مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

دانستی های فیلتر



دانستی های فیلتر


1. در انواع وسائط نقلیه از قبیل موتور سیکلت، اتومبیل سواری، اتوبوس، کامیون، تریلی، تراکتور و ماشین آلات ساختمانی ، چندین نوع فیلتر استفاده می شود؟

به زبان ساده، کلیه موتور ها به فیلتر هوا و روغن احتیاج دارند. وسائط نقلیه که از گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می کنند، به فیلتر گازوئیل و کامیونهای سنگین جاده ای و ماشین آلات راه سازی که مجهز به بالابرهای هیدرولیکی نیز هستند به فیلتر هیدرولیک نیاز دارند. در سال های اخیر به علت افزایش آلودگی هوای شهرها اغلب کارخانجات بزرگ اتومبیل سازی مانند فولکس واگن ، مرسدس بنز، ب. ام. و، ولوو، فیلتر های مخصوص برای تهویه هوای داخل اطاق وسیله نقلیه نیز پیش بینی و طراحی نموده اند. همچنین برای مقابله با آلودگی های ناشی از سر و صدا، بعضی از انواع فیلتر های هوای کمپرسورها به سیستم صدا گیر مجهز شده اند.

2. مشخصات اصلی فیلتر چیست؟

این ضرب المثل معرف می گوید: هر گردی گردو نیست، به ما هشدار می دهد که در مورد فیلتر ها نیز نبایستی تنها بر اساس ظاهرشان قضاوت نمود. باید گفت هر یک از انواع فیلتر ها دارای مشخصات دقیق و ظریف خاص خود می باشند. اما بطور کلی برای هر فیلتر بایستی حداقل دارای توانایی جداسازی ذرات 5 میکرون یا بزرگتر را دارای مقاومت لازم در برابر جریان مواد مورد تصفیه بوده و همچنین دارای بازدهی مطلوب در طی عمر مفید پیش بینی شده خود باشد. ( برای اطلاع از خصوصیات هر یک از فیلتر ها حتماً بایستی به کتابچه راهنمای سازنده خودرو مراجعه نمود.)

در اینجا لازم است به عنوان مثال ساده به دارندگان اتومبیل های پیکان یادآوری نمائیم که در موقع نصب به هیچ وجه فیلتر را سوراخ ننمایند. در غیر این صورت فیلتر کارآیی لازم را نداشته و موجب خسارت فراوان به موتور خواهد شد.

3.         آیا مشخصات دیگری هم باید از فیلتر انتظار داشت؟

بله- همانطور که ذکر شده دارای مشخصات بسیاری است، که شرح جزئیات آنها در این مقاله جایز نیست ولی به عنوان مثال:

-    مقاومت در برابر حرارت بالا

-  ثابت ماندن اندازه فیلتر

-    حساس نبودن  به تغییرات جوی، مخصوصاً رطوبت

-  قابل اطمینان بودن در کار

-    سهولت در استفاده و سادگی در مراقبت

از خصوصیات یک فیلتر خوب است.

بخش هواکش ها

4.         هواکش چیست ؟ و چند نوع است؟

عامل اصلی تصفیه کننده هوا را فیلتر و مجموعه فیلتر با محفظه آن و ضمائم دیگر را اصطلاحاً هواکش می نامیم . با توجه به مشخصات فنی موتور ها، هواکش های مختلف برای تصفیه هوای مورد نیاز آنها ساخته می شوند. شرایط مختلف اقلیمی نیز بایستی در ساخت هواکش ها در نظر گرفته شود. انواع مختلف هواکش های مرطوب، روغنی، خشک و سیکلون به عنوان پیش تصفیه و هواکش های ترکیبی برای موتور های مختلف و شرایط متفاوت ساخته می شوند.

5.         آیا گرد و غبار و آلودگی هوا به قدری مهم است که بایستی هواکش های مختلف ساخته شود؟

بله-  هوا را از نظر آلودگی می توان به محیط کم گرد و غبار ، محیط با گرد و غبار متوسط  و محیط با گرد و غبار زیاد تقسیم نمود.

