برنامه سرویس نگهداری مدیریت ماشین آلات پروژه های عمرانی
مقدمه
یکی ازدغدغه های همیشگی سرپرستان ماشین آلات مدیریت اطلاعات در این حوزه می باشد این مسئله با توجه به حجم و تنوع اطلاعات در این بخش از پیچیدگی خاصی برخردارد است. برای انجام این کار در شرکت ها و کارگاه های مختلف از روش های متعددی از روش کاغذی گرفته تا فایلهاو برنامه های مختلف کامپیوتری استفاده می شود که هر کدام از این روشها دارای نواقص خاص خود می باشند. در ادامه برخی از مزایایی و بخش های مختلف برنامه سرویس نگهداری به اختصار توضیح داده شده است.
مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت ماشین آلات:
داشتن ساختاری منظم جهت مدیریت اطلاعات(مهمترین مزیت): به عنوان مثال با تعریف یک دستگاه با کد ماشین آلاتی مشخص و مشخصات فنی و شناسنامه ای در برنامه، تمام قسمتها برنامه می توانند از طریق کد دستگاه به راحتی به این اطلاعات دسترسی داشت.
یکپارچگی اطلاعات: یکی از ایرادهای اساسی استفاده از فایلهای اکسل برای مدیریت اطلاعات گسیختگی اطلاعات و وجود فایلهای متعدد می باشد در حالی که در این برنامه تمام اطلاعات ماشین آلات به صورت یکپارچه وارد و مدیریت می شود در کل کاربر با باز کردن برنامه می تواند به راحتی به تمامی اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد. و از طرفی چون همه بخش ها برنامه به هم متصل می باشند با تغییر اطلاعات هر بخش خود به خود این تغییر اطلاعات در سایر بخش ها نیز اعمال می شود به عنوان مثال در صورت عوض شدن نام یک دستگاه تمام قسمتهایی که از آن کد دستگاه استفاده کرده اند با نام جدید به روز می شوند.
جلوگیری از تکرار در ورود اطلاعات و صرفه جویی در زمان: در این برنامه اطلاعات در هر بخش یکبار وارد شده و سایر بخشها می توانند مشترکا از این اطلاعات استفاده کنند برای مثال وقتی ترانسپورت مقدار کارکرد ماشین آلات را وارد می کند بخش سرویس نگهداری جهت برنامه سرویس و بخش گزارشات جهت گزارش کارکرد ماشین آلات می تواند از آن اطلاعات استفاده کند.
دقت در ورود اطلاعات و اعتبار سنجی اطلاعات: در این برنامه در تمام بخش ها اعتبار سنجی اطلاعات انجام می شود به عنوان مثال برنامه از ورود کد دستگاه یا تاریخ های اشتباه جلوگیری می کند.
راحتی کار با برنامه (user friendly) : با توجه به حجم کار بالا در دفاتر فنی ماشین آلات در همه بخش های این برنامه تمهیداتی در نظر گرفته شده است که کار ورود و ویراش اطلاعات در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد. و از این نقطه نظر برنامه می تواند کمک بسیار خوبی در ضمینه صرفه جویی زمان باشد.
ارائه گزارش های متنوع و امکان جستجوی راحت اطلاعات : یکی از مزایای خوب برنامه های تحت مدیریت بانک های اطلاعاتی راحتی گزارش گیری می باشد . در این برنامه در بخش های مختلف گزارش ها متنوعی قرار داده شده که عمدتا تحت اکسل می باشند در بخشهای مختلف برنامه خروجی هایی تحت فرمهای کد گرفته قرار داده شده است.
تعریف سطح دسترسی ها : برنامه این قابلیت را دارا می باشد که با تعریف کاربرهای مختلف و سطح دسترسی هر کدام، از دیده شدن اطلاعات غیر ضروری توسط سایر بخش ها جلوگیری شود.
اگر به دنبال برنامه ای ارزان و کاربردی جهت مدیریت کلیه فعالیتهای ماشین آلات در یک پروژه عمرانی هستید با ما تماس بگیرید.
s.moazami.g@gmail.com
استفاده از برنامه به صورت شبکه ای: این برنامه دارای 12 فایل مختلف می باشد که هرکدام از این فایلها اطلاعات بخش خاصی را ذخیره می کنند لذا کابر می تواند فایلهای که مشترکا استفاده می شود مانند کارکرد ماشین آلات را روی سرور قرار داده و برنامه را به فایل مورد نظر لینک کنند در این حالت تمامی کاربران به صورت مشترکاً می توانند اطلاعات را در فایل مورد نظر بخوانند یا ذخیره کنند.
