برنامه زمان بندی تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل – پنتا ولوو
Maintenance Schedule for Volvo PENTA diesel generator – 2009
طراحی موتورهای ولوو پنتا و تجهیزات آنها به گونه ای که قابلیت اطمینان بالا و عمر طولانی دارند . به شکلی طراحی شده اند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کنند . اگر تعمیر و نگهداری آن بر اساس برنامه زمان بندی شده انجام گیرد واگر قطعات یدکی که مورد استفاده قرار می گیرد اصلی باشند این دستگاهها سالم باقی می مانند و دچار خرابی نمی شوند .
دقت : CAUTION !
قبل از اینکه کار بر روی دیزل را انجام دهید فصل مربوط به تعمیر و نگهداری را مطالعه کنید که شامل دستورالعمل هایی است که در مورد چگونگی انجام تعمیر و نگهداری به شیوه ای ایمن و صحیح می باشد .
هنگامی که میزان کار دستگاه و نیز تقویم زمانی آن مشخص باشد ، می توان تعمیرو نگهداری را برا اساس فاصله زمانی یا ساعت کاری هر کدام زودتر اتفاق بیفتد انجام داد :
عبارت و مخفف ها :
FSI= First service inspection = اولین سرویس بازرسی
S2= first time service = اولین زمان سرویس
L= lubrication service = سرویس روغنکاری
A-F= type of service (regular service) = نوع سرویس (سرویس های معمول)
C= clean = تمیز
R= replace = تعویض
A=advancement = تنظیم
L= lubrication = روانکاری
I= inspect (clean ‘adjust’ lubricate or replace if necessary) = بازرسی ( تمیزکاری ؛ تنظیم ؛ روانکاری , روغنکاری و در صورت لزون تعویض )
FS = بعد از 100 تا 200 ساعت کاری | |
پیش فیلتر سوخت , تخلیه آب های چگالیده شده در مخزن | I |
کنترل سطح آب رادیاتور | I |
تسمه ها | I |
روشن کردن و گرم کردن موتور | |
نشتی روغن ؛ آب رادیاتور ؛ سوخت | I |
بازرسی با استفاده از VODIA ( ابزار تشخیص ) | I |
بررسی صذلی غیرعادی در موتور و سیستم انتقال | I |
خاموش کردن موتور | |
روغن و فیلتر موتور؟ فیلتر باس پاس | R |
روشن کردن مجدد موتور | |
فشار روغن نشتی روغن | I |
S2 = بعد از 1000 ساعت | |
لقی سوپاپها | A |
هر 50 تا 600 ساعت/ حداقل هر 6 ماه | |
روغن موتور و فیلتر روغن / فیلتر بای پاس | R |
A= هر 500 ساعت / حدقل هر 12 ماه | |
تخلیه رسوبات مخزن سوخت | I |
بازرسی از طریق VODIA ( ابزاری برای تشخیص ) | I |
پیش فیلتر سوخت و تخلیه آب های جمع شده در آن | I |
فیلتر هوا | I |
رادیاتور | I |
تسمه ها | I |
سطح الکترولیت باتری ها | I |
B = هر 1000 ساعت و یا حداقل هر 12 ماه | |
پیش فیلتر سوخت | R |
فیلتر هوای موتور | R |
فیلتر سوخت | R |
فیلتر آب خنک کننده | R |
C = هر 2000 ساعت | |
لقی سوپاپها | I |
D = هر 2000 ساعت / حداقل هر 24 ماه | |
توربوشارژر | I |
توربوشارژر TWD1643GE | I |
موتور و بررسی نشتی های آن | I |
موتور و بررسی شلنگ ها و گیره های آنها | I |
موتور و بررسی شلنگ ها و گیره های آنها | I |
فیلتر هوا – سوراخ تنفسی مخزن | R |
فیلتر هوا – کمپرسور | R |
E = هر 4000 ساعت / یا حداقل هر 24 ماه | |
میزان کشیدگی تسمه | I |
تسمه ها | R |
F = هر 8000 ساعت / یا حداقل هر 48 ماه | |
مایع خنک کننده | R |
سیستم خنک کننده cooling system
وجود سیستم خنک کننده باعث می شود که موتور همواره در دمای مناسبی کار کند . سیستم خنک کننده یک مدار بسته است که همواره باید با ترکیب مناسبی از آب و مواد افزودنی پر شود تا موتور را در برابر خوردگی داخلی , حفره زایی = کاویتاسیون =capitation و ترکیدن بدنه موتور در اثر یخ زدن آب درون آن محافظت کند .
توصیه ما این است که از مایع خنک کننده آماده مخصوص موتورهای ولوو و پنتا که به مقدار مناسب آب و مواد افزودنی ترکیب شده است فقط این نوع مایع خنک کننده که مجاز و مورد تائید است برای موتورهای ولوو مناسب است . هیچگاه از آب خالی برای پر کردن رادیاتور و سیستم خنک کننده استفاده نکنید .
نکته مهم :
آب رادیاتور ( یا همان مایع خنک کننده = coolant ) ترکیب شیمیایی مناسبی است که برای یکسال می تواند مورد استفاده قرار گیرد . حتی اگر در مناطقی زندگی می کنید که خطر یخ زدن وجود ندارد ( مثل ماهشهر ) استفاده از این مایع خنک کننده می تواند موتور را از خوردگی حفظ نماید . در صورتی که از مایعی غیر از آن استفاده کنید یا ترکیب آب رادیاتور بر اساس دستورالعمل توصیه شده نباشد ضمانتی که برای قطعات و لوازم جانبی موتور وجود دارد ممکن است از ارزش ساقط شود .
ولی مواد شیمیایی که در آب رادیاتور وجود دارند و مانع از خوردگی موتور می شوند به مرور زمان خاصیت خود را از دست می دهند به همین جهت در فواصل زمانی معین باید این آب رادیاتور عوض شود .
در این حالت باید آب رادیاتور کاملاً تخلیه شود و سیستم شستشو داده شود و دوباره با آب رادیاتور تازه پر شود .
محلول آب رادیاتور ولوو پنتا بصورت 40% محلول پنتا ( یا همان ضد یخ – ضد جوش و ضد خوردگی ) و 60% آب است . چنین مخلوطی می تواند موتور و سیستم خنک کننده را در برابر خوردگی و حفره دار شدن Capitation ونیز ترکیدن در دمای پائین تا 28- درجه سانتی گراد ( 18- فارنهایت ) محافظت نماید .
.ترجمه از محمد توکلی
سلام میخوام برای ولوو f h فیلر گیری کنم ولی نمیدونم چند بگیرم مثل بنز 30 40 یا فرق میکنه اگه راهنمایی کنی ممنون میشم
سلام من دنبال افزایش و ارتقا علم خودم در زمینه مکانیک ماشین الات راه سازی هستم لطفا کمک کنید09173370518