دیزل باعث شده است که به میزان بسیار وسیعی از انتشار آلاینده های : اکسید نیتروژن NOx و PM کاسته شود . درحال حاضر با راه پیدا کردن بازارهای آمریکای شمالی به اروپا رانندگان تاکسی در  لندن از موتورهای فورد دیزلی 4/2 لیتری که بصورت تزریق مستقیم سوخت و با استفاده از توربوشارژر، اینترکولر   کار می کند. استفاده می کنند تعداد زیادی از  تاکسی ها و ماشینهای حمل زباله از مزایای زیست محیطی و صرفه اقتصادی که اینگونه دیزل های دارند  بهره می گیرند . 

چگونه سیستم های نت باعث کاهش هزینه ها می شوند


چگونه سیستم های نت باعث کاهش هزینه ها می شوند


1-      هزینه توقف تولید و فرصت از دست رفته

     توقف ناگهانی تولید به دلیل از کار افتادن تجهیز باعث از دست رفتن سود ناشی از تولید و نیز بیکاری نیروی انسانی و هزینه های آن می گردد.

2-      هزینه تعمیر بعد از خرابی

     زمانی که یک تجهیز به مرحله توقف و از کارافتادگی می رسد، خرابی آن به مرحله عمده تری رسیده است، بنابراین تعمیر آن نیز سنگین تر، پر هزینه تر و با مدت زمان طولانی تری نسبت به یک تعمبر اصلاحی می باشد.همچنین از آنجا که این نوع تعمیرها پیش بینی نشده هستند  مدت زمانی که صرف شناسایی کار و کشف عیب، تدارک نیروی متخصص جهت انجام تعمیر  و تهیه مواد و قطعات مورد نیاز آن می گردد به مدت زمان توقف ناشی از آن خرابی اضافه می کند.عمدتاً تعمیرات در این مرحله از خرابی نیاز به نیروی تعمیر با تخصص بالاتر و یا به  پیمان گذاشتن کار را ایجاب می نماید که باعث تحمیل هزینه های بالاتر می گردد. 

3-      هزینه راه اندازی مجدد خط تولید

        از آنجا که خط تولید در حالت نرمال برای کار پیوسته در مدت زمان معینی طراحی می شود، توقف مکرر و راه 

        اندازی مجدد خط علاوه بر آنکه بر طول عمر و شرائط فنی مجموعه تجهیزات درگیر در خط اثر می گذارد باعث

        صرف زمان جهت دستیابی به کمیت و راندمان مورد نظر تولید می گردد و از سوای اثرگذار بر کیفیت محصول است(باعث افت کیفیت محصول می گردد).

4-      هزینه نکرار خرابی

هرینه دیگری که در اثر فقدان سیستم نت تحمیل می گردد هزینه تکرار خرابی بدلیل عدم ریشه یابی و تحلیل مساله است و تا زمانی که با تحلیل سیستمی علل خرابی، عیب و ریشه خرابی مشخص نشده، مشکل به حالت خود باقی مانده و خرابی تکرار می گردد.

 

اکنون با فرض استقرار و راه اندازی سیستم نت پیشگیرانه تجهیزات به بررسی هزینه های ذکر شده می پردازیم :

1-      هزینه توقف تولید و فرصت از دست رفته کاهش می یابد

     به دلیل آنکه تجهیزات متناوباً سرویس و نگهداری می شوند درصد ساعات آماده بکاری تجهیزات بالا می رود. سیستم بازرسی مستمر باعث کشف خرابی در مراحل اولیه و در پی آن  تعمیر پیش بینی شده اصلاحی  و با برنامه ریزی قبلی می گردد، در نتیجه خط تولید برای مدت زمان کمتری جهت رفع و اصلاح خرابی ( که در این مرحله خرابی عمده نیست)متوقف می گردد. در این نوع تعمیر نیروی انسانی تعمیرکار، مواد و قطعات مورد نیاز و شرائط مورد نـاز انجام کار پیش از درخواست توقف فراهم می شود و زمان توقف کمتراست.

جدول 1 – مقایسه فاکتورهای فنی / هزینه ای پیش و پس از استقرار سیستم نت

فاکتورهای سنجش سیستم

پیش از استقرار سیستم نت

پس از استقرار سیستم نت

MTBF(متوسط زمان بین خرابی دستگاه)

پایین

بالا

MTTR(متوسط زمان صرف شده جهت تعمیر دستگاه)

بالا

پایین

درصد آماده بکاری تجهیزات

پایین

بالا

 

2-      هزینه تعمیرات کاهش می یابد

  سرویس و بازرسی های متناوب و نظامند در سیستم نت، کارکرد نرمال و پیوسته تجهیزات را باعث می گردد.کشف عیب در مراحل اولبه و در نتیجه ، تعمیرات اصلاحی  و برنامه ریزی شده به جای تعمیرات اضطرای و پیش بینی نشده  کاهش قابل ملاحظه هزینه تعمیرات را در پی خواهد داشت.

جدول 2 – مقایسه مشخصه های  تعمیر اضطراری با تعمیر اصلاحی و اثرگذاری بر هزینه ها.


تعمیر پیش نشده (اضطراری)

هزینه تعمیر

تعمیر پیش بینی شده (اصلاحی)

 هزینه تعمیر

خرابی سنگین تر و در مراحل عمده تر

بالا است

خرابی در مراحل اولیه و ساده تر

کم است

نیاز به نیروی متخصص و با مهارت بالاتر(ممکن است منجر به واگذاری کار به پیمانکار گردد)

بالا است

رفع خرابی با نیروی ها و مهارتهای در دسترس

کم است

قطعات و مواد تعویضی یشتر و گران تر

بالا است

بدون نیاز به تعویض فطعه و یا تعویض قطعات کمتر

کم است

مدت زمان توقف جهت تعمیر بیشتر است

بالا است

مدت زمان توقف جهت تعمیر کمتر است

کم است

 

3-      هزینه راه اندازی مجدد خط تولید کاهش می یابد

به دلیل افزایش آماده بکاری تجهیزات، توقفات اضطراری کم و فعالیتهای تعمیر بصورت  پیش بینی شده و با برنامه ریزی انجام می شوند پیامد آن کاهش دفعات توقف در نتیجه کاهش دفعات راه اندازی مجدد و بهره برداری پیوسته خواهد بود.(از آنجا که در ماهیت تعمیرات اصلاحی فرصت زمانی لازم وجود دارد معمولاً مجموعه ای از آنها را بگونه ای برنامه ریزی می کنند تا در توقف مطلوب بهره بردار و یا در توقفی پیش بینی شده، صورت پذیرند)

سیستم انتقال قدرت لودر WA470-3


سیستم انتقال قدرت لودر


WA470-3



سیستم انتقال قدرت در لودرهای WA470-3 به صورت هیدرودینامیکی می باشد.

گیربگس مجهز به 6 کلاچ هیدرولیکی می باشد و آنها چهار محدوده سرعتی را برای حرکت به جلو و عقب ارائه می دهند.




برای دانلود کامل این مقاله کلیک کنید