مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

سیستمهای تعلیق عقب

سیستمهای تعلیق عقب

در سیستمهای تعلیق عقب از هر چهار نوع فنر (شمش، لول، موجگیر و بادی) استفاده می شود

. در خودروهایی که چهار چرخ فرمانگیر دارند چرخهای عقب طوری به خودرو متصل شده اند که می توانند اندکی نوسان جانبی پیدا کنند بدین ترتیب می توان به چرخ های عقب نیز تا میزان محدودی فرمان داد . در بخشهای بعدی فنرهای بادی، کمک های بادی و کمک – فنر های بادی سیستم تعلیق عقب را که به صورت الکترونیکی کنترل می شوند شرح می دهیم.


سیستم
تعلیق عقب با فنر شمش

در شکل1 سیستم تعلیق عقب با فنر شمش چند برگی نشان داده شده است. این فنر با دو کرپی بسته می شود و زیر یا روی پوسته اکسل قرار می گیرد وقتی در نتیجه تغییر میزان بار، فنر خم می شود برگهای آن روی هم می لغزند.-یک پوشش فلزی یا بست فنر که در طول فنر نصب می شود، برگها را همراستا نگه می دارداین بسته مانع جدا شدن بیش از اندازه برگها در هنگام باز شدن انها نیز می شود دو سر بلندترین برگ یا شاه فنر را نورد کاری می کنند تا به صورت گوشواره درآید(شکلهای 1 و 2 ). این فنرها به وسیله یک فنرگیر یا بوشی در جلو و یک قامه در عقب به شاسی متصل می شوند . در شکل 2 یک سیستم تعلیق عقب که در آن از فنر تک برگی استفاده شده نشان داده شده است .

شکل 1 – سیستم تعلیق عقب که در آن از فنر های شمش استفاده می شود. نحوه اتصال فنر به شاسی و پوسته اکسل نشان داده شده است.


شکل 2 – سیستم تعلیق عقب که در آن از فنر تک برگی استفاده شده است.

1.بوشی : این قطعه به شاسی خودرو متصل می شود (شکل 1 ) گوشواره فنر با یک پیچ و مهره و بوش لاستیکی به بوشی وصل می شود (شکل 3 ) وقتی فنر خم می شود، گوشواره فنر روی بوش عقب و جلو می رود این بوش نیز ارتعاش فنر را میرا می کند .

2.قامه : وقتی فنر خم می شود، فاصله بین دو سر آن تغییر می کند قامه فنر(شکل 2  و 3 ) تکیه گاه نوسان کننده ای است که این تغییر را امکانپذیر می کند بوشهای لاستیکی به قامه امکان می دهند که به عقب و جلو نوسان کند این بوشها ارتعاش را نیز جذب می کنند و مانع رسیدن آن به شاسی یا اتاق خودرو می شوند .

شکل 3 – فنر شمش که بوشی و قامه آن باز شده است.

3. فنر تک برگی : این نوع فنر که آن را شمش مخروطی نیز می نامند( شکل 2 ) از یک تسمه تنها ساخته می شود. تسمه در وسط ضخیم است و در دو سر باریک می شود . فنر تک برگی مانند فنر چند برگی نصب می شود و مانند ان هم کار می کند اما در این حالت هیچ برگی اضافی وجود ندارد که روی دیگری بلغزد .

4. فنرشمش عرضی : در بعضی از سیستم های تعلیق عقب از یک فنر چند برگی فولادی یا یک فنر تک برگی فایبر گلاس استفاده می شود که در امتداد عرضی نصب می شود (شکل 4 ) در این سیستم هر چرخ مستقلا به یک سر فنر تکیه دارد نتیجه این آرایش، سیستم تعلیق عقب مستقل است حرکت هایی که یک چرخ به طرف بالا و پایین می کند بر چرخ دیگر اثر نمی گذارد. اگر چرخهای عقب محرک باشند کشویی هر میل پلوس کوتاه توان را از دیفرانسیل به چرخها انتقال می دهد.

 

شکل 4 –فنر شمش عرضی که سیستم تعلیق عقب مستقل را امکانپذیر می کند.

سیستم
تعلیق عقب با فنر لول( دیفرانسیل عقب)

در خودروهای دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک، سیستم تعلیق عقب با میل گاردان و اکسل محرک عقب را در خود جای دهد . یکی از آرایش های متداول در شکل 5  نشان داده شده است. فنر ها بین پایه های متصل به اتاق یا شاسی خودرو و فنر نشینهای روی طبقه های پایین قرار می گیرند طبقها حرکت پوسته اکسل به طرف بالا و پایین را امکانپذیر می کنند، اما مانع حرکت آن به جلو عقب می شوند کمک فنری که نزدیک هر چزخ نصب شده، ارتعاش فنر را کنترل می کند .- در شکل 6  یک سیستم تعلیق عقب با فنر لول در یک خودرو چهارچرخ محرک نشان داده شده است فنر های روی پوسته اکسل نصب شده اند . دو طبق در هر دو طرف حرکت پوسته اکسل به طرف بالا و پایین را امکانپذیر می کنند، اما مانع حرکت آن به جلو و عقب می شوند مندل از یک سر به پوسته اکسل و از سر دیگر به اتاق خودرو متصل است بدین ترتیب از حرکت جانبی پوسته اکسل جلوگیری می شود. – سیستم تعلیق عقب با فنر لول (دیفرانسیل جلو)- سیستم تعلیق عقب در خودروهای دیفرانسیل جلو، ناگزیر نیست اکسل محرک یا میل پلوسهای کوتاه را در خود جای دهد در شکل 7 یک سیستم تعلیق عقب با فنر لول نشان داده شده است که با استفاده از آن سیستم های تعلیق عقب از هم مستقل می شوند فنر به جای آنکه روی کمک نصب شود، روی طبق پایین نصب می شود. – کمک فنر یکپارچه، بین اتاق و توپی چرخ نصب می شود در این طرح طبق بالا به کار نمی رود .

شکل 5 – سیستم تعلیق عقب با فنر های لول نصب شده بین پایه های متصل به شاسی خودرو و فنر نشین های روی طبق های پایین .


شکل 6 – سیستم تعلیق عقب با فنر لول که در یک خودروی چهار چرخ محرک نصب شده است . فنر ها روی پوسته اکسل نشسته اند . مندل ملنع حرکت جانبی پوسته اکسل می شود.


 


شکل 7 – سیستم تعلیق عقب مستقل در خودروی دیفرانسیل جلو که در آن کمک-فنر به کار رفته است فنر های لول روی طبق پایین نصب می شوند.

سیستم
تعلیق عقب با کمک –فنر

کمک فنر میله یا لوله ای است که نیروهای جانبی یا فشاری به آن وارد می شود . در سیستم تعلیق خودرو، غالبا مجموعه کمک فنر و فنر لول را کمک فنر می نامند (شکل 8 ) در این سیستم فقط به یک طبق پایین نیاز است. سر کمک – فنر به اتاق خودرو و ته آن به توپی چرخ جلو متصل می شود. این آرایش سیستم تعلیق را ساده می کند . برای نصب فنر و کمک فنر به تکیه گاههای مجزا  نیاز نیست.

 


شکل 8 – اتومبیل دیفرانسیل جلو با سیستم تعلیق جلو از نوع کمک – فنر و سیستم تعلیق مستقل عقب از نوع کمک- فنر (برای نمایش در ابعاد بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید)

سیستم
تعلیق عقب با فنر موج گیر

فنر های موج گیر به صورت طولی (شکل 9 ) یا به صورت عرضی نصب می شوند در شکل 10  یک سیستم تعلیق عقب نشان داده شده که در آن موجگیرهای عرضی استفاده شده است. دو میل پیچشی عقب به منزله طبق عمل می کنند کار
فنر را دو فنر موج گیر عرضی با پهنای کامل انجام می دهند هر سر یک فنر موج گیر به یک شاسی فرعی محکم متصل است که در زیر اتاق خودرو نصب شده است. در نتیجه فنر موج گیر می تواند با بالا و پایین رفتن چرخ و میل پیچشی، پیچش پیدا کند.

 


شکل 9 – سیستم تعلیق جلو که در آن از میل طبق های طولی استفاده شده است.



شکل 10 – سیستم تعلیق عقب با فنر موج گیر که در آن از میله پیچشی عقب و فنر های موجگیر عرضی استفاده می شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
شایان زمانی چهارشنبه 4 فروردین 1400 ساعت 13:10 http://www.machinerysystem.blogsky.com

سلام، عالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد