مارک |
POCLAIN |
LIEBHERR |
POCLAIN |
LIEBHERR |
مدل |
75P |
A912 |
90CL |
R912 |
کشور صاحب تکنولوژی |
فرانسه |
آلمان غربی |
فرانسه |
آلمان غربی |
موتور |
DEUTZ F5L912 |
DEUTZ F6L912 |
DEUTZ F6L912 |
DEUTZ F6L912 |
نوع موتور |
7/4 لیتری 5 سیلندر هواخنک |
6/5 لیتری 6 سیلندر هواخنک |
6/5 لیتری 6 سیلندر هواخنک |
6/5 لیتری 6 سیلندر هواخنک |
توان موتور |
88 اسب بخار در 2150 دور بر دقیقه |
95 اسب بخار در 2000 دور بر دقیقه |
100 اسب بخار در 2150 دور بر دقیقه |
95 اسب بخار در 2000 دور بر دقیقه |
وزن دستگاه |
4/14 تن |
17 تن |
8/17 تن |
8/17 تن |
عمق حفاری |
8/6 متر |
6/5 متر |
3/7 متر |
8/5 متر |
حجم باکت |
765/0 مترمکعب |
1 مترمکعب |
9/0 مترمکعب |
1 مترمکعب |
اسفندماه سال 1368 بود که خبر آغاز تولید بیل هیدرولیکی در هپکو بصورت ساخت داخل از اخبار صداوسیما پخش شد و این در حالی بود که در همان سال بیلهای نسل جدید با سیستم کنترل الکترو- هیدرولیک یعنی 912 Litronic بر روی خطوط تولید تاسیسات لیبهر در Kirchdorf آلمان قرار گرفت و به تولید بیلهای 912 (که به هپکو انتقال تکنولوژی شده بود) در آلمان پایان بخشیده شد!
طرح توسعه هپکو که از سال 1364 در راستای خودکفایی ملی صورت گرفته بود شامل سالنهای تولید جدیدی بود که با مشاوره بخش مهندسی و تاسیسات خود لیبهر بنا شد و بدین ترتیب شاسی و بدنه بیلهای هیدرولیکی تحت لیسانس لیبهر در هپکو ساخته شد و در سال 1373 به آرامی شاهد حذف شدن نام لیبهر از روی بیلهای تولیدی هپکو بودیم.
در سال 1375 طرح خرید مستقیم قطعات و اجزاء از تامینکنندگان و تولیدکنندگان خارجی و داخلی به جای خرید از لیبهر اجراء شد و موتورهای انگلیسی پرکینز6.3544 ساخت شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز جایگزین موتورهای آلمانی دویتس F6L912 بیلهای ساخت هپکو گردید.
سپس در سال 1376 گیربکسهای Clark-Hurth و اکسلهای ایتالیایی Cararro بر روی بیلهای لاستیکی و فاینال درایوهای ایتالیایی Transmital بر روی بیلهای زنجیری نصب شد و سیستم هیدرولیک نیز عمدتاً از تامینکنندگان آلمانی خصوصاً Mannesman Rexroth (به جای سیستم هیدرولیک و انتقال قدرت ساخت لیبهر) جایگزین شد.
سپس در سال 1378 رنگآمیزی کلیه ماشینآلات ساخت هپکو به تقلید از کاترپیلار به مشکی و زرد تبدیل شد و یک روبان قرمز رنگ دور تا دور دستگاه نقش بست و مصادف با همین تغییرات اکسلها و گیربکسهای آلمانی ZF بجای کلارک و کارارو و موتورهای جدید پرکینز 1006.6 ساخت موتورسازان بر روی بیلهای هپکو نصب گردید.
در عین حال بسیاری از قطعات دیگر نیز از جمله جکها، کوزهگردان، شیرهای NRVII و ... نیز توسط شرکت مهندسی و قطعات هپکو (وابسته به هپکو) ساخت داخل گردید که نارضایتی هایی را برای مشتریان هپکو بوجود آورد.
لذا در سال 1380 طرح خرید اجزاء از تامینکنندگان داخلی مورد بازنگری قرار گرفت و مبحث انتقال تکنولوژی مجدد و به روز از بیلسازهای معتبر جهانی مطرح شده و در سال 1381 نمونه تحقیقاتی بیلهای هپکو مجهز به موتورهای 4 سیلندر آب خنک BF4M 1013EC دویتس آلمان (به جای موتورهای 6 سیلندر پرکینز موتورسازان تبریز) نیز تکمیل شد.
همچنین در سال 1381 نمونه بیل چرخ لاستیکی A900B Litronic از لیبهر آلمان توسط هپکو وارد شد. این نمونه به 2 بازوی تعادل، بوم یک تکه 8/4 متری، استیک متوسط 2/2 متری و باکت به حجم 0.85 مترمکعب مجهز بود ولی نمونههای بعدی چه از نوع چرخ لاستیکی و چه از نوع چرخ زنجیری که توسط هپکو مونتاژ شد، با وجود مغایرت با استانداردهای لیبهر به باکت با حجم 1 مترمکعب مجهز شدند، لذا لیبهر این تیپ غیرمتعارف را با نامهای A900BI و R900BI مدلگذاری و مشخص کرده بود.I) مخفف IRAN است.) بیل A900B از هر حیث کوچکتر و سبکتر از بیلهای ساخت هپکو (یعنی HE100 یا همان A912 سابق) بوده و در شرایط ترکیبی مساوی با A912 هپکو، عمق حفاری آن 1 متر کمتر است. علاوه بر آن بزرگترین سایز باکتی که توسط لیبهر برای A900B عرضه میشد دارای حجم 85/0 مترمکعب است که این عدد برای A912 لیبهر آلمانی عدد 15/1 مترمکعب بود، یعنی از لحاظ حجم باکت نیز 3/0 مترمکعب اختلاف وجود داشت. همچنین از لحاظ وزنی نیز A900B حدود 2 تن سبکتر بود. لذا هپکو برای پوشش هر چه بیشتر راندمان کمیّ A912 سابق خود؛ به جای استیک کوتاه 7/1 متری؛ استیک متوسط 2/2 متری را سفارش گذاشت و طبق توصیه لیبهر با استیک 2/2 متری میبایست باکت به حجم 5/0 مترمکعب الحاق میشد که به جای آن (همانند A912 سابق) باکت 1 مترمکعبی سفارش گذاشته شد در حالی که اصولاً محدوده باکتهای قابل نصب بر روی لیبهر A900B Litronic از 14/0 الی 85/0 مترمکعب است یا به عبارت دیگر باکت 1 مترمکعبی برای این بیل بزرگ است و اصلاً توسط لیبهر باکت 1 مترمکعبی برای این بیل در آلمان عرضه نمیشود.
در هر حال بیل 900 در سال 2003 بر روی خط مونتاژ هپکو قرار گرفت و این در حالی بود که دوباره همزمان در همین سال به تولید A900B Litronic پس از 5 سال در کیرشدرف آلمان پایان داده و مدل جدید A900Clitronic عرضه شد.
Made in Germany
قاره اروپا و خصوصاً کشور آلمان با حدود یک قرن سابقه در تولید بیلهای مکانیکی به عنوان خاستگاه این نوع دستگاه و خصوصاً تیپ چرخ لاستیکی آن است. لذا امروزه تمامی تولیدکنندگان معتبر ماشینآلات ساختمانی (مانند کاترپیلار، ولوو و ...) بیلهای چرخ لاستیکی خود را در این قاره و به خصوص در آلمان تولید میکنند که دلیل اصلی آن نزدیکی به تامینکنندگان معتبر سیستمهای هیدرولیکی مانند (Rexroth آلمان)، مولد مانند (Deutz آلمان) و انتقال قدرت مانند (ZF آلمان) است که این خود باعث داغ تر بودن بازار بیلهای چرخ لاستیکی در اروپا نسبت به کشورهای دارای شرایط اقلیمی گرم و خشک است؛ لذا سبک تولیدکنندگان بین المللی ماشینآلات ساختمانی در تولید بیلهای هیدرولیکی بسته به نوع حضور در هر منطقه آب و هوایی متفاوت است؛ مثلاً کاترپیلار، بیل 315C را در کشورهای فرانسه و ژاپن تولید میکند، با این فرق اساسی که مدل ساخت ژاپن به موتور 5 لیتری 6 سیلندر و مدل ساخت فرانسه به موتور 4 لیتری 4 سیلندر مجهز هستند که 315C ژاپنی در کشورهای گرم و خشک و 315C فرانسوی در کشورهای سرد و مرطوب عرضه میشوند.
در سبک طراحی اروپایی بدلیل گران بودن سوخت، سرد بودن هوا و توانمندی در سرویسدهی و توزیع قطعات نسبت به کشورهای جهان سوم و گرم و خشک ایجاب میکند که فشار تراکم موتور و در نتیجه درجه حرارت سرسیلندر بالاتر باشد و شاید به همین دلیل باشد که در کشورهایی همانند امارات تقریباً اثری از بیلهای اروپایی (مانند لیبهر، اطلس، او.اند.کی و...) دیده نمیشود و اصولاً شاهد بیلهای هم سایز 912 هپکو با مارکهای غیر اروپایی (همانند کاترپیلار، کوماتسو و ...) هستیم که اصولاً بدلیل شرایط اقلیمی بازارهایشان از موتورهای 6 سیلندر با لیتراژ بالاتر استفاده میکنند.
مارک |
لیبهر (هپکو) |
هپکو |
کاترپیلار |
ولوو |
مدل |
A900B Litronic |
HE100 B |
M316C |
EW160B |
کشور صاحب مارک |
آلمان |
ایران |
آمریکا |
سوئد |
محل ساخت |
آلمان (مونتاژ هپکو) |
ایران |
آلمان |
آلمان |
سال معرفی به بازارجهانی |
1998 |
2003 |
2003 |
2003 |
ورود به بازار ایران |
سال 2003 توسط هپکو |
سال 2003 |
سال 2004 توسط همکارماشین |
|
ترکیب استقرار موتور |
به صورت عرضی |
به صورت عرضی (دارای درپوش روی وزنه تعادل) |
به صورت طولی در سمت راست (دسترسی سرویس) |
به صورت طولی در سمت راست (دسترسی سرویس) |
موتور |
DEUTZ BF4M1013E |
DEUTZ BF4M1013EC |
CAT 3056E ATAAC در اصل(PERKINS 1006-60) |
VOLVO D6D EJE2 |
نوع موتور |
8/4 لیتری، 4 سیلندر، آب خنک و توربوشارژ |
8/4 لیتری، 4 سیلندر، آب خنک و توربوشارژ افترکولردار |
6 لیتری، 6 سیلندر، آب خنک و توربوشارژ افتر کولردار |
7/5 لیتری، 6 سیلندر، آب خنک و توربورشارژ افترکولردار |
توان موتور |
117 اسب بخار در 2000 دور بر دقیقه |
135 اسب بخار در 2300 دور بر دقیقه |
138 اسب بخار در 2000 دور بر دقیقه |
138 اسب بخار در 2000 دور بر دقیقه |
وزن دستگاه |
6/15 تن |
7/16 تن |
5/16 تن |
16 تن |
طول موثر دکل (بوم) |
8/4 متر |
2/5 متر |
05/5 متر |
5 متر |
طول موثر بازو (استیک) |
استیک متوسط 2/2 متری |
استیک کوتاه 7/1 متری |
استیک متوسط 4/2 متری |
استیک متوسط 45/2 متری |
حجم و عرض باکت |
1 مترمکعب/ 25/1 متر |
1 مترمکعب/21/1 متر |
91/0 مترمکعب/2/1 متر |
87/0 مترمکعب/2/1 متر |
عمق حفاری |
2/5 متر |
6/5 متر |
6/5 متر |
5/5 متر |
دسترسی حفاری روی سطح زمین |
2/8 متر |
4/8 متر |
9/8 متر |
8/8 متر |
ارتفاع حفاری |
6/8 متر |
1/8 متر |
09/9 متر |
9 متر |
ارتفاع بارگیری |
2/6 متر |
5/5 متر |
13/6 متر |
2/6 متر |
شعاع گردش دم |
035/2 متر |
45/2 متر |
29/2 متر |
15/2 متر |
سرعت گردش دم |
9 دور بر دقیقه |
10 دور بر دقیقه |
5/10 دور بر دقیقه |
5/9 دور بر دقیقه |
حداکثر سرعت حرکت |
20 کیلومتر بر ساعت |
20 کیلومتر بر ساعت |
34 کیلومتر بر ساعت |
35 کیلومتر بر ساعت |
همانطور که در جدول بالا ملاحظه گردید، هپکو نیز موتور را از 1006-6 پرکینز 6 سیلندر 6 لیتری به دویتس 4 سیلندر 8/4 لیتری تبدیل کرده (در اصل به سبک اروپایی عمل کرده است) و این خود یکی از بارزترین دلایل برای مشتریانی است که پس از گذشت 10 سال از توقف تولید بیلهای 912 سابق هپکو، هنوز بدنبال بیلهای 912 موتور دویتس 6 سیلندر هوا خنک دست دوم در بازار ایران هستند.
همچنین از ورود اولین نمونه بیل 900 توسط هپکو دقیقا 3 سال می گذرد و هنوز فروش بیل های زنجیری و لاستیکی 900 (که حدود 5/2 سال پیش به تعداد محدود مونتاژ شد) ادامه دارد که آیا دلیل این امر را می بایست در عدم مطالعه هپکو در خصوص نوع تقاضای بازار ایران جست و جو کرد یا ضعف هپکو در بازاریابی این محصول اروپایی؟
فرای همه این مسائل این سئوال مطرح می شود که چرا هپکو با داشتن یک چنین امکانات و تاسیسات کم نظیری در سطح جهان و پس از نزدیک به سه دهه تجربه در تولید ماشین آلات سنگین و همکاری مستقیم با معتبرترین تولید کنندگان آمریکایی، اروپایی و ژاپنی هنوز به یک بیل ساز حرفه ای مستقل و مطرح جهانی تبدیل نشده است؟ مگر نه اینکه بیل سازهای کره ای همگی هم زمان با هپکو شروع کردند و امروز به صورت تولید کنندگان مطرح جهانی درآمده و بازارهای بین المللی از جمله بازار کشور خودمان را نیز درنوردیدند و این در حالی است که امروزه تولید سالیانه بیل هپکو سه رقمی هم نمی شود!