6.         کدام هواکش ها برای هر یک از شرایط محیطی فوق پیشنهاد می شوند؟

نمی توان تقسیم بندی دقیقی در این مورد انجام داد ولی برای شرایط مختلف ، هواکش های زیر را توصیه می کند:

محیط های کم گرد و غبار- هواکش های مرطوب

محیط های پر گرد و غبار- هواکش های ترکیبی:

                   - هواکش های روغنی با سیکلون

                   - هواکش های پیکو سیکلون

هواکش های مرطوب

7.         به چه فیلتری هواکش مرطوب می گویند؟

در این نوع هواکش، عامل تصفیه کننده هوا( المنت تصفیه) و محفظه ای که فیلتر در آن قرار دارد آغشته به روغن است. روغن این هواکش ها می تواند ثابت یا قابل تعویض باشد. در انواعی که روغن در آن عوض می شود، فیلتر را شستشو می دهند. این نوع فیلتر ها بیشتر در جهان سوم  و یا در مواقعی که فیلتر قابل تعویض به راحتی در دسترس نباشد، مورد استفاده قرار می گیرند و امروزه تقریباً منسوخ شده است.

8.         عامل تصفیه کننده هوا در هواکش های مرطوب از چه موادی است؟

عامل تصفیه در هواکش های مرطوب دارای تنوع بسیاری است. به نسبت شرایط فنی مورد انتظار، فیلتر می تواند از الیاف گیاهی، مواد اسفنجی- توری های بافته شده فلزی و یا از نسوج مواد بافته نشده باشد.

9.         چه موقعی می بایستی فیلتر هواکش مرطوب عوض شود؟

زمانی که سطح بیرونی ( خارجی) فیلتر گرد و غبار قابل رویت جمع شده باشد.

10.        فیلتر هواکش مرطوب را چگونه تمیز می کنند؟ در انواع قابل شستشو بایستی قسمت داخلی یا تمام فیلتر را با گازوئیل شست. نکته قابل توجه آنکه فیلتر های ساخته شده از الیاف گیاهی نبایستی با محلول های قلیایی گرم، بخار یا بنزین شسته شوند.

11.        فیلتر هواکش مرطوب پس از شسته شدن چگونه برا ی مصرف مجدد آماده می شوند؟

ابتدا بایستی فیلتر را تکان دادن یا به وسیله هوای فشرده خشک کرد و توجه داشته باشید که فشار هوای مورد نیاز برای خشک کردن فیلتر نبایستی  از 5 اتمسفر بیشتر باشد، سپس بایستی سطوح خارجی فیلتر را بطور یکنواخت  به روغن آغشته نمود یا آنکه فیلتر را در روغن غوطه ور کرده و سپس قطرات  اضافی روغن را با تکان دادن فیلتر گرفت.

12.       چگونه می توان تشخیص داد که فیلتر کثیف باعث کم قدرت شدن موتور می شود؟

با برداشتن موقت فیلتر هوا، قدرت موتور یا دور آن بیشتر می شود. در این صورت فیلتر کثیف شده بایستی تمیز شسته و یا عوض شود. ( این آزمایش را برای فیلتر های هوای کاغذی نیز می توان انجام داد.)

13.        فیلتر هواکش خشک کاغذی چگونه کار می کند؟

المنت تصفیه کننده عبارت است از کاغذی که از الیاف مخصوص تهیه شده و به صورت پلیسه ( فرم های ژئومتریک متفاوت)در هواکش های پیکو مصرف می شوند. هوای مکیده شده از اطراف فیلتر داخلی که اغلب با مانتوی محافظ مشبک فلزی محافظت می شود، عبور می نماید.  ذرات گرد و غبار در سطح خارجی فیلتر و در بین پیلسه ها جمع می شود و هوای تصفیه شده از داخل لوله مرکزی هواکش به کاربراتور در موتور های دیزل مستقیماً به موتور هدایت می شود.

14.       چه موقعی باید فیلتر هوا را تعویض کرد؟

می توان طبق توصیه سازنده موتور پس از طی مسافت معینی، اقدام به تعویض فیلتر نمود. در غیر این صورت، چنانچه قدرت موتور کاهش یافت یا میزان مصرف سوخت (گازوئیل، بنزین) افزایش یافت بایستی فیلتر را عوض نمود. در وسائط نقلیه سنگین جاده ای، معمولاً علائم هشدار دهنده ای مثل نوار رنگی، زنگ خطر، عقربه و غیره برای آگاه ساختن راننده از کثیف شدن فیلتر هوا، پیش بینی شده است.

15.       آیا می توان فیلتر هوا را تمیز نمود؟ در صورت امکان به چه طریق؟

در اتومبیل های سواری با وجود اینکه مطمئن ترین، ساده ترین و بدون خطر ترین راه، تعویض فیلتر هوا می باشد، چنانچه در شرایطی دسترسی به فیلتر وجود نداشت باشد، می توان فیلتر هوا را به سه طریق تمیز نمود:

-                   با زدن ضربه به سر فیلتر توسط دست یا تایر اتومبیل

-                   با دمیدن هوای فشرده با حداکثر5 اتمسفر فشار از داخل به خارج

-                   شستشوی فیلتر با آب نیم گرم و مقداری مواد شوینده بدون کف( 20 گرم ماده شوینده در 10 لیتر آب)

( فیلتر هوا را پس از شستشو بایستی خشک کرده و با تاباندن نور لامپ از سالم بودن کاغذ فیلتر اطمینان کامل حاصل نمود. در صورت مشاهده نمودن کوچکترین سوراخ یا پارگی در فیلتر از مصرف آن جداً بایستی خودداری کرد.)

16.       در موقع تمیز ردن فیلتر چرا بایستی از هر گونه صدمه به فیلتر حتی در قسمت آب بندی آن جلوگیری نمود؟

همانطور که اطلاع دارید در ایران بغیر از اتوبوس های مرسدس بنز 302 و اتومبیل های سواری رنو 5 در اکثر موتور ها هوای مورد نیاز موتور به وسیله مکش از خارج فیلتر بطرف داخل جریان می یابد. بنابر این در اثر صدمه دیدن کاغذ فیلتر یا دو سر فیلتر یا فرسودگی واشر لاستیکی آب بندی، هوای آلوده وارد موتور شده و موجب کاهش عمر مفید موتور می گردد. به همین دلیل فیلتر هوای نو را بایستی در کارتن نگهداری نمود و نباید در آن را معرض گرد و خاک یا در جعبه ابزار و نزدیک قطعات سنگین قرار داد.

17.       چرا بایستی از واشر های آب بندی فیلتر مراقبت نمود؟

همانطور که می دانید فرسایش لاستیک اتومبیل ها تنها در اثر اصطکاک با جاده نیست بلکه حرارت ایجاد شده از این اصطکاک در فرسوده ساختن لاستیک تاثیر فراوانی دارد. واشر های لاستیکی فیلتر ها نیز به مرور زمان با گرم سرد شدن مکرر، به حالت پوکی در می آیند. ضمن اینکه امکان عبور هوای آلوده به داخل موتور وجود دارد، در اثر جریان هوا ممکن است قطعاتی از لاستی واشر نیز نده شده و به داخل موتور کشیده شود که موجب خسارت فراوان موتور خواهد شد.

18.       چه نکات دیگری را بایستی در مراقبت از فیلتر ها در نظر داشت؟

تمام قسمت هایی که هوا را به داخل موتور هدایت می کنند، بایستی آب بندی مطلق باشند. بست های لوله خرطومی و شیلنگ ها بایستی محکم شوند و قسمت های لاستیکی صدمه دیده را باید عوض کرد.

19.       چرا هواکش های تریلی دارای لوله بلندی است که هوا را از بالای سقف اتاق راننده می مکد؟

گرد و غبار موجود در محیط اطراف یک وسیله نقلیه سنگین در حال کار را می توان به سه درجه طبقه بندی نمود:

1-                 کف جاده و گوشه های وسیله نقلیه:  محیط با گرد و غبار زیاد( نزدیک تایر)

2-                 حد فاصل کف جاده تا سقف: محیط با گرد و غبار متوسط اطاق راننده

3-                 بالاتر از ارتفاع 2 متری: محیط با گرد و غبار کم سطح زمین

لوله بلند هواش تریلی ها نیز به همین منظور طراحی شده اند، تا هوای مورد نیاز موتور را بتوانند از محیطی با آلودگی کمتر دریافت کنند.

