مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

نکاتی در مورد استخدام اپراتورها جهت ماشین آلات سنگین



نکاتی در مورد استخدام اپراتورها جهت ماشین آلات سنگین


استخدام اپراتورها

در مقاله های مختلف سازمان ماشین آلات در ارتباط با تاثیر اپراتورها بر میزان افزایش آماده بکاری دستگاه ها مطالب زیادی عنوان شده، لذا با توجه به هزینه های بالای خرید و تعمیرات ماشین آلات می بایست دقت های لازم را در جذب اپراتورها انجام داد و مراحل استخدام براساس ضوابط شرکت صورت گیرد و در صورت بروز مشکل، پروسه استخدامی با توجه به موقعیت خاص پروژه پیشنهاد و انجام پذیرد.

 

مراحل استخدام:

الف- منابع انسانی

منابع انسانی در حقیقت استفاده از نیروی انسانی در جهت اهداف شرکت است و شامل فعالیتهایی نظیر جذب، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازمان است. واحد منابع انسانی با توجه به تامین و جذب نیروهای انسانی می تواند به عنوان یک بازوی موثر در جذب اپراتورها اقدام نماید و جهت تکمیل مراحل تخصصی استخدام به لحاظ مهارتهای فنی و اپراتوری به سازمان ماشین آلات معرفی نماید. فعالیت اصلی این بخش دقت در انتخاب بهترین افراد جهت تصدی مشاغل مورد نظر از طریق مصاحبه و بررسی مدارک ارائه شده در زمینه تحصیلی و تجربه کاری افراد و سعی در توسعه دانش کارکنان می باشد.

 

ب- مصاحبه

اغلب مسئولین با گزینش افراد نامناسب برای تصدی موقعیتهای شغلی با مشکلات فراوان روبرو بوده اند. این انتخاب نادرست باعث می شود تا زمان و انرژی سازمان در طول فرایند استخدام و آموزش به هدر رود، بهترین راه برای پرهیز از این اشتباه انتخاب افراد مناسب و انجام یک مصاحبه هدف دار و از قبل طراحی شده است. جهت دستیابی به این منظور باید فهرستی از نیازهای شغلی و ویژگی های سازمانی را به ترتیب اولویت طبقه بندی کرد و با در نظر داشتن روشهای مصاحبه، افراد مناسبی را انتخاب کرد.

هدف از انجام مصاحبه استخدامی، سنجش اپراتور برای اپراتوری دستگاه مورد نظر و میزان مهارت های فنی، اپراتوری و

رفتارهای اجتماعی و روحی و روانی آن می باشد.


  

پ- بررسی مدارک

به منظور بررسی قابلیتها و توانائی های عمومی اپراتورها می بایست بر اساس شغل درخواستی مدارک تحصیلی و تجربی اپراتورها بررسی و مطابقت گردد.

ت- اطلاعات فنی و اپراتوری و شناخت از دستگاه

شناخت ویژگیهای دستگاه و میزان ظرفیت آنها، داشتن اطلاعات کلی در مورد موتورها، نحوه روغنکاری وگریسکاری دستگاه ها و ... از اصول اولیه اپراتوری می باشد.

به عنوان مثال یک اپراتور جرثقیل باید شناخت کلی از موارد ذیل داشته باشد:

- سواد خواندن و نوشتن و چهار عمل اصلی در ریاضی

- عملکرد قطعات مختلف تشکیل دهنده جرثقیلها

- ویژگیها، مارکها و مدلهای مختلف جرثقیلها و ظرفیت بار هرکدام

- نوع موتورهایی که در جرثقیلها استفاده می شود

- عملکرد وینچها و کلاچها

- استهلاک سیم بکسلها، قرقره ها و قلاب ها و روش استفاده از آنها

- فشار باد لاستیکها، توانایی تعویض و نصب آنها

- وضعیت روغنکاری و گریسکاری دستگاه

- استقرار صحیح جهت بلند کردن بار

- ارزیابی عملکرد جک ها

- آگاهی از قوانین ایمنی در کار و ریسکهای ناشی از آن

و یا یک اپراتور میکسر باید شناخت های اولیه از موارد زیر را داشته باشد:

- سواد خواندن و نوشتن

- مدلهای مختلف میکسرهای بتن و ظرفیت آنها

- دانستن مفاهیم اساسی در مورد زمانهای سفت شدن بتن، اسلمپ و مقاومت آنها

- نحوه استفاده از کانالهای تخلیه بتن

- نحوه شستشوی داخل و خارج دیگ

- مقررات مربوط به حمل، با بتن ویا بدون آن

- آشنایی با نحوه روغنکاری و گریسکاری قسمت های مختلف دستگاه

- آگاهی از قوانین ایمنی در کار با میکسر

مراحل فوق و سوالات مربوطه با همکاری دفتر فنی ماشین آلات و بسته به نوع شغل، با سرپرست تعمیرگاه و مکانیک

مربوطه صورت می پذیرد. لازم به ذکر است که ارتباط بین واحد بهره برداری و دفتر فنی ماشین آلات در جذب صحیح اپراتورها نقش بسیار زیادی دارد.

 

حقوق و دستمزد

بعد از رعایت نکات ذکر شده در فوق، حقوق و دستمزد اپراتورها حائز اهمیت می باشد. به عنوان مقدمه حقوق می

بایست:

- ایجاد انگیزه نماید

- برای امرار معاش کافی باشد

- اقتصادی و موثر باشد

- منطقی باشد و اپراتورها منطقی بودن آن را بپذیرند

- منصفانه و عادلانه باشد

آنچه که می تواند در میزان تعیین حقوق و دستمزد تاثیر گذار باشد عبارت است از:

- شرح شغل

- تجزیه و تحلیل شغل

- ارزشیابی شغل

- بررسی نرخ حقوق و دستمزد متداول

- قابلیت تطبیق با نوسانات اقتصادی

- قوانین و مقررات سازمان

متغیرهای که می تواند در میزان حقوق و دستمزد تاثیر گذار باشد عبارتست از: مهارت، تلاش و شرایط کار. برای جذب اپراتورها می بایست شرح کاملی از شغل وجود داشته باشد و با توجه به متغیرهای ذکر شده امتیاز پایه جهت میزان حقوق و دستمزد تعیین گردد. تعیین حقوق نامناسب برای اپراتورها و در نظر نگرفتن ضریب های مختلف کارگاهی و عدم مقایسه ارزش های شغلی اپراتورها میتواند واحد بهره برداری را خصوصا در پروژه های بین المللی دچار مشکلات متعدد نماید. نا رضایتی اپراتورها از میزان حقوق دریافتی و تطبیق آن با میزان پرداختی در پروژه های داخلی و تفاوت اندک آن و شرایط پرداخت بلند مدت نیز از عوامل مهم و قابل بررسی می باشد.

 

تشویق و تنبیه

برخی از مطالب ذیل از ماهنامه علمی تدبیر می باشد

پاداش امروزه به عنوان یکی از ابزارهای مهم ترغیب و تشویق کارکنان در سازمانها می باشد چرا که باعث افزایش عملکرد و رضایت شغلی می گردد. پاداش در قبال انجام بهینه کار و بر پایه معیارهای منطقی و عادلانه به افراد پرداخت می شود،پاداش اصولا شامل انگیزاننده های مالی و یا غیر مالی متعددی می باشد که جهت انجام مطلوبتر کار است که در نهایت انگیزه به کار، رضایت شغلی و سازمانی و تعهدات اجتماعی را افزایش داده و غیبتها، کم کاریها، تمایل به ترک خدمت را کاهش می دهد، بطور کلی تشویق موجب رغبت و دلگرمی و نشاط و تحرک میشود و فرد را به جدیت درکار وا می دارد.

انسانی که مورد تشویق قرار می گیرد احساس آرامش و رضایت و اعتماد به نفس می کند و برای جدیت بیشتر و تحمل دشواری ها آماده می گردد.

 

با توجه به مطالب فوق می توان پاداش ها را به شرح ذیل تقسیم بندی نمود:

- پاداشهای مادی: شامل پرداختهای نقدی و غیر نقدی می باشد

- پاداشهای مکمل: این پاداشها میتواند در غالب ایجاد امکانات رفاهی، سفرهای تفریحی، مرخصی با حقوق، ایجاد امکانات ورزشی و ... باشد.

- پاداشهای اجتماعی: از قبیل تمجید، لبخند، آهسته زدن به شانه فرد، و دیگر نشانه های غیرکلامی و یا حتی

دعوت کردن فرد به شام می باشد.

- نمادهای وضعیتی: نماد وضعیتی ایجاد محیط کار دلچسب برای اپراتورها می باشد، به عنوان مثال تجهیز دستگاه به امکانات بیشتر از قبیل کلمن آب، فلاکس چای، وسایل نظافت دستگاه و ... را می توان نام برد.

 

تنظیم صورتجلسات

معرفی دستگاه به اپراتور و بررسی دستگاه از دید اپراتور وتنظیم صورتجلسه تغییر و تحول از وظایف اصلی واحد بهره

برداری محسوب می گردد. در این مرحله فرم های تغییر و تحول که از قبل در سازمان ماشین آلات طراحی و در اختیار این واحد از طریق دفتر فنی ماشین آلات قرارگرفته است به طور دقیق تنظیم می گردد.

در این مرحله لازم است که کلیه موارد به رویت و تایید اپراتور برسد و پس از امضاء اپراتور و مسئول بهره برداری، عملا مسئولیت دستگاه به عهده اپراتور می باشد.

در کارگاه های دو شیفت که لازم است برخی از دستگاه ها در اختیار دو اپراتور قرارگیرد، علاوه بر امضاء صورتجلسه توسط هر دو اپراتور نیاز به تنظیم صورتجلسه موقت که در پایان هر شیفت کاری تنظیم می گردد نیز می باشد.

صورتجلسه موقت بر خلاف صورتجلسه دائم دارای آیتم های کمتری می باشد و در این صورتجلسه مواردی که نسبت به شیفت قبل تغییر کرده، به تایید اپراتورها و مسئول بهره برداری می رسد. در صورت عدم جابجایی اپراتور دستگاه در بلند مدت به هر دلیلی)تسویه، اخراج، استعفا و(..لازم است که صورتجلسات دائم در هر دو ماه یکبار بازبینی گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد