تنظیم لقی سوپاپ دامپتراک HD325 - Komatsu و HD405
1- سرپوش سیلندر را بردارید.
برای سیلندر شماره 3 ، سوکت ورودی 1 را بردارید
برای سیلندر شماره 4، ترمز سیلندر 2 را بردارید
2- میل لنگ را در جهت عادی بچرخانید تا خط 106 بر روی تسمه میل لنگ با نشانگر زمانی که سیلندر شمکاره 1 در نقطه مرگ بالا است هم تراز شود. به هنگام چرخش حرکت سوپاپ ها را بررسی کنید.
3- زمانی که سیلندر شماره 1 در نقطه مرگ بالا قرار دارد سوپاپ های که در جدول زیر با علامت گذاری شده اند را تنظیم کنید و سپس در حالتی که سیلندر شماره 6 در نقطه مرگ بالا قرار دارد لقی سوپاپ هایی که با O علامت گذاری شده اند را تنظیم کنید.
6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | شماره سیلندر | ||||||
O |
|
|
| O |
|
|
| O |
|
|
| سوپاپ ورودی |
| O |
| O |
|
|
| O |
|
|
|
| سوپاپ اگزوز |
4- برای تنظیم لقی سوپاپ مهره و پیچ تنظیم را شل کنید و سپس ابزار F را بین لوله انتهای میل لنگ (4) و اسبک (5 ) قرار دهید و پیچ تنظیم را تا زمانی که لقی به حد مناسب برسد بچرخانید و سپس مهره 7 را جهت استحکام موقعیت پیچ تنظیم سفت نمائید.
58.3±4.9 Nm (6.0±0.5 kgm)
5- سپس میل لنگ را یک دور در جهت نرمال بچرخانید و لقی سوپاپ های باقی مانده علامت گذاری شده O را انجام دهید.
پس از تنظیم سیلندر شماره 1 در نقطه مرگ بالا این امکان نیز وجود دارد که هر بار میل لنگ را 120 درجه بچرخانید و لقی سوپاپ های ورودی اگزوز هرسیلندر را براسا ترتیب انفجار آنها تنظیم کنید و ترتیب انفجار در سیلندر بدین شکل است:
←1←5←3←6←2←4
پس از سفت کردن مهره مجدداً لقی سوپاپ را بررسی کنید.
HD325-6 Serial No :6001 and up
HD325-6W serial No:6001 and up
HD405-6 serial No :2001 and up
1- سرپوش سیلندر را بردارید .
2- میل لنگ را در جهت نرمال را بچرخانید تا سیلندر شماره 1 در نقطه مرگ بالا قرار گیرد و نشانگر 2 را با خط 1.6 روی ضربه گیر هم تراز کند. میل لنگ را با چرخ دنده های که در میله محرک آب هست بچرخانید . در نقطه مرگ بالا قرار گیرد و نشانگر 2 را با خط 1.6 روی ضربه گیر هم تراز کنید. در نقطه مرگ بالا اسبک سوپاپ را می توان با دست (جهت تنظیم لقی سوپاپ ) تنظیم کرد. اگر اسبک حرکت نکرد میل لنگ در نقطه مرگ بالا نیست در نتیجه میل لنگ را یک دور بچرخانید.
3- برای تنظیم لقی سوپاپ گاج پرکننده رادر b بین اسبک 3 و لوله انتهای میل لنگ 4 قرار دهید و لقی سوپاپ را با پیچ تنظیم s ، تنظیم کنید.
گاج پر کننده را نصب کنید و پیچ تنظیم را بچرخانید تا لقی به حد مناسب برسد .
لقی سوپاپ :
سوپاپ ورودی :0.35mm
سوپاپ اگزوز :0.57mm
4- مهره 6 را در جهت حفظ موقعیت پیچ تنظیم 5 سفت کنید و پس از سفت کردن مهره لقی را مجدد چک کنید.
5- میل لنگ راهر بار 120 درجه بچرخانید و مراحل 4-2 را برای هر سیلندر با توجه به ترتیب انفجار آنها انجام دهید ترتیب انفجار: 1←5←3←6←2←4
6- پس از اتمام اندازه گیری به شرایط عادی بازگردید
پیچ نگه دارنده سرپوش سر سیلندر :29.4-34.3Nm(3.0-3.5kgm)
اندازه گیری فشار کمپرسور :
HD325-6 Serial No:5680-6000
HD325-6W Serial No: 5706-6000
HD405-6 Serial No: 1055-2000
به هنگام اندازه گیری فشار کمپرسور از تماس منیفولد اگزوز یا نمد انبار لوله اگزوز خودداری کنید و مراقب قطعات چرخنده نیز باشید .
1- لقی سوپاپ را تنظیم کنید (به بخش لقی سوپاپ مراجعه کنید)
2- موتور را گرم کنید (درجه حرارت روغنموتور 40-60 درجه سانتی گراد)
3- نگه دارنده سوزن نازل را بردارید
* برای جزئیات به بخش جداسازی نگهدارنده سوزن نازل مراجه کنید.
4- ابزار D2 را برپایه نگهدارنده نازل نصب کنید و D1 را وصل کنید.
5- سیم های قطع موتور را جدا کنید (قطع کنید).
6- موتور را به وسیله موتور استارت بچرخانید و فشار کمپرسی را اندازه بگیرید.
7- فشار کمپرسی را در نقطه ای که اندیکاتور فشار ثابت است اندازه گیری کنید.
8- در هنگام اندازه گیری فشار کمپرسی دور موتور را اندازه بگیرید تا قرار داشتن دور موتور در محدوده معین شده را تأیید کنید .
9- پس از اندازه گیری فشار کمپرسی نگه دارنده نازل سوزن را نصب کنید.
برای جزئیات به بخش نصب نگهدارنده نازل مراجعه کنید.
HD325-6 Serial No: 6001 and up
HD325-6W Serial No: 6001 and up
HD405-6 Serial No : 2001 and up
SHOP MANUAL موتور را ببندید به بخش جداسازی انژکتور سوخت مراجعه کنید.
پیش ازآغاز کار از قطعی سوکت های J11 و J10 اطمینان حاصل کنید.
اندازه گیری BLOW-BY
مراحل اندازه گیری BLOW-BY
1- موتور را کامل گرم کنید تا درجه حرارت آب پیش از اندازه گیری در محدوده عملیاتی قرار گیرد.
2- موتور را متوقف کنید و آداپتور E2 را به ابزار E1 وصل کنید.
3- لوله E3 را به ابزار E1 وصل کنید و سپس به E5 نصب کنید 0-500 mmH2O
4- موتور را در حالت استال توربین روشن کنید و فشارBLOW-BY را اندازه گیری کنید. برای اطلاعات بیشتر به بخش تست سرعت استال توربین مراجعه کنید.
BLOW-BY تنها درخروجی مجاز باید اندازه گیری کنید
. به هنگام اندازه گیری در کارگاه مقدار مشابهی در سرعت استال توربین بدست می آید.
. اگر امکان اندازه گیری در خروجی مجاز یا سرعت استال توربین وجود نداشته باشد در دور موتور بالا اندازه گیری کنید.
در این حالت مقدار BLOW-BYدر حدود 80% مقداری است که در خروجی مجاز گرفته میشد.
BLOW-BY با تغییر شرایط موتور به شدت تغییر می کند در نتیجه اگر مقدار BLOW-BY غیر عادی تشخیص داده شد مشکلات مربوط به BLOW-BY از جمله مصرف بالای روغن ، رنگ دود اگزوز غیر عادی و یا کثیفی یا خرابی روغن را بررسی کنید.
تنظیم کشش تسمه آلترناتور
اگر خمش تسمه زمانی که با نیروی انگشت معادل 6kg در نقطه میانی بین آلترناتور و قرقره / فلکه تسمه محدوده مقدار استاندارد نباشد تنظیم کشش تسمه را به ترتیب زیر انجام دهید.
1- پیچ های نگهدارنده پیچ های قفل و مهره های 3 و 4 آلترناتور را شل کنید
2- کشش تسمه را به وسیله مهره های 3 و 4 تنظیم کنید.
*پس از تنظیم پیچ های نگهدارنده آلترناتور را سفت کنید.
3- از قرار داشتن کشش تسمه در محدوده مقدار استاندارد اطمینان حاصل کنید. در صورت قرارداشتن در مقدار استاندارد مهره های 3 و 4 را سفت کنید.
تنظیم کشش تسمه فن :
HD325-6 Serial No: 6001 and up
HD325-6W Serial No: 6001 and up
HD405-6 Serial No : 2001 and up
بررسی :
عادی بودن خم شدگی را در زمانی که تسمه بوسیله انگشت در نقطه میانی بین فلکه تسمه فن و فلکه تسمه میل حرکت فشار داده می شد چک کنید.
هر تسمه را جداگانه چک کنید.
نیروی فشار : تقریباً 98Nm (تقریباً 10kg)
خم شدگی : 13-15mm (قطعه جدید)
17-19mm (کشش تنظیم شده است)
منبع : پارس نوین گستر