 

20.       به کمک فیلتر ها تا به چه درجه ای از تصفیه هوا می توان دست یافت؟

دانش پیشروان صنعت فیلتر در جهان و ایران،امروزه به حدی رسیده است که تصفیه هوا به کمک فیلتر های گوناگون ساخت آنها قریب به صد در صد امکان پذیر می باشد.

بخش فیلتر های روغنی

21.       محل قرار گرفتن فیلتر روغن در موتور کجاست؟

فیلتر روغن در مدار جریان اصلی و یا مدار جریان فرعی روغن قرار می گیرد .

22.       در صورت مسدود شدن فیلتر در جریان اصلی چه پیش می اید؟

برای اینکه جریان روغنی حتی با مسدود شدن منافذ فیلتر کم یا قطع نشود، سوپاپ اطمینان در فیلتر یا پایه در نظر گرفته می شود. به محض بروز اختلاف فشار در جریان ورود و خروج از فیلتر، این سوپاپ باز شده و تصفیه روغن به صورت جریان فرعی انجام می گیرد و عمل تصفیه به تدریج تقلیل می یابد.

23.       منظور از مواد افزودنی روغن چیست؟

مواد افزودنی موادی هستند  که برای به وجد آوردن یا افزایش خواص مورد نظر درروغن های معدنی به آن می افزایند. این مواد وظایف  گوناگونی دارند. از جمله با افزودن ماده خاصی به روغن، مواد آلوده کننده به جای ته نشین شدن به صورت ذرات ریز شناور در روغن باقی می مانند.

 

24.       آیا مواد افزودنی هنگام تصفیه شدن روغن به وسیله فیلتر های جدا شده و از کیفیت روغن کاسته می شود؟

خیر- یک فیلتر خوب که طبق اصول صحیح و از مواد اصلی ساخته شده باشد،  مانع عبور مواد افزودنی نخواهد بود.( فیلتر البرز با داشتن خصوصیات برجسته، بازدهی بیشتری نسبت به سایر فیلتر ها دارد.)

25.       آیا فیلتر می تواند اسید اکسالیک، فراورده های اکسیداسیون و بخار آب حاصل از گرمای موتور را تصفیه کند؟

مواد فوق در اثر کار کردن موتور های احتراقی تولید می شوند و به جز اسید اکسالیک که به کمک مواد افزودنی روغن خنثی می شود، سایر مواد حاصل از احتراق به وسیله روغن تصفیه می شوند.

26.       آیا فیلتر قابلیت مصرف روغن را افزایش می دهد؟

بله- تا جائیکه قادر به جدا ساختن ذرات آلوده کننده روغن باشد. تحقیقات علمی نشان داده اند که مصرف فیلتر مناسب، تا میزان قابل ملاحظه ای از آلودگی روغن می کاهد و در نتیجه قابلیت مصرف روغن را افزایش می دهد.

27.       چرا بایستی روغن را عوض کرد؟

همه روغن ها حتی بهترین آنها، در اثر بهره برداری به مرور زمان خواص و مشخصات خود را از دست می دهند. برای مثال: استارت زدن موتور در سرما، موجب رقیق شدن روغن توسط مواد سوختی می شود. غلیظ شدن روغن به دلیل وجود دوده های ظریف رسوبی و بالاخره اسیدی شدن روغن، همه از عواملی هستند که ضرورت تعویض روغن را به وجود می آورند.