یکسان سازی در نحوه ورود و سنجش اطلاعات: گاها دیده می شود که در کارگاه های مختلف نحوه ورود و پردازش اطلاعات با هم متفاوت می باشد لذا مقایسه کارگاه های مختلف با همدیگر امکان پذیر نمی باشد در حالی که اگر همه کارگاه ها از یک برنامه و روش استفاده کنند این امکان فراهم می شود.
پایین بودن امکان از دست رفتن اطلاعات: با توجه به اینکه در برنامه اکسس با وارد کردن هر اطلاعاتی همان لحظه عملیات ثبت انجام می شود و نیازی به Save کردن ندارد بنابراین احتمال از دست رفتن اطلاعات در این برناه بسیار پایین می باشد.
توانایی استفاده به دو صورت ستادی و کارگاهی : این برنامه می توان هم به صورت کاملا کارگاهی نصب و اجرا شود هم به صورت ستادی – پروژه ای. در حالت اول تمامی دسترسی های برنامه به کارگاه داده می شود و از طرف ستاد هیچگونه پشتیبانی اطلاعاتی نمی شود ولی در حالت دوم بخشی از اطلاعات توسط ستاد مرکزی ماشین آلات وارد و کنترل می شود و بخشی توسط کارگاه. مزیت حالت دوم در یکپارگی بهتر اطلاعات در کارگاه های مختلف و همچنین به اشتراک گذازی اطلاعات فنی بین کارگاه مختلف می باشد در این حالت بخشی از کار نیز از روی دوش دفتر فنی کارگاه برداشته می شود و می توان کمکی خوبی از طرف ستاد برای آنها باشد.
قابلیت به روز رسانی و پشتیبانی راحتر و سریعتر: با توجه به اینکه این برنامه تحت اکسس می باشد و درون خود شرکت طراحی و ساخته شده است تغییرات و به روز رسانی آن بسیار راحت و سریع می باشد.
بخش های مختلف برنامه
مدیریت لیست مشخصات فنی و شناسنامه ای ماشین آلات: در این برنامه برای جلوگیر از تکرار اطلاعات، اطلاعات مربوط به مشخصات فنی در فرم جداگانه از اطلاعات مشخصات شناسنامه ای ثبت می شود دلیل این امر این است که معمولا مشخصات فنی برای یک نوع دستگاه هر تعدا هم که باشند یکسان است. برای سهولت کار با این قسمت در بخش جستجو در لیست ماشین آلات دو خروجی اکسل به صورت "فرم مشخصات شناسنامه ای" و "فرم مشخصات جامع" قرار داده شده است.
مدیریت اسناد فنی ماشین آلات: توسط این بخش به راحتی می توان اسناد فنی ماشین آلات را مدیریت کرد. در این بخش با وارد کردن مشخصات کتاب مورد نظر و انتخاب فایل آن برنامه به صورت خودکار پوشه از ترکیب برند + نام دستگاه + مدل در پوشه ای که برای اسناد فنی در نظر گرفته شده ایجاد کرده و فایل مورد نظر را با نامی که ترکیبی از کد گروهی ماشین + برند + نام دستگاه + مدل + نوع سند در پوشه مورد نظر کپی می کند. در نهایت بعدا می تواند با جستجو در لیست اسناد فنی سند مورد نظر را به راحتی پیدا و از طریق برنامه باز کرد.
نگه داشتن سابقه و علت جابه جایی دستگاه ها: دراین برنامه برای هر جابه به جایی دستگاه یک رکورد در برنامه ثبت می شود بدین ترتیب در نهایت برنامه قابلیت دادن گزارش جابه جایی های یک دستگاه را طی دوره های مختلف دارد. این گزارش می تواند منبع خوبی برای اینکه هر دستگاه چه مدت در یک کارگاه مشخص مورد بهره برداری قرار گرفته است باشد.
مدیریت کامل واحد سرویس نگهداری: این قسمت از برنامه که بیشترین حجم کار برنامه را نیز شامل می شود دارای بخش های متعددی جهت مدیریت سرویس نگهداری می باشد که به صورت خلاصه شامل بخش های زیر می باشد:
1. برنامه ریزی سرویس نگهداری جهت انواع دستگاه ها با قابلیت وارد کردن دوره، چک لیست، موارد مصرفی و مقدار
2. اتصال به بانک اطلاعاتی واحد ترانسپورت جهت استخراج داده ها کارکرد ماشین آلات و اعلام سرویسهایی که باید انجام شوند.
3. صدور برنامه سرویس نگهداری به فرم اکسل دو زبانه
4. ثبت کامل سرویس های انجام شده به تفکیک چک لیست ها و مواد مصرفی جهت گزارشات ماهانه.
5. ثبت سایر سرویسهای خارج از برنامه مانند سرریزها، کارواش، گارانتی وسرویسها دوره ای .
6. مدیریت و برنامه ریزی سرویس های دوره ای ( منظور از سرویس های دوره ای سرویس های می باشد که وابسته به زمان می باشد نه کارکرد دستگاه مثلا دور های 60 روزه)
7. امکان استخراج کلیه آیتم های مورد استفاده در گزارش ماهانه ماشین آلات.
8. ورود تعداد و نوع فیلترهای مصرفی در ماشین آلات به همراه شماره فنی اصلی و معادل های دیگر با قابلیت جستجو
9. امکان ثبت کد نقص سرویس برای سرویس های انجام نشده
مدیریت و کمک به آنالیز نتایج آزمایشگاه روغن: در این برنامه اطلاعات آزمایشگاه روغن به دو صورت نتایج آزمایشگاه جامع و نتایج آزمایشگاه کارگاهی ثبت می شود. بعد از ثبت اطلاعات آزمایشگاه می توان با مشخص کردن محدوده های های مجاز نتایج آزمایش برای هر یک از آیتم های مورد سنجش موارد بحرانی را به راحتی شناسایی کرد. این برنامه از دو طریق خروجی اکسل با مشخص کردن محدوده های بحرانی به صورت رنگی و همچنین نمودار هر یک از آیتم های مورد سنجش ( حدود 20 نمودار مختلف) به تحلیل نتایج آزمایشگاه روغن کمک کند.
ثبت کامل تعمیرات ماشین آلات و گزارش ماشین آلات متوقف: تعمیرات در این برنامه به دو صورت گزارش برای ماشین آلاتی که بیش از یک روز تحت تعمیر قرار می گیرند (ماشین آلات متوقف) و ماشین آلاتی که کمتر از یک روز تحت تعمیر قرار می گیرند. مزیت این کار در این است که می توان برای ماشین آلات متوقف به صورت روزانه گزارش تهیه کرد. خروجی گزارش ماشین آلات متوقف در برنامه تحت فرم اکسل کد گرفته توسط سازمان ماشین آلات می باشد. این برنامه همچنین توانایی ثبت درخواست خدمات خارج از شرکت را نیز دارا می باشد.
بخش ترانسپورت: در این بخش می توان کارکرد ماشین آلات در دو فرم فارسی وارد نمود. با توجه به حجم کار زیاد و روتین در این بخش تمهیداتی در نظر گرفته شده است که کار وارد کردن اطلاعات در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود مثلا با زدن دکمه "ثبت لیست ترانسپورت" در فرم ورود کارکرد ماشین آلات برنامه به صورت خودکار لیست ماشین آلاتی که باید برای آنها کارکرد وارد کرده استخراج می کند و فقط کاربر کافی است میزان ساعت کارکرد فعلی دستگاه ها را وارد کند در این حالت برنامه به صورت خودکار مقدار ساعت کار قبلی برنامه را استخراج کرده و جلوی مقدار فعلی قرار می دهد و مقدار کارکرد آن روز دستگاه به صورت خودکار محاسبه می کند. همچنین در این قسمت می توان ارتباط بین ماشین آلاتی که کارکرد آنها با هم یکی است (مثلا کشندها و پشت بند ها) را تعریف کرد بدین ترتیب در هنگام وارد کردن کارکرد دستگاه مرجع به صورت خودکار برای دستگاه متصل نیز همان کارکرد در نظر گرفته می شود.
بخش گزارشات: این بخش صرفا برای گزارش گیری از برنامه تدراک دیده شده است و دارای سه بخش گزارشات سرویس نگهداری، تعمیرات و ترانسپورت می باشد. بعضی از گزارشات در خود برنامه قابل رویت می باشد و بعضی دیگر برای استفاده در گزارش ماهانه در خروجی های اکسل ارائه می شوند. توسط آیتم ها و گزارشات خروجی این بخش می توان کلیه آیتم های گزارش ماهانه بخش های سرویس نگهداری، تعمیرات و ترانسپورت را تکمیل کرد.
جهت خرید نرم افزار و راهنمایی