مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

فیلر گیری موتور


فیلر گیری موتور


فیلر گیری یکی از  مهمترین و ضروری ترین عملی است که تعمیر کار باید این عمل (فیلرزدن )را انجام دهد هر جسمی بر اثر حرارت  منبسط شده و بر طول و قطر و  حجمش  افزوده می شود قطعاتی که در موتور بکار  رفته اند  در  مقابل حرارت انبساط  پیدا می کنند  که در هنگام طراحی  موتور با  محاسبه  این  مقدار انبساط را  بخوبی جبران می کنند یکی از سیستمهای که انبساط در انها محسوس بوده و برای کار موتور تاثیر بسزایی دارد سیستم حرکت سوپاپها می باشد که کارخانه سازنده با توجه به جنس و حجم و ضریب انبساط قطعات مقداری فاصله بین انها در نظر گرفته است تا در هنگام انبساط این فاصله پر شود و کار باز  و بسته شدن سوپاپها مختل نگردد در صورت عدم وجود  این  لقی  قطعات  در برابر گرما منبسط  شده  و چون  میدان  حرکتی در جهت  طولی ندارند به هم  فشار اورده  باعث  سائیدگی  تاب  برداشتن  و  خرابی قطعات می گردند مقدار این لقی توسط  کارخانجات  سازنده اندازه گیری و اعلام شده و انرا با فیلر اندازه و تنظیم میکنند


نکات لازم برای فیلر گیری موتور

1- شناخت سوپاپها برای فیلر گیری

2- مقدار لقی و فاصله مجازی که باید برای سوپاپها با فیلر میزان کنیم بدست اورده باشیم

3- این مقدار لقی بسته به دستور کارخانه باید در حالت سرد یا گرم برای فیلر گیری موتور ماشین ضروری است

4- شناخت احتراق سیلندر های مورد نظر برای فیلر گیری از راههای مختلف

5- اماده کردن فیلر با شناخت نوع ماشین و تبدیل فیلر در صورت نیاز قبل از تشریح فیلر گیری به شناخت حالات و بدست اوردن ترتیب ان می پردازیم



تقریبا تمام خودروها به این شکل فیلرگیری می شوند :