28.       چگونه فیلتر روغن باعث افزایش طول عمر موتور و مطمئن کار کردن آن می شود؟

در موتور های با ارزش امروز، جلوگیری از فرسایش طبیعی موتور که در اثر حرکت یاتاقان ها پیش می اید، از مهمترین وظایف روغن موتور است. یک فیلتر خوب و شناخته شده با قدرت تصفیه مطلوب مانع از بین رفتن خواص مورد نظر روغن می شود در نتیجه با به تاخیر افتادن فرسایش، عمر مفید موتور نیز افزایش می یابد. بنابر این باید توجه داشت که انتخاب فیلتر های معمولی و بدون نام یا فیلتر هایی با نام نشان ولی فاقد خصوصیات فنی و تکنیکی صحیح و پیشرفته، سبب فرسایش زود رس و از کار افتادگی موتور می گردد. هرگز فقط به نام و شکل زیبای فیلترها اطمینان نکنید.

فیلترهای میکروتاپ

29.        در ارتباط با تصفیه ظریف روغن، معمولاً لغت میکرو تاپ(MICRO TOP ) به کار برده می شود. مفهوم آن چیست؟

کلمه میکرو (MICRO) پیشوندی است به معنای بسیار ریز و ذره بینی و کلمه میکرون به معنای یک هزارم میلی متر است. انتخای کلمه میکرو تاپ برای فیلتر های روغن گویای ظرافت و دقت آنها در تصفیه ذرات بسیار ریز است. 

30.       آیا برای تصفیه سوخت ها نیز فیلتر میکرو تاپ ساخته می شود؟

بله- عملاً این نوع  فیلترهای داخلی برای روغن ها، مواد آلی سوختی و هوا به کار برده می شوند. امروزه در کارخانه های پیشرفته موتور و اتومبیل سازی انواع فیلترهای میکرو تاپ بطور سری ساخته می شوند.

31.       چگونه بایستی  از فیلترهای میکرو تاپ مراقبت نمود؟

فیلتر مصرف شده میکروتاپ را بایستی فقط با فیلتر نو عوض نموده و فیلتر کثیف را به طریقه صحیح معدوم نمود. زمان تعویض فیلتر را بایستی با توجه به تو صیه های سازنده موتور در نظر گرفت و در موقع تعویض فیلتر نیز پایه فیلتر بایستی تمیز شود.

32.       برای افزایش عمر مفید فیلتر های میکرو تاپ یا افزایش فاصله زمانی تعویض آنها چه پیشنهاد می شود؟

سازندگان هر موتور یا خودرو، طریقه نگهداری و تعویض فیلترها را نیز همراه سایر اطلاعات ضروری در دفتر راهنما برای مصرف کنندگان مشخص می کنند. بطور کلی فیلتر های میکرو تاپ در شرایط مختلف برای 5000 تا10000 کیلومتر، یا 200 الی 300 ساعت کار کرد موتور خودرو طراحی و ساخته می شوند. به هرحال، عمر مفید این گونه فیلترها بستگی کامل به میزان و شدت بهره برداری از خودرو و محیط کار آن دارد. به مصرف کنندگان فیلترهای البرز  توصیه می کنیم چنانچه از روغن موتوری استفاده می کنند که هر 5000 کیلومتر نیاز به تعویض دارد، روغن و فیلتر را هم زمان تعویض نمایند. چنانچه فقط اقدام به تعویض روغن شود، مقداری از روغن آلوده ای که در فیلتر باقی مانده است، موجب کثیف و آلوده شدن روغن جدید خواهد شد و عملاً کارآیی مناسبی را به شما ارائه نمی دهد.

33.       اگر به موقع اقدام به تعویض فیلتر کثیف نشود، چه پیش می اید؟

با انجام عمل تصفیه به مرور منافذ صافی های فیلتر بسته شده و تصفیه کند تر انجام می گردد. زمانی که جریان عبور روغن تصفیه شده به اندازه کافی نباشد، سوپاپ اطمینان فیلتر البرز باز شده و کمبود روغن مورد نیاز محل های روغن کاری، به صورت تصفیه نشده تامین می شود. همانطور که قبلاً به تفضیل گفته شد، ذرات جامد و آلوده کننده موجود در روغن تصفیه نشده موجب فرسایش بیشتر قسمت های مختلف موتور و کاهش عمر موتور خواهد شد.

34.       آیا کیفیت و مرغوبیت فیلترها از ظاهر آنها مشخص است؟برای اطلاع از مرغوبیت فیلترها آیا می توان فیلترهای ساخته شده توسط سازندگان مختلف را به کمک مشخصات ظاهری آنها با هم مقایسه نمود؟

خیر ،یک فیلتر از اجزا بسیاری تشکیل شده است و فقط متخصص در این صنعت با در اختیار داشتن آزمایشگاه مجهز و پس از بررسی های دقیق قادر به تعیین وتشخیص میزان مرغوبیت فیلتر می باشد . در حال حاضر با وجودیکه بیش از 100 کارگاه و کارخانه فیلتر سازی در ایران فعالیت دارند ،تنها کارخانه فیلتر البرز است که مجهز به آزمایشگاه فیلتر هوا و روغن بوده و کلیه محصولات ساخته شده آن پس از کنترل کیفیت در این آزمایشگاهها به بازار عرضه می شود.

35.       آیا بین تولید کنندگان مختلف فیلتر تفاوتی وجود دارد ؟

همچنان  که تفاوت میان کالاهای تولید شده مختلف وجود دارد ، (بعنوان مثال فرق میان یک اتومبیل مرسدس بنز و یک اتومبیل رنو)، بین سازندگان این کالاها و از جمله در مورد فیلتر و تولید کنندگان فیلتر نیز تفاوت وجود دارد .

انتخاب مواد اولیه صحیح ،در اختیار داشتن تجهیزات و ماشین آلات کارگاهی مناسب بکار گیری نیروی کار ماهر و بالاخره کنترل کیفیت دائمی کالاهای تولید شده از عوامل مهم و مورد نیاز برای تهیه فیلتر های خوب می باشند .

36.       آیا کیفیت فیلتر بستگی به طول عمر آن دارد ؟

می توان گفت تا حدودی ،زیرا هر فیلتر حتی با کیفیت عالی نیز عمر مفید محدود و مشخصی دارد. تنها طولانی بودن عمر مفید فیلتر ها نمی تواند نشانه مرغوبیت آنها باشد . بطوریکه بسیاری از فیلترهائیکه ساخته می شوند بعلت عدم استفاده از تکنیک صحیح و مواد اولیه مناسب ،ظاهراً دوام زیادی از خود نشان می دهند ،در حالیکه عمل مهم تصفیه را به میزان و شدت لازم انجام نمی دهند.

37.       هنگام تعویض فیلتر مهمترین نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، چیست؟

باید همیشه فیلتر مخصوص موتور را انتخاب کرد . واشر آب بندی بایستی بدون عیب بوده و در محفظه فیلتر بطرز صحیحی قرار گیرد و واشر های معیوب بایستی فوراً عوض شوند . واشر خوب یعنی عدم کاهش روغن ، سالم ماندن موتور و به حداقل رسیدن مخارج تعمیر موتور .

38.       آیا فیلتر های داخلی میکرو تاپ در انواع مختلف ساخته می شود ؟

بله- فیلترهای داخلی میکروتاپ، در انواع کاغذی، مجموعه الیاف و یا به صورت فیلتر تعویضی پیچی عرضه می شوند.

فیلترهای پیچی

39.        منظور از فیلتر پیچی چیست؟

فیلتر پیچی یا تعویضی فیلتری است که با پیچاندن آن در محل فیلتر روی موتور به راحتی نصب می شود و مراقب از نیز بسیار ساده است.

40.       منظور از ساده بودن این نوع فیلتر ها چیست؟

در این نوع فیلترها، صافی داخلی و محفظه خارجی به صورت واحد یکپارچه ساخته می شود. پس از استفاده از فیلتر، فیلتر نو جایگزین فیلتر مصرف شده می شود. عمل تعویض بسیار ساده بوده و با باز کردن پایه فیلتر و بستن فیلتر نو خاتمه می یابد. فقط در انتخاب فیلتر بایستی به توصیه سازندگان موتور توجه نمود.

41.       آیا در موقع تعویض این نوع فیلترها مشکلی پیش نمی اید؟

نه- فقط امکان دارد فیلتر پس از مدت طولانی کارکردن، در محل خود محکم شده و به راحتی باز نشود، که دراین صورت بایستی از آچار مخصوص برای این منظور استفاده نمود.

42.       آیا در هنگام تعویض فیلتر به نکات دیگری هم بایستی توجه نمود؟

بله- شستن و تمیز کردن پایه فیلتر و بازدید واشر آب بندی، و در موقع نصب، فیلتر را بایستی با دست کمی پیچاند  تا واشر به دقت روی پایه قرار گیرد، بعد فیلتر را نیم دور دیگر چرخاند تا محکم شود. پس از روشن کردن موتور می توان از آب بندی بودن واشر فیلتر مطمئن شد و پس از خاموش کردن موتور، بایستی روغن موتور اندازه گیری شده و در صورت کم بودن به مقدار مورد نیاز روغن به موتور اضافه نمود.

بخش فیلتر های مواد سوختنی آلی ( گازوئیل، بنزین، مازوت)

43.       از چه فیلتر هایی برای تصفیه سوخت های آلی باید استفاده نمود؟

اغلب از فیلتر های ظریف میکرو تاپ یا انواع فیلتر های نمدی یا لوله ای برای تصفیه گازوئیل استفاده می شود.

44.       منظور از فیلترهای نمدی صفحه ای یا نمدی لوله ای چیست؟

در این نوع فیلتر ها، عامل تصفیه کننده به صورت چند صفحه نمدی روی هم قرار گرفته است یا به شکل لوله ای از نمد است که وظیفه تصفیه گازوئیل را به عهده دارند. آلودگی های موجود در سوخت ضمن عبور از فیلتر در سطح خارجی نمد باقی می ماند و گازوئیل تصفیه شده به پمپ انژکتور هدایت می شود.

45.       سوخت های آلی در موقع پر کردن باک، معمولاً از توری های ظریفی عبور داده می شوند. آیا با وجود چنین تورهایی نیاز به فیلتر هم هست؟

در موتور ها ی بنزینی بخصوص موتور های دیزل تمیزی مواد سوختنی  از اهمیت ویژه برخوردار است، زیرا کمترین آلودگی سبب اختلال در عمل سوخت پاشی خواهد شد. بنابر این در موتور های وسائط نقلیه از فیلترهای ظریف میکرو تاپ استفاده می شود و در بیشتر کامیون های دیزل و موتور های دیزل از یک فیلتر کاغذی میکروتاپ و یک فیلتر نمدی به صورت ترکیبی استفاده می کنند.

46.        با پیشرفت صنعت در جهان امروز بخصوص صنعت خودرو، چرا بایستی از فیلتر مراقبت نمود؟

بسیاری از دارندگان وسائط نقلیه مایلند وسیله نقلیه آنها همیشه حاضر و آماده به کار باشد، بدون توجه به سرما، گرما، باران، برف، خوبی و بدی جاده و گرد و غبار موجود در هوا. آنها با اعتماد به تکنولوژی جدید، هر گونه مراقبت و نگهدار ی از وسیله نقلیه خود را غیر ضروری می دانند. باید گفت این اعتماد و ایمان تا اندازه ای قابل قبول است ولی با وجود پیشرفت های بسیار هنوز مسئالی لاینحل باقی مانده است. باید گفت هیچ وسیله نقلیه ای و هیچ موتوری بدون سوخت، روغن و هوا نمی تواند کار کند و با وجودی که تدابیر لازم در تولید، انبار کردن، بسته بندی  و حمل و نقل این مواد  اتخاذ می شود معذ الک چون این مواد از خارج وارد موتور می شوند، امکان وارد شدن انواع آلودگی ها نیز به موتور وجود دارد . برای حفظ و افزایش عمر مفید موتور ها،بایستی حدالامکان از ورود این آلودگی ها جلو گیری نمود. در این جا است که به نقش و اهمیت فیلتر های مختلف در تصفیه مواد و نگهداری از موتور ها پی می بریم. بنابر این باید گفت هر شخصی که با موتور یا وسیله نقلیه سرو کار دارد بایستی حدالاقل از طرز کار و نحوه مراقبت از متعلقات مهم موتور از جمله فیلتر ها نیز آگاهی های  لازم را داشته باشند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد