مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی
مدیریت ماشین آلات سنگین

مدیریت ماشین آلات سنگین

معرفی و شناخت و مدیریت ماشین آلات سنگین عمرانی

ایمنی در تراک میکسر


ایمنی در تراک میکسر


مقدمه

امروزه بیش از 250 هزار نفر در سراسر جهان در بخش‌های بتن­سازی و بتن‌ریزی پروژه‌های عمرانی مشغول به کار هستند. بیش از 10% این افراد در طول دوره کاری خود حداقل یک بار سوانح کاری را تجربه می کنند و بطور میانگین سالیانه 42 نفر جانشان را بر اثر این نوع سوانح از دست می‌دهند.

مجاورت با بتن و سیمان، عوارض جسمی‌ای را متوجه پرسنل می کند، از جمله:

  • ناراحتی‌های چشمی
  • حساسیت­های پوستی
  • ناراحتی­های مجاری تنفسی ناشی از مجاورت با گرد سیمان
  • سوختگی‌های ناشی از تماس با بتن مرطوب

همچنین آسیب‌های ناشی از موارد زیر، سلامت پرسنل را تهدید می‌نماید:

  • عدم وجود دستورالعمل مشخصی برای پیشگیری از روشن شدن سهوی دستگاه در حین انجام عملیات سرویس و نگهداری و تمیز کردن دیگ
  • عدم رعایت دستورالعمل­های موجود
  • بکار گرفتن دستگاه تحت بار بیش از حد و یا کاربرد ناشیانه آن
  • لغزش پرسنل بر روی سطوح و سقوط از ارتفاع



انواع سوانح مرتبط با اپراتوری تراک میکسر بتن و درصد‌های آماری مربوطه

سعی بر این است که در این دستورالعمل خطرات بالقوه مربوط به این نوع عملیات و همچنین مواردی که برای به حداقل رساندن سوانح مربوطه باید رعایت گردند، ارائه شوند.

 

 مجاورت با گرد سیمان

مجاورت با گرد سیمان می‌تواند موجب سوزش چشم، بینی، گلو و بخش فوقانی دستگاه تنفسی گردد. تماس مدوام پوست با سیمان، عوارضی نظیر سوزش در حد متوسط، حساسیت­های پوستی، ضمخت شدن و در نهایت ترک خوردن پوست و آسیب‌های شدید ناشی از سوختگی با مواد شیمیایی موجود در سیمان را در پی داشته باشد.

توصیه‌های ایمنی:

  • مجاورت مداوم با سیلیکا که در سیمان موجود است، می تواند منجر به آسیب جدی به شش‌ها و نهایتا سرطان شش گردد. به منظور به حداقل رساندن استنشاق گرد سیمان، می توانید از  هریک از ماسک‌های P-95, N-95, R-95 استفاده کنید. همچنین به منظور پیشگیری از بلع ناخواسته گرد سیمان، تنها در مکانهای عاری از گرد سیمان به خوردن و آشامیدن بپردازید.

 

 



ماسک مدل

P-95

ماسک مدل

R-95

ماسک مدل

N-95

 

 


  • توصیه می‌شود که در صورت آلوده شدن چشم‌ها با گرد سیمان، آنها را با آب فراوان شستشو دهید و سریعا به پزشک مراجعه کنید. همچنین دستهایتان را با آب و صابون شستشو دهید تا ذرات سیمان بر روی پوست باقی نماند.

مجاورت با بتن مرطوب

تماس با بتن مرطوب می تواند موجب بروز ناراحتی پوستی، سوختگی درجه 1، درجه 2 و حتی درجه 3 گردد. ترکیباتی نظیر هگزا‌والنت کرومیوم (Hexavalent chromium) که در بتن موجود است، تهدید جدی برای سلامتی پرسنل محسوب می‌شوند.

توصیه‌های ایمنی:

  • در حین کار با بتن مرطوب از دستکش‌های مقاوم به مواد قلیایی، لباس کار دارای آستین و پاچه شلوار بلند، چکمه‌های ضد آب و عینک محافظ استفاده کنید.
  •  در صورت آلوده شدن پوست با بتن مرطوب محل آلودگی را با آب سرد فراوان بشوئید.
  •  در صورت پاشش بتن به داخل چشم، چشمها را برای مدت 15 دقیقه با آب فراوان بشوئید و سپس به پزشک مراجعه کنید.

روشن شدن سهوی ماشین حین عملیات سرویس و نگهداری و تمیز کردن دیگ

دلخراش‌ترین حوادث مربوط به میکسر دستگاه تولید بتن و تراک میکسر‌های حامل بتن، حین انجام سرویس‌های ویژه نظیر تعویض پره‌گی‌ها و همچنین تمیز کردن بتن‌های سفت شده داخل دیگ، بواسطه روشن شدن سهوی ماشین  رخ می‌دهند.

توصیه‌های ایمنی:

·         پس از خاموش کردن دستگاه و متوقف کردن دیگ، علائم هشدار " دستگاه  تحت سرویس است. از روشن کردن آن خودداری کنید."را در محل روشن کردن موتور دیگ و بر روی فرمان تراک قرار دهید.

·         در زمان انجام تعمیرات و نگهداری، جهت جلوگیری از دوران ناخواسته دیگ، قفل ایمنی دیگ را نیز درگیر کنید.

·         شروع عملیات سرویس و یا پاک­سازی دیگ را به مسئولین مربوطه اطلاع دهید.

·         جهت انجام عملیات سرویس و پاک­سازی دیگ تراک میکسر، مکان مناسبی را در نظر بگیرید و تردد افراد را در این ناحیه محدود سازید.

·         در زمان انجام تعمیرات و نگهداری، سوئیچ تراک را در اختیار مسئول سرویس و نگهداری یا تعمیر‌کار قرار دهید، تا از روشن شدن دستگاه توسط افراد متفرقه جلوگیری گردد.

·         عملیات جوشکاری و همچنین تمیز کردن بتن خشک شده در داخل دیگ را به همراه یک فن هواکش با مکش مناسب و تجهیزات روشنایی ولتاژ پایین (24 ولت) انجام دهید و قفل ایمنی مکانیکی متوقف کننده دیگ را نیز درگیر کنید.

·         پیش از به حرکت در آوردن دیگ، اطمینان حاصل کنید که قفل ایمنی دیگ درگیر نیست.

بکار گرفتن تراک میکسر بتن تحت بار بیش از حد و یا کاربرد ناشیانه آن

در صورتیکه دستگاه به روش نادرست و یا توسط افراد فاقد صلاحیت بکار گرفته شود، می تواند موجب بروز حادثه برای پرسنل گردد. لازم است که اپراتور تراک میکسر به عملکرد دستگاه به­طور کامل آشنا بوده و محدوده بار مجاز دستگاه را مطابق توصیه سازنده دستگاه بداند.

توصیه‌های ایمنی:

·         همیشه در فاصله ایمن نسبت به دیگ در حال دوران بایستید.

·         هیچگاه تراک میکسر را بیش از اندازه پر نکنید. در تمامی شرایط حداکثر میزان بار مجاز توصیه شده توسط سازنده دستگاه را مد نظر داشته باشید.

·         به منظور رعایت ایمنی، تراک میکسر را تنها در زمینه‌هایی که توسط سازنده اعلام شده بکار بگیرید.

·         در هنگام دوران دیگ و حرکت تراک، همواره فاصله ایمن را با میکسر حفظ نمائید.

·         در هنگام مانور دادن ماشین، اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از پرسنل در زیر مجرای تخلیه بتن تردد ندارد.

·         تمامی پلاک‌های حاوی مشخصات و دستورالعملهای دستگاه را پیوسته تمیز نگاه دارید.

·         در صورتیکه در مکانهای عمومی مشغول بکار هستید، اطمینان حاصل کنید که وسایل نقلیه شخصی و رهگذران در نواحی خطرناک تردد ندارند. به منظور هشدار دادن به افراد متفرقه از علائم و ابزار ایمنی مناسب با شرایط استفاده کنید.

لغزش بر روی سطوح و سقوط

طبق آمار ارائه شده در سال 1986 توسط انجمن ملی ایمنی ایالات متحده، لغزش بر روی سطوح و سقوط از ارتفاع، بالغ بر 50% سوانح انسانی مربوط به تراک میکسر‌های بتن را تشکیل می‌دهد. این سوانح ناشی از عواملی نظیر لغزندگی سطوح تردد، بی احتیاطی پرسنل در هنگام سوار و پیاده شدن از ماشین، فرسودگی و معیوب بودن پلکان و دستگیره‌ها می باشند.

توصیه‌های ایمنی:

·         همواره سطوح کف کابین، پلکان کابین و پلکان نردبان‌ها‌ را تمیز و عاری از مواد لغزنده مانند روغن و گریس و گل‌و‌لای نگاه دارید.

·         از نصب دستگیره­های کافی در محل­های تردد و سالم بودن پلکان اطمینان حاصل کنید.

·         برای سوار و پیاده شدن از ماشین و همچنین بالا و پایین رفتن از نردبان‌ها، همواره از تماس 3 نقطه‌ای (2 دست و 1 پا  یا 2 پا و 1 دست) استفاده کنید.

نمایش تصویری از حالت تماس 3 نقطه‌ای

·         به یاد داشته باشید که در هنگام سوار و پیاده شدن از ماشین و همچنین بالا و پایین رفتن از نردبان‌ها، همواره صورت فرد باید رو به ماشین قرار گرفته باشد.

·         همیشه از کفش کار مناسب استفاده کنید.


تجهیزات ایمنی فردی

·         همیشه از لباس کار و لوازم مناسب که در شرایط خوبی نگهداری شده‌اند، استفاده کنید. فرا گرفتن طرز صحیح استفاده از لوازم محافظ از اهمیت بالایی برخوردار است.

·         از پوشیدن لباسهای شخصی در محل کار و یا استفاده از لباس­های گشاد و لوازمی نظیر دستبند که احتمال گیر کردن آنها به اهرم­های کنترلی وجود دارد، خودداری نمائید.

توصیه‌های ایمنی ویژه

·         عملیات سرویس و نگهداری که نیازمند ورود به نواحی خطرناک دستگاه یا غیر فعال کردن موقتی تجهیزات ایمنی دستگاه هستند را تنها در حالت توقف کامل و خاموش بودن دستگاه انجام دهید و رویه ایمنی مشخصی بمنظور جلوگیری از روشن شدن تراک میکسر و به حرکت درآمدن دیگ توسط افراد متفرقه تدارک ببینید.

·         قبل از انجام عملیات سرویس و نگهداری، برق ماشین را از طریق قطع کردن اتصال کابلهای باتری قطع کنید.

·          همیشه قبل از وصل جریان برق ماشین،  از عملکرد صحیح تجهیزات ایمنی دستگاه اطمینان حاصل کنید.

·         همیشه در زمینه کاریتان آموزش‌های لازم را دریافت نموده و دستورالعمل‌های ایمنی را به دقت مطالعه کنید.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
فایزه شنبه 9 دی 1396 ساعت 10:31

عالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد