اختلاف بین موتورهاى
خطی و وی شکل
در بین
موتورهاى معمول استفاده شده در اتومبیل ها 3 نوع موتور وجود
دارد:
1- خطی:
سیلندرها در یک خط قرار مى گیرند و در یک سری
2 – وی شکل :
سیلندرها به صورت دو سری با زاویه نسبت به هم قرار می گیرند
3- مسطح: (اغلب
با نام افقی یا باکسر معروف است) که در این حالت سیلندرها به صورت دو سری در مقابل
هم (180 درجه) قرار مى گیرند.
شما
ممکن است موتورهای خطی 6 سیلندر, موتور
مسطح 6 سیلندر و موتور وی شکل 6 سیلندر را دیده باشید.اگر شما بخواهید این 3 نوع
موتور 6 سیلندر را با مشخصات مشابه هم بسازید (یعنی کورس برابر , سیستم ورود و خروج یکسان, و سوپاپ های یکسان .. ) آنها عملکردی مشابه هم
دارند.
با وجود
این , بین این
موتورها در عمل اختلافاتی وجود دارد. در اینجا تعدادی از این اختلافات را بیان مى
کنیم.
•
موتورهای خطی بلند و باریک هستند . در خودروهای کوچک به ویژه, موتورهای بلند و باریک سوار شده بطور اریب اجازه
داشتن یک کاپوت کوچک را مى دهد. در موتورهای خنک شونده با هوا , ترکیب موتور خطی اغلب مواقع سخت تر خنک مى
شود.
•
موتورهای مسطح , عریض و مسطح هستند.این نوع موتور به داشتن مرکز ثقل پایین خودرو کمک می
کند.
• موتور وی شکل
در حالت میان آن دو است و شکلش مکعب مانند است.
• شکل خطی فقط
به نصف تعداد میل بادامک در مقایسه با موتور وی شکل نیاز دارد که مى تواند کمى باعث
کاهش وزن شود.
• ممکن
است شاهد اختلافی بین مقدار فلز بکار رفته در بلوک موتور باشیم , یعنی نوعی از موتور ممکن است که
سبکتر از دیگری باشد.
• ممکن است
اختلافی در قیمت تمام شده موتورها در طول تولید وجود داشته
باشد.
طراحان خودرو
برای انتخاب موتور مناسب برای یک خودرو پارامترها و متغیرهای زیادی را در نظر مى
گیرند.
این
متغیرها شامل قیمت , فضای موجود زیر
کاپوت, امکانات موجود کارخانه , نسبت قدرت به وزن و سایر پارامترها می
باشد