 میل لنگ ماشین رو بچرخونید یا بوسیله تسمه پروانه یا در بعضی ماشین ها بوسیله آچاری که به میل سوپاپ میخوره . باید ببینید سوپاپ های کدوم سیلندر در حالت قیچی قرار گرفته . حالت قیچی چیه ؟ حالتی که سوپاپ دود بالا اومده بسته شده و سوپاپ هوا در حال باز شدن است میگن حالت قیچی سوپاپ ها البته نه اینکه سوپاپ هوا تا اخر باز بشه به اندازه دو سه میلیمتر که بره پایین کفایت میکنه . خلاصه میل لنگ رو بچرخونید تا یکی از سیلندرها سوپاپ هاش در حالت قیچی قرار بگیره حالا میرسیم به قانون دور در دور نزدیک در نزدیک . یعنی چی؟ یعنی اینکه مثلا در موتور چهار سیلندر اگر سیلندر چهار قیچی کرد سیلندر یک رو فیلرگیری می کنید , اگر سیلندر سه قیچی کرده بود سیلندر دو رو فیلرگیری می کنید و برعکس . در موتور های شش سیلندر هم همینطور اگر سیلندر یک قیچی کرد سیلندر شش رو فیلرگیری میکنید اگر سیلندر دو قیچی کرد سیلندر پنج رو فیلرگیری می کنید  و برعکس . به این میگن قانون دور در دور نزدیک در نزدیک البته در موتورهای خطی نه موتورهای وی شکل . شاید در اونها هم همینطور باشه ولی من اطلاعی ندارم  . بعد برای سیلندری که نوبت فیلرگیریش هست مهره قفلی روی پیچ تنظیم فیلر ( روی اسبک همونی که سوپاپ رو به طرف پایین فشار میده ) رو شل می کنید البته بعضی ماشین ها اسبک ندارند چون میل سوپاپ رو هستن و مستقیما بادامک میل سوپاپ ، سوپاپ رو به طرف پایین فشار میده خلاصه فرقی نمیکنه  همون هم پیچ و مهره تنظیم فیلر داره . وقتی مهره شل شد فیلر رو زیر محلی که اسبک به ته سوپاپ برخورد میکنه میزارید ( بسته به نوع ماشین فیلر فرق میکنه ) فرضا فیلر 0/2 برای سوپاپ هوا اگه فیلر مابین فضای اسبک و ته سوپاپ نرفت که باید پیچ رو کمی شل کنید ( همون پیچی که مهره شو قبلا شل کردید ) و دوباره فیلر رو بزارید و امتحان کنید مقدار سفتی فیلر باید طوری باشه که نه اونقدر سفت باشه که وقتی فیلر رو می خوایید از مابین اونها بیرون بیکشید روش خط بیوفته نه اونقدر شل باشه که براحتی از بین اونها عبور کنه ( این کار کمی نیاز به تجربه داره ) وقتی به نظرتون اندازه فیلر درست شد پیچ رو در همون حالت  نگه میدارید و مهره قفلی رو محکم می کنید و تمام سیلندرها به همین صورت ادامه می دید ( البته با قانون قیچی کردن و دور در دور نزدیک در نزدیک ) و هر موتوری هم اندازه فیلر خاصی داره در بعضی فیلر سوپاپ دود و هوا یکسان هست و در بعضی دیگر متفاوته . در این مورد به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید . ولی مقدار فیلر سوپاپ های پیکان و اردی یادمه . سوپاپ هوا 20 صدم میلیمتر و سوپاپ دود 40 صدم میلیمتر . اگه جایی دید نوشته 2 و 4 دهم میلیمتر فکر نکنید اشتباه همونه فرقی نداره . فیلرگیری خودروهای دیزلی هم به همین صورته تفاوتش در چرخاندن موتور هست در بعضی کامیون ها یک طرف اکسل عقب جک میزنن تا چرخ از زمین کنده شه بعد ماشین رو تو یه دنده سبک میزارن یک نفر چرخ عقب رو میچرخونه تا موتور بچرخه و یک نفر دیگه که مسئول فیلرزدن هست مقدار چرخوندن چرخ عقب رو کنترل میکنه هر موقع سوپاپ سیلندری قیچی کرد به نفری که داره چرخ رو میچرخونه میگه همونجا چرخ رو نگه داره و یا در بعضی  کامیون ها جایی که سنسور دور موتور وصل هست سنسور رو باز میکنن و با پیچ گوشتی دندونه های فلایویل رو می چرخونن تا به حالت قیچی برسه بعضی تعمیرکارها اهرم خاموش کن پمپ انژکتور رو در حالت خاموش نگه میدارن و تک استارت میزنن تا به حالت قیچی برسن . به نظر راحتر اینه که یه چرخ عقب رو جک زد و چرخ رو چرخوند 



منبع : اتومکانیک به زبان ساده ( مهندس احمد امیر تیموری)


 

نظرات 18 + ارسال نظر
اعطا پنج‌شنبه 13 مهر 1402 ساعت 22:44

سلام .اندازه فلیر سوپاپ های موتور های دیزل رو از کجا باید بدونم که باید چند بزنم.ممنون میشم راهنمای کنید.

مجید محمدی جمعه 31 شهریور 1402 ساعت 21:29

سلام لطف میکنید اندازه فیلر ولووپنتا رو بگید دود هوا
وموتور کاتر پیلار 3616 اندازه فیلر گیری ممنون

مجید محمدی جمعه 31 شهریور 1402 ساعت 15:51

سلام مهندس وقتت بخیر خواستم بدونم فیبر ولوو پنتا ۱۶۴۲ چنده دود وهوا تشکر از زحماتت

اکبر حاجی‌زاده چهارشنبه 5 بهمن 1401 ساعت 21:32

سلام مهندس اگه لطف کنید فیلم فیلر موتور ۳۳۰۶کاتیرپیلار را برام بفرستید ممنون میشم تو بیابان موندم مکانیکی نمیاد

میلاد دوشنبه 19 دی 1401 ساعت 14:13

سلام خسته نباشید بی زحمت میخواستم اندازه فیلردودوهوای بنز۶۱۲ سوپردار دیزل رو بدونم خیلی ممنون

نعمت کردی چهارشنبه 17 فروردین 1401 ساعت 00:25

سلام مهندس خواستم بدونم چون دفتر چه آمیکو 4.5راندارم فیلر دود وهوا را چند بگیرم ممنونم از زحماتتون

گلچین پنج‌شنبه 16 دی 1400 ساعت 20:24

سلام طریق فیلر گیری لودر ولوو ال 90رو بهم بگین ممنون

Hassan چهارشنبه 24 آذر 1400 ساعت 22:10

سلام خسته نباشید استاد گرامی روش گرفتن فیلم لودر ۹۸۸بی را برام بفرست مرسی بزرگوار

منوچهر رشیدی جمعه 6 فروردین 1400 ساعت 01:03

سلام اندازه فیل تویوتا شش سیلندر چند است۴۵

امیر حسین دوشنبه 2 فروردین 1400 ساعت 21:50

سلام لطفا نحوه فیلر گیری موتور سه سیلندر دویتس دیزلی رو توضیح بدین

اهورا دوشنبه 2 فروردین 1400 ساعت 12:30

درود.
اول بسیارتشکرمیکنیم از اینکه زحمت کشیدی تجربیات خودت را رایگان دراختیارهم‌نوعان خودت گذاشتی،دمت گرم
بعدخواستم یه زحمت بکشی به مابگی فیلردود وفیلرهوا برای موتورویچای لودر زد ال سی چینی شش سیلندر را روی چندبگیرم.باتشکر

بهتره به دفترچه راهنمای تعمیرات این موتور مراجعه کنید

مهدی یکشنبه 10 اسفند 1399 ساعت 01:26

سلام دوست عزیز لطفا من رو راهنمایی کنید در مورد فیلر هوو فیلر ک میزنم یک دور همرو فیلر میزنم بعد میخام چک کنم ببینم فیلر درسته میبینم فیلر دود شل کرده لطفا علت رو برام بگین ماشین خیلی خوب کار میکنه و خوش روشن هم هست ولی فیلر شل میکنه میل سوپاپ و استکان تایپیت هم نو هست ممنون

محمدحسن یکشنبه 3 اسفند 1399 ساعت 08:47

سلام لطفا تایم گیری واندازه فیلر موتور نیسان ژاپن که روی لیفتراک ۳تن است برام توضیح دهید ممنونم

بهرام دوشنبه 27 بهمن 1399 ساعت 00:59

سلام و خسته نباشید خواستم بپرسم مقدار عدد فیلر برای موتور پرکنز ۴سیلندر دیزل چه عددی هستش و لطفا راهنمایی بفرمایید

Amir شنبه 17 خرداد 1399 ساعت 22:31

لطفا نحوه فیلرگیری کوماتسو ۶۰ بلدوزر رو بم بگو لطفا

ابراهیم محمدی چهارشنبه 13 فروردین 1399 ساعت 19:53

سلام خسته نباشی دوست عزیز
اگر امکان داره فیلر ماشین ایفا رو برام بنویسی ممنون میشم

پیری هستم سه‌شنبه 6 مهر 1395 ساعت 10:37

سلام دوست عزیز ممنون مطالب شما
پیری

خواهش میکنم

amirreza پنج‌شنبه 30 مهر 1394 ساعت 01:32

سلام دوست خوبم بابت سایت خوبت وزحماتت ازت سپاسگزاریم...اگه برات امکان داره اندازه فیلرموتورهای زیر روبرام ایمیل کن مرسی وممنون...کاترپیلار.کماتسو..بنز..دویتس..کمنز

دوست عزیز با سلام فیلتر موتورهای مختلف با توجه به برند آنها نمی باشد بلکه نیاز است مدل دقیق آنها نیز ارسال شود.